צה"ל הרס בשנית את בית המחבל שרצח את רונן לוברסקי

הכוחות נכנסו למחנה הפליטים אל-אמערי והרסו את ביתו של אסלאם אבו חמיד, שהשליך לוח שיש על ראש הלוחם במאי 2018 והרג אותו. זאת, לאחר שנהרס לראשונה לפני כשנה

זמן צפייה: 00:19

כוחות משמר הגבול והמנהל פעלו הבוקר (חמישי) במחנה הפליטים אל-אמערי הסמוך לרמאללה, והרסו בשנית את בית המחבל אסלאם אבו חמיד, שרצח את לוחם דובדבן רונן לוברסקי במאי 2018. זאת, לאחר שנהרס בפעם הראשונה לפני כשנה.

במהלך פעילות ההריסה, פרצו עימותים אלימים, בהשתתפות עשרות פלסטינים שיידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות – שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמה פעילי חמאס נעצרו במהלך המבצע והועברו לחקירת כוחות הביטחון. על פי דיווחים פלסטינים, כמה בני אדם נפגעו משאיפת גז מדמיע.

ולדימיר לוברסקי, אביו של רונן מסר בתגובה: "עצוב שרק לאחר התערבות התקשורת נהרס שוב בית המחבל. אני מברך את צה"ל ואת כוחות הבטחון על הפעולה המהירה. לצערי הרב ישנם עוד בתי מחבלים שנבנו וייבנו מחדש ועוד לא נהרסו כלל. משפחות שכולות אינן צריכות להתחנן כדי שההריסות תבוצענה. אני מקווה כי הממשלה הקרובה אשר תקום תחרוט על דגלה מלחמה עיקשת בטרור, קידום חבילת הרתעה אשר תכלול עונש מוות נגד מחבלים שפלים והפסקת החגיגות שלהם בבתי הכלא".

עוד בחדשות 13:

מאסר עולם לרוצח לוחם דובדבן רונן לוברסקי: "ביזיון ובושה"

המחבל שהשליך לוח שיש על לוחם דובדבן לוברסקי – הורשע ברצח

כוחות צה''ל יוצאים ממחנה הפליטים אל-אמערי
כוחות צה''ל יוצאים ממחנה הפליטים אל-אמערי | צילום: החדשות 13

בחודש יולי גזר בית המשפט הצבאי את דינו של המחבל והטיל עליו מאסר עולם ועוד שמונה חודשי מאסר בפועל בגין שיבוש הליכי משפט בגין גרימת מותו של לוחם דובדבן סמל ראשון רונן לוברסקי, עבירה המקבילה לרצח בבתי המשפט האזרחיים. נוסף על כך נגזר עליו לשלם פיצויים בסך 258 אלף שקלים. זאת, לאחר שבחודש אפריל הרשיע בית המשפט הצבאי ביהודה את אבו חמיד בעבירות אלה. כזכור, אבו חמיד השליך לוח שיש על ראשו של לוברסקי ופצע אותו אנושות. הלוחם מת יומיים לאחר מכן כתוצאה מפציעתו.

ראש בית הדין אמר בעת מתן גזר הדין: "הנאשם חילל את ערך החיים. במעשיו פגע גם בערכים של שמירת הסדר באזור. בכל חברה מתוקנת זכה ערך החיים להכרה עליונה. כך נמצאת גם במשפט העברי וגם בכתבי האסלאם. הנאשם בחר ליטול חייו של אדם. מובן כי כל עונש שיושת אינו יכול להשיב את המנוח לחיק משפחתו. לנוכח העונש הוא מאסר עולם ויינתן עונש נוסף על שיבוש הליכי משפט בדמות מאסר בפועל של 8 חודשים. כל סכום גבוה ככל שייקבע לא יחזיר את המנוח. הפיצוי הוא מענה ראשוני בלבד. לא יהיה הפיצוי כדי לשפות את עניין המנוח".

ולדימיר לוברסקי, אביו של רונן, העביר ביקורת על מערכת המשפט לאחר מתן גזר הדין ואמר "ביזיון ובושה למשפט הישראלי ובכלל למדינה, שכך מערכת המשפט מתייחסת לאזרחיה. היום קיבלנו הוכחה נוספת, וכך גם כל המחבלים הפוטנציאלים קיבלו הוכחה, שזה משתלם מאוד לרצוח ישראלים. אני נסער". המשפחה דרשה טרם הקראת גזר הדין להטיל עליו עונש מוות.

רונן לוברסקי, חייל דובדבן שמת מפצעיו
רונן לוברסקי, חייל דובדבן שמת מפצעיו | צילום: באדיבות המשפחה

בחודש דצמבר שעבר הרסו לראשונה כוחות הביטחון את המבנה בן ארבע הקומות במחנה אל-אמערי, בו התגוררה משפחתו של המחבל. צה"ל הודיע בתחילה למשפחה כי הוחלט להרוס שתי קומות במבנה, אך לאחר בדיקה נוספת הוחלט להרוס את כל ארבע הקומות של הבניין. זאת לאחר שהתברר כי משפחת המחבל בנתה את הבניין על מגרש בו היה ממוקם בניין שנהרס על ידי צה"ל בשנת 1990 בעקבות פיגוע שביצע אחיו של המחבל.

כאמור, לוברסקי נהרג בחודש מאי 2018, במהלך פעילות של יחידת המסתערבים במחנה הפליטים אל-אמערי. כוח של היחידה הגיע למקום לצורך מעצר מבוקש של חשוד בתכנון פיגועים, ולוברסקי נשאר לאבטח ברחוב, בעת שכוח אחר נכנס לבצע את המעצר. בשלב זה הושלך לוח שיש גדול מאחד המבנים במקום שפגע ישירות בראשו. למרות שחבש קסדה, נפצע לוברסקי אנוש, ויומיים לאחר מכן מת מפצעיו בבית החולים.