גורמים בקואליציה: רינאוי-זועבי לא מאיימת להצביע בשבוע הבא בעד פיזור הכנסת

האופוזיציה נערכת לעלות להצבעה את החוק לפיזור הכנסת בשבוע הבא בעקבות פרישתה של חברת הכנסת ממרצ מהקואליציה. אלא שגורמים בקואליציה אומרים לחדשות 13 כי היא לא מתכננת להצביע בעד פיזור הכנסת. הורוביץ: "פירוק הקואליציה יהיה פרס לנתניהו ובן גביר; את המחלוקות בממשלה נפתור בתוך הבית"

זמן צפייה: 04:22

ממשיכים להפעיל לחץ כדי להציל את הממשלה: ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ, שהודיעה מוקדם יותר היום (חמישי) על פרישתה מהקואליציה, לא מאיימת כרגע להצביע בעד בשבוע הבא על חוק פיזור הכנסת. כך אומרים גורמים בקואליציה לחדשות 13.

בינתיים, באופוזיציה נערכים להעלות ביום רביעי בשבוע הבא את החוק לפיזור הכנסת לאחר הודעתה של הח"כית ממרצ כי היא פורשת מהקואליציה. במרצ ובקואליציה החלו בסדרת התייעצויות במטרה לשמור על שלמות הקואליציה ומפעילים לחץ כבד על זועבי לחזור בה או להתפטר. במקביל, בנט זימן את חברי סיעת ימינה לישיבה מיוחדת בקריה הערב ב-20:00, אך לאחר מכן הישיבה בוטלה.

יו"ר מרצ השר ניצן הורוביץ אמר: "הקואליציה שלנו חשובה ואנחנו פועלים כדי לשמור עליה. פירוק הקואליציה יהיה פרס לנתניהו ובן גביר, ונזק גדול לחברה כולה - יהודים ערבים. מרצ ואני מחויבים לכל מאמץ כדי לייצב את הממשלה ולהבטיח את המשך קיומה. את המחלוקות בממשלה נפתור בתוך הבית".

ניצן הורוביץ
''את המחלוקות נפתור בתוך הבית''. הורוביץ

חברה למפלגה של רינאוי-זועבי, ח"כ מוסי רז, הגיב ואמר: "מרצ ואני מחויבים לכל מאמץ כדי להבטיח את המשך קיומה של הממשלה". מנגד, חבר קואליציה אחר ביקר בחריפות: "ראשי קואליציית השינוי, חודשים ארוכים שאני דורש להעביר את חוקי הנאשם. אמרתם 'יש זמן', 'למה עכשיו?' ותראו לאן הגענו", תקף ח"כ אלי אבידר. "חברת כנסת ממרצ, מהצד שלנו, עומדת להחזיר את נתניהו. כמו שאמרתי: אכלנו את הדגים המסריחים, אבדנו את אמון הציבור וגורשנו מהעיר. אנחנו ניקח את זה מכאן".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, אמרה: "בכוונתי לפעול בכל כוחי לשכנע את חברתי ⁦‪ג'ידא רינאוי זועבי‬⁩ לחזור ולפעול עם הקוא׳ליציה. גם אם יש סיבות לפרק את הממשלה, אף אחת מהן לא טובה מהאלטרנטיבה האיומה. מאמינה שלממשלה הזו אתגרים שניתן לצלוח. האינטרס הרחב הוא לעשות הכל למנוע בחירות נוספות ולבלום את חזרתו של הימין הקיצוני למסדרונות השלטון".

ח''כ ג׳ידא רינאוי זועבי
ח''כ ג׳ידא רינאוי זועבי

באופוזיציה כמובן מברכים על המהלך וחוגגים: "ממשלת החידלון והכישלון של בנט ולפיד הפכה היום לממשלת מיעוט בכנסת", אמר יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ יריב לוין. "בנט נכשל בכלכלה, בביטחון, בכל תחום. עכשיו ברור לכולם שהממשלה איבדה את זכות הקיום. אנחנו נחליף במהרה את הממשלה הרעה והכושלת הזאת בממשלה טובה למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, קרא להפיל את הממשלה ושלל אפשרות לתת לה חבל הצלה: "אין קיום לקואליציה שתוקפת לוויות, נותנת לכהניסטים לצעוד בירושלים המזרחית, מעמיקה את הכיבוש ומתעמרת בערבים בנגב. רוב הציבור רוצה שותפות אבל בשביל שזה יקרה הרוב השפוי חייב להפרד מהימין הקיצוני ולבנות עם החברה שלנו שותפות אמיתית שמבוססת על שלום ושוויון. לא נהיה שותפים סוג ב".

משמעות הפרישה של רינאוי-זועבי מהווה בשורות טובות לאופוזיציה. לאחר הפרישה, יחד עם הפרישה של עידית סילמן, למתנגדי הקואליציה יש רוב בכנסת והקואליציה עצמה סופרת כעת 59 תומכים בלבד.

בקואליציה קיבלו בתדהמה את ההחלטה - מראש הממשלה נפתלי בנט, דרך שר החוץ יאיר לפיד ועד מרצ עצמה שלא עודכנה מראש על ההחלטה. בנוסף, במקרה של פיזור הכנסת, מדובר במכה עבור לפיד שלא ישמש כראש ממשלת מעבר אלא בנט ימשיך בתפקיד.