דריכות בקואליציה: לפיד נועד ביחידות עם רינאוי-זועבי

חברת הכנסת ממרצ, שהודיעה על פרישה מהקואליציה, הגיעה לפגישה בארבע עיניים עם שר החוץ יאיר לפיד. מוקדם יותר השניים קיימו פגישה יחד עם השר פריג' וראש עיריית נצרת, שאמר לחדשות 13 כי "הדרישות הן שמה שנותנים לראש עיריית מגדל העמק יתנו לנו גם"

זמן צפייה: 12:43

חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי הגיעה היום (ראשון) ללשכתו של שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, לפגישה שנועדה לפתור את המשבר הקואליציוני שנוצר עם הודעתה של הח"כית ממרצ על פרישה מהקואליציה. יחד איתה הגיעו גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' וראש עיריית נצרת עלי סלאם, שאמר לחדשות 13: "רינאוי-זועבי חוזרת לקואליציה כרגיל אחר תום הישיבה והמענה על הבקשות שלנו בחיוב".

"תם עידן האפליה", הוסיף סלאם, "אנחנו עכשיו נכנסים בכוח עם ג'ידא, והדרישות הן שמה שנותנים לראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה יתנו לנו גם, על הסכום נדבר אחר כך". לאחר מכן המשיכה ח"כ רינאוי-זועבי לפגישה עם לפיד בלבד.

גורמים שנכחו בפגישה מתארים אותה כמוצלחת מאוד. ראשי הרשויות הערביות היו מאוד חיוביים והעבירו מסר שהם רוצים בהמשך קיומה של הממשלה, ויודעים מה האלטרנטיבה. עוד מספרים אותם גורמים כי לא עלתה אף דרישה ספציפית מצדם, ולא נאמרו המילים מצעד הדגלים או אל אקצא, אלא הועלו סוגיות אזרחיות וביטאו את התחושה שהממשלה לא מקיימת הבטחות לחברה הערבית.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205221352' autoplay='0' credit='' desc='ראשי הרשויות נצרת, כפר מנדא, כפר כנא, עילוט וכפר קאסם עם ח"כ רינאוי-זועבי והשר פריג′' poster='' kid='1_8qnylf76' duration='5']

בקואליציה היו אופטימים הבוקר, ובממשלה מאמינים כי המשבר יהיה בקרוב מאחוריהם. לפיד צפוי להבהיר לרינאוי-זועבי כי תפקיד הקונסולית בשנגחאי עדיין על הפרק, אם היא מעוניינת בו. שלשום היא אמרה ל"אלמוג בשישי" כי היא הסירה את מועמדותה לתפקיד בשל המראות בהר הבית, וכי היא לא יכולה לייצג את ישראל בתפקיד דיפלומטי, אך גורמים ששוחחו עמה אמרו כי היא היא מבינה שהחברה הערבית ברובה לא מעוניינת בממשלה של נתניהו ובן גביר - ולכן היא לא צפויה לתמוך בפירוק הממשלה.

ח''כ ג'ידא רינאוי זועבי
ג'ידא רינאוי-זועבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כזכור, בחודש פברואר הודיע לפיד כי החליט למנות את רינאוי-זועבי לקונסולית הכללית בשנחאי, חודש בלבד לאחר ש"מרדה" בקואליציה והצביעה נגד חוק הגיוס בניגוד למשמעת הקואליציונית. שלושה חודשים חלפו והמינוי טרם אושר בשל קשיים לאשר אותו.

ראשי הרשויות נצרת, כפר מנדא, כפר כנא, עילוט וכפר קאסם עם ח''כ רינאוי-זועבי והשר פריג′
ראשי הרשויות נצרת, כפר מנדא, כפר כנא, עילוט וכפר קאסם עם ח''כ רינאוי-זועבי והשר פריג′

אתמול באירוע "שבתרבות" ברמת השרון אמר השר לשיתוף פעולה איזורי עיסוואי פריג' כי הוא מציע לח"כ רינאוי-זועבי להתפטר מהכנסת. "יש אג'נדה של מרצ. את נבחרת תחת האג'נדה הזו", אמר פריג', "מצביעי מרצ בפער גדול על פי כל הסקרים וכל השיחות שלנו - רוצים בהמשך קיום הממשלה והשארת מרצ בממשלה. את מחויבת לפעול על פי האג'נדה של הבוחרים ששלחו אותך. ואם לא, ההגיון הפשוט - אני במקומה הייתי מתפטר, ככה הייתי נוהג".

מנסור עבאס ביציאה מביתה של גידאא זועבי
מנסור עבאס ביציאה מביתה של רינאוי-זועבי

ביום שישי נודע לחדשות 13 כי יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שנפגש עם רינאוי-זועבי בביתה, הציע לה שיריון תמורת המשך תמיכה בקואליציה. לאחר שיצא מהפגישה, השיב עבאס לשאלת חדשות 13 האם הצליח לשכנע אותה להישאר בקואליציה, ואמר: "אני לא צריך לשכנע. חברת הכנסת רינאוי-זועבי נבחרה כדי לייצג את החברה הערבית, והיא עשתה את זה ותעשה את זה, יש לה אחריות גדולה ואני סומך עליה".