איימן עודה לא מכנה את חיזבאללה ארגון טרור: "הכיבוש הוא הטרור"

יו"ר הרשימה המשותפת אמר כי יש לפעול להסכם עם הפלסטינים ולסיים את הכיבוש לדבריו. הוא התייחס גם למנסור עבאס בריאיון בוועידה הלאומית בשיתוף חדשות 13: "נוח להיות נתין ולקבץ נדבות"

זמן צפייה: 08:33

ח"כ איימן עודה מהרשימה המשותפת השתתף בוועידה הלאומית בשיתוף חדשות 13 ואמר בריאיון היום (שלישי) לאודי סגל כי הוא רוצה שלום, ולא רוצה איומים. "אני רוצה שכל העמים יחיו עם הזכויות שלהם – העם היהודי, הפלסטיני וגם הלבנוני".

בהתייחסו לאיומים ששיגר אתמול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אמר עודה: "אני חושב שהטרור העיקרי בכל האזור זה הכיבוש הישראלי בשטחים הכבושים של קווי 1967. זה הטרור האמיתי, האסטרטגי והמתמשך ביותר מאז שנת 1967 ועד עכשיו. צריך להפסיק את זה, ולחתור לשלום עם כל מדינות ערב כולל לבנון".

עוד אמר עודה: "מי שתומך בטרור הוא מי שתומך בכיבוש הישראלי. מספיק עם ההתנשאות הזו כאילו אין עם אחר ואין עם פלסטיני. יש רק את העם היהודי. מי שמתנגד לכיבוש הם הטרוריסטים אבל מי שמכונן אותו - אפשר לחכות איתו. אני נגד ההגמוניה הזו".

שר החוץ לפיד עם שרי החוץ של ארה''ב, מצרים, מרוקו, בחריין והאמירויות בפסגת הנגב
שר החוץ לפיד עם שרי החוץ של ארה''ב, מצרים, מרוקו, בחריין והאמירויות בפסגת הנגב | צילום: משרד החוץ / לע''מ

ח"כ עודה התייחס להסכמי אברהם שנחתמו עם מדינות ערב ולהתנגדות מפלגתו אליהן: "אני אתמוך בכל הסכמי שלום, עם כל מדינות ערב ועם כל המדינות האיסלאמיות דקה אחת אחרי פתירת הבעיה הפלסטינית והקמת מדינת פלסטין לצד מדינת ישראל. לבוא למדינות ערב בשביל להחליש את הסוגיה הפלסטינית ולשים אותה בצד זה ללכת סחור-סחור, ולא להביא שלום באמת".

עם זאת הוא הוסיף: "אני חושב שמאז ומתמיד, מ-1901 שהרצל נפגש עם הסולטאן עבד אלחמיד אמר לו 'קח כסף ותן לי בית לאומי בפלסטינה'. בשנת 1917 והצהרת בלפור שהעניקה בית לאומי ליהודים וזכויות דתיות אזרחיות לקבוצות הלא יהודיות. מאז ועד הסכמי אברהם קיימת אותה תפיסה של 'קחו כסף ותנו לנו זכויות לאומיות'. אני לא מקבל את הגישה הגזענית והמתנשאת הזו. אני אזרח. אני חלק מעם ואני רוצה זכויות לאומיות ואזרחיות, ולחיות בשלום ביחד עם היהודים".

יו''ר הרשימה המשותפת, איימן עודה
יו''ר הרשימה המשותפת, איימן עודה

"הפלסטינים הם לא בני אדם? אין להם רוב דמוקרטי שם שאומר 'זהו די תעוף מפה?' או שאתה רואה רק את הצד הישראלי. אני רואה את שני העמים. רעיון של מדינה אחת לא מפחיד אותי ואני לא מפחד מהעם שלי. אני אדם מציאותי ויודע שהאופק האמיתי לשלום הוא מדינה לצד מדינה ולא אחת על חשבון השנייה. זה שהיהודים הם עם ומגיעה להן הזכות להגדרה עצמית, אני מקבל, אני מכבד את זה שהיהודים הם עם, אבל יש עם אחר וגם לו מגיעה הזכות למימוש עצמי", הוסיף.

לדבריו, "הדבר הטריוואלי בכל מקום בעולם הוא שהמהגר יאבק לשיוויון עם היליד. אני לא באתי למדינת ישראל, היא באה אליי ועליי. אני יליד פה ואני נאבק למען שיוויון בין יהודים וערבים ברמה האזרחית והלאומית. זה שמדינת ישראל מימשה את זכוה להגדרה עצמית, לעם היהודי זה לא צריך לסתור את את השיוויון ברמה האזרחית והלאומית של האזרחים הערבים".

מנסור עבאס מתפרץ על נתניהו בכנסת
מנסור עבאס בכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ח"כ עודה התייחס גם ליו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס ואמר כי אין בכוונתו לתקוף אותו. עם זאת הוא ציין ואמר כי "אני אמרתי את דעתי בנושא. הכי נוח לקבל ערבי שמקבל על עצמו להיות נתין, ולקבץ נדבות ותקציבים פה ושם אבל לחתור למען שינוי מערכתי ושוויון עמוק מבחינתכם זה קיצוני, אסור".

כשנשאל מדוע המליץ על בני גנץ לראשות הממשלה אמר: "אני המלצתי על גנץ לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן. רציתי לסיים את כהונת נתניהו. השתמשמי בו כדי לסיים את כהונתו של הבן אדם המסוכן היותר במדינה, שהכי הרחיק את השלום, תקף הכי הרבה את השלום והסית נגד האזרחים הערבים. אני רוצה לעשות הכל כדי שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה".

יאיר לפיד ובני גנץ
יאיר לפיד ובני גנץ | צילום: רויטרס

לגבי גנץ ולפיד אמר: "למה אתם חושבים שהם מדברים איתי כל הזמן, מתקשרים פעם בשבוע, ולפעמים יושבים ומדברים. אמרו פעם מה שרואים מכאן לא רואים משם. כנראה מה שאומרים לפני הבחירות, כנראה אומרים משהו אחר אחרי הבחירות".

לטענתו, "זה אותו יאיר לפיד שדיבר פעם על ה'זועביז', אחר כך רצה אותנו להצבעה אחת ויחידה, אחרי זה הסכים לגוש חוסם ולא לקואליציה, אחרי זה אמר שהוא רוצה אותם בתוך הממשלה, ועכשיו הוא מדבר אחרת. כנראה שקיבל כמה סקרים שאומרים לו 'תתחרק מהמשותפת' ואחרי הבחירות תעשה משהו אחר", הוסיף. עודה סיים ואמר כי "זה לא משנה מה שהם אומרים, אלא מה שאנחנו עושים. אנחנו נגדיל את אחוז ההצבעה בקרבנו ונביא 8-9 מנדטים, ונמנע מנתניהו להקים ממשלה, אני יודע מי יבוא אחרי הבחירות וידבר איתנו. מה שמעניין אותנו זו הפרוגרמה הפוליטית".