האם היבדלות גנץ ביחס לחרדים נכונה? כך חושבים כתבינו הפוליטים

ספי עובדיה טוען שסרטון החרדים אפשר לגנץ להפגין עצמאות, בעת שלפיד ניסה לגייס מצביעים במאבק מול ליברמן. עקיבא נוביק מסכים ומדגיש שטוב עושה גנץ כשממשיך להימנע מעימותים • זווית פוליטית

זמן צפייה: 02:42

בחירות 2019 - הסיבוב השני: כחודש וחצי לפני יום הבוחר, אנחנו ממשיכים היום (רביעי) בפינה "זווית פוליטית", העוסקת בעניינים הפוליטיים הבוערים. בכל שבוע נשאל את כתבינו הפוליטיים - ספי עובדיה ועקיבא נוביק – שאלה על האירוע הפוליטי המרכזי שנמצא על סדר היום. והפעם: האם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, צודק כשהוא מבדל את עצמו מהקו הלעומתי שמוביל מספר 2 ברשימתו, יאיר לפיד, נגד החרדים?

כתבות נוספות בנושא:

החרדים נגד קמפיין כחול לבן: "אנטישמיות וחציית קו אדום"

גנץ על הסרטון: "אנחנו עובדים יחד – ולעיתים גם מתווכחים"

נתניהו על הסרטון: "ההסתה של לפיד מנוסחת בנימה אנטישמית"

גנץ ולפיד
גנץ ולפיד | צילום: רויטרס, shutterstock

הסרטון נגד החרדים המחיש את הפער בין הרביעייה המובילה בכחול לבן, אך הוא עשוי להועיל לה בקלפי / ספי עובדיה

תקרית הסרטון השנוי במחלוקת של יאיר לפיד חשפה שוב את הפער (בתפיסות ולא רק בסגנון) במה שכחול לבן אוהבים לקרוא "קוקפיט" - ארבעת מובילי המפלגה: שלושת הגנרלים ויאיר לפיד. המחלוקות בתוך החבורה לא נוגעת רק לשאלת היחס לחרדים אלא לסוגיות נוספות מהותיות יותר, בהן גם הנושא המדיני.

מעבר למחלוקות, גם ברמה האישית ישנה מערכת יחסים עכורה, מלאת חשדנות וכמעט נטולת הערכה בין הארבעה. מידת החשדנות משתנה בין צמדים שנבחר בתוך הרביעייה, מספיק שנזכיר את הדברים שאמר יעלון על לפיד בעניין הרוטציה ואת הדברים שאמר גנץ על כל חבריו בהקלטות שפורסמו בחדשות 13 ערב הבחירות האחרונות: "אני לא סומך על אף אחד מהם".

לדברים האלה של גנץ יש משנה תוקף בסבב השני של בחירות 2019, כך שצוותי הקמפיין עובדים באופן נפרד, ולעתים נדירות נדרש ביניהם תיאום. לגנץ יש את אנשי המקצוע שלו וללפיד יש את אלה שעובדים עבורו. לישיבות האסטרטגיה היומיות נציגיו של לפיד מוזמנים מדי בוקר ובוחרים להגיע רק לעתים רחוקות. בינתיים לפערים הללו אין תג מחיר פוליטי - "כחול לבן" היא עדיין, וככל הנראה גם תישאר, האלטרנטיבה היחידה לליכוד מבחינת גודלה.

משה (בוגי) יעלון, בני גנץ, יאיר לפיד וגבי אשכנזי
משה (בוגי) יעלון, בני גנץ, יאיר לפיד וגבי אשכנזי

עד הבחירות פירוק החבילה לא יניב שום יתרון לאף אחד מראשי המפלגה. עם זאת, אחרי יום הבוחר המיזם הפוליטי השאפתני של כחול לבן עלול להתפרק, זאת בהנחה שהיא לא תרכיב את הממשלה או לפחות תהיה שותפה בכירה במסגרת רוטציה. בשלב זה הפערים הללו לא פוגעים בה, אולי אפילו להפך. במקרה הנוכחי, הסרטון אפשר ללפיד לשמר את בסיס המצביעים שלו במאבק מול ליברמן. אם יצליח, המנדטים ילכו לקופה המפלגה המשותפת, ובמקביל גנץ, שונא העימותים, זכה להפגין עצמאות, שחסרה לדימוי שלו, וממלכתיות שאותה הוא מטפח זמן רב. למרות שברשימת כחול לבן, ישנה נציגה חרדית ידועה (עמר ינקלביץ'), אף אחד לא בונה שם על קולות החרדים, כך שבסופו של דבר המהלך הזה עשוי להסתיים בכלל עם רווח.

"בני חותא" היה מעדיף גם הפעם להימנע מעימות / עקיבא נוביק

גנץ מעולם לא תכנן לרוץ לראשות הממשלה ב-2019. הוא היה במגעים עם הליכוד טרם כניסתו לפוליטיקה, ושמר תמיד על יחסים מצוינים עם כל מי שסביב. הכינוי "בני חותא" לא דבק בו סתם בפורום מטכ"ל.

מספיק לשמוע כל נאום או הרצאה של גנץ או להיות נוכח בכל שיחת מסדרון עם הרמטכ"ל לשעבר כדי להבין עד כמה הוא לא קשור לווליום המוגזם של קמפיין הבחירות. אם זה היה תלוי בו, הוא היה מעדיף להעביר חיים שלמים מבלי לריב עם זבוב.

לכן, בהנחה שהעימות של מפלגתו עם מחנה הימין הוא תאונת דרכים שקרתה לו, ושבלבו הוא לא רואה כל בעיה בישיבה בממשלה עם נתניהו, מפלגות הימין והחרדים, הרי שטוב עושה גנץ כשהוא מתנער מקמפיין הגרילה של לפיד ושותפיו. לוחמני הוא כבר לא יהיה, לפחות שייפגע כמה שפחות מהלוחמנות של הבא אחריו ברשימה.

גנץ, לפיד, ליצמן ודרעי
גנץ, לפיד, ליצמן ודרעי | צילום: רויטרס

הסרטון של לפיד נגד החרדים: הביקורת מחוץ וההתנערות מבית

 ארבעה ימים לאחר שנסגרו הרשימות לכנסת ה-22, עזבו המפלגות את ניסיונות החיבור וגיוס המועמדים, והתפנו לקמפיין עצמו. בין הראשונים שהרים את הכפפה היה יאיר לפיד, שבתגובה ליוזמה של ח"כ דוד ביטן להחתים את חברי הליכוד על עצומה הקוראת לתמוך רק בבנימין נתניהו לראשות הממשלה, פרסם סרטון היוצא נגד המפלגות החרדיות.

בסרטון, נראית הדמיה של שיחת ווטסאפ מפוברקת בין ראשי גוש הימין, שבה ביטן מבקש מהם לחתום על הצהרה בה נכתב "אני מתחייב בזאת לתמוך לנצח בבנימין נתניהו ולתמוך לנצח בחסינותו לא משנה במה יואשם ומתי". בתגובות, המפוברקות גם הן, כתב יו"ר ש"ס אריה דרעי "רוצים שאני אחתום? תביאו טריליון שקל לישיבות", ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן כתב "אני רוצה את כל הכסף שיש לישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190805-1531' autoplay='0' credit='' desc='הסרטון של יאיר לפיד ' kid='1_v65vyqm5' duration='54'']

התגובות החריפות מצד המפלגות החרדיות לא איחרו להגיע. סגן שר הבריאות אמר כי הסרטון "מזכיר תקופות אפלות שבהן יהודים הוצגו כרודפי בצע", ואילו דרעי אמר כי מדובר ב"אנטישמיות – אין מילה אחרת". ליצמן אף קרא לגנץ להתנער מהסרטון: "אם לא תתנער פומבית מקמפיין ההסתה הבוטה הזה, אתה שותף מלא ואחראי ישיר לפשע השנאה שמתבצע כלפי מגזר שלם בישראל, הנאבק על זכויותיו וצרכיו, ונאמן לערכיו ועקרונותיו".

הקריאה של ליצמן לא נפלה על אוזניים ערלות וחבריו של לפיד במפלגה החלו לצאת נגד הקמפיין. ראשונים היו חברי מפלגת תל"ם, בראשות שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, שאמר כי "זה לא הסגנון שלי או של גנץ. אנחנו מדברים על אחדות ואיננו בעד שיח של שנאה". שעות לאחר מכן גם גנץ התייחס לסרטון: "עוצמתה של החברה בישראל טמונה באחדותה על כל חלקיה – אנו צריכים לאמץ סגנון שונה מזל של נתניהו".

יממה לאחר מכן הגיעו ארבעת הבכירים במפלגת "כחול לבן" לסיור בעוטף עזה והתייחסו בין היתר לסערת הסרטון. גנץ ניסה להרגיע את המצב ואמר כי "לפעמים ישנם חילוקי דעות, אך זה לא הופך כל דבר להתפרקות". ואילו לפיד הוסיף כי "יש אדם אחד שמנסה לפרק את כחול לבן, קוראים לו נתניהו – וארבעתנו לא ניתן לו את התענוג הזה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190806-1205' autoplay='0' credit='' desc='בכירי כחול לבן מתייחסים לסערת הסרטון' kid='1_o9dja9ym' duration='100'']

נתניהו, כצפוי, לא עמד מנגד וניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את המפלגה, שקוראת תיגר על המשך שלטונו. "ההסתה של המועמד לראשות הממשלה יאיר לפיד, המנוסחת בנימה אנטישמית, מוכיחה פעם נוספת מדוע אסור לתת לו להיות ראש ממשלה", כתב רה"מ בחשבון הטוויטר. בתגובה כתב לפיד: "נתניהו, גדול המסיתים בתולדות ישראל, תוקף אותי על בדיחה בווטסאפ".