גנאים וזועבי התנגדו, סילמן נעדרה: חוק יו"ש לא עבר בכנסת

מליאת הכנסת הצביעה הערב על הצעת חוק תקנות יהודה ושומרון. הח"כ מרע"מ מימש את איומו והצביע נגד החוק. עימות התפתח בינו לבין אביר קארה וניר אורבך כשהאחרון אמר לו: "הניסוי איתכם נכשל". גם הח"כית רינאוי-זועבי, שפרשה מהקואליציה וחזרה, הצביעה נגד והחוק נפל

זמן צפייה: 00:41

מפלה לקואליציה: חוק תקנות יהודה ושומרון של שר המשפטים גדעון סער לא אושר בכנסת. ח"כ מאזן גנאים מרע"מ מימש את איומו והצביע נגד. אורבך אמר לגנאים: "הניסוי איתכם נכשל". לאחר מכן גם הח"כית ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ, שפרשה מהקואליציה וחזרה, הצביעה נגד. שאר הח"כים של מרצ הצביעו בעד. שאר הח"כים של רע"מ נעדרו מההצבעה. 52 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת החוק מול 58 מתנגדים, בהם שני ח"כים מהקואליציה.

רינאוי-זועבי הסבירה לאחר מכן: "חובתי להיות בצד הנכון של ההיסטוריה באי מתן לגיטימציה לכיבוש ובתמיכה בזכותו הבסיסית של העם הפלסטיני בהקמת מדינה לצד מדינת ישראל". בליכוד חגגו: "בנט - הביתה. זה נגמר. הגיע הזמן להחזיר את ישראל לימין".

מנסור עבאס מאזן גנאים ג'ידא רינאוי זועבי הכנסת כנסת
עבאס בניסיונות לשכנע את גנאים וזועבי להצביע בעד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד לפני ההצבעה תקף השר זאב אלקין, שסיכם את הדיון מטעם הממשלה, את האופוזיציה. בין היתר הוא כינה את ח"כ בצלאל סמוטריץ' כ"עבד נרצע" של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. על דוד אמסלם אמר: "חוץ מלהיות ליצן חצר של נתניהו, אתה מסוגל לעשות עוד משהו?".

עוד טרם ההצבעה התקיימה פגישה שבה נכחו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר המשפטים גדעון סער, שם ביקש לפיד מסער לדעת שלא ינקוט בשום צעד לפני שיעלו שוב את החוק בשבוע הבא.

וליד טאהא ג'ידא רינאוי זועבי
זועבי וטאהא בשיחות לפני ההצבעה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, בנט ושקד נפגשו עם אדם נוסף שעשוי לערער את יציבות הקואליציה והוא יו"ר ועדת הכנסת מימינה, ח"כ ניר אורבך. השניים ביקשו לתחזק את אורבך כך שלא יהיה מצב שאחרי הערב הוא יוציא הודעת פרישה בסגנון של עידית סילמן. כמו כן, בקואליציה שוקלים סנקציות נגד רע"מ אם תהיה התנגדות מצידם לתקנות יו"ש.

כזכור, תקנות אלו מובאות לאישור אחת לחמש שנים, והן נועדו להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון. החוק יעלה להצבעה נוספת בשבוע ההבא טרם יפקעו התקנות בסוף חודש יוני. קודם לכן במהלך ישיבת סיעת ימינה, ראש הממשלה בנט פנה לעידית סילמן ושאל כיצד בכוונתה להצביע. סילמן השיבה: "נדבר על זה". בנט התעקש ואמר: "בואי נדבר על זה. אני פנוי עכשיו". סילמן השיבה: "צריך לתאם פגישה".