התקופה הגורלית של ממשלת בנט-לפיד: כנס הקיץ נפתח

הכנסת תשוב היום לפעילות אחרי חודשיים של פגרה. הממשלה תנסה לשרוד לאחר שאיבדה את הרוב בכנסת, והאופוזיציה שוקלת להעלות חקיקה לפיזור הכנסת ביום רביעי, אך מתלבטת בשל העובדה כי אם הוא לא יעבור, היא לא תוכל להעלותו שוב במשך חצי שנה. במקביל, רע"מ ממשיכה בצעדי ההקפאה שלה מול הקואליציה כשמחר צפויה מועצת השורא לקבל החלטה בנושא

זמן צפייה: 02:34

כנס הקיץ של הכנסת ייפתח הבוקר (שני) עם דיוני הוועדות והמליאה שתכונס לאחר חודשיים של פגרה אחר הצהריים בשעה 16:00, אך עיני כולם נשואות ליום רביעי: אם החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית יעלה ולא יעבור - הדבר יקנה לקואליציה כמעט חסינות מלאה מפני נפילה למשך חצי שנה. מדובר במצב אידיאלי מבחינתם של בנט ולפיד ולכן זו ההתלבטות הגדולה שעומדת לפתחה של המערכת הפוליטית, ובעיקר לפתחו של יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין - שהוא האדם שמקבל את ההחלטות בנושאים הפרלמנטריים.

Whatsapp Image 2022 05 02 At 1
רה''מ בנט ושר החוץ לפיד בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

מעבר לכך, כנס הקיץ נפתח כשלקואליציה כבר אין רוב לאחר שהיו"ר לשעבר עידית סילמן עזבה. לבנט ולממשלתו יהיה קשה מאוד לתפקד, להעביר חוקים ואף לבלום חוקים של האופוזיציה, זאת כל עוד אין רוב להצעת חוק לפיזור הכנסת.

ח''כ מנסור עבאס
ח''כ מנסור עבאס | צילום: חדשות 13

כמו כן, השחקן המרכזי היא רע"ם. איש המפתח, כמעט כרגיל, הוא מנסור עבאס. ברקע מתקיימים מגעים בין הקואליציה לבין עבאס על התנגדות רע"ם להצעת חוק פיזור הכנסת. מחר צפויה מועצת השורא להתכנס ולקבל החלטה בנושא, כשלפי שעה ההחלטה היא להיעדר מההצבעה. אם עבאס ישנה את החלטתו בעקבות המגעים עם לשכות בנט ולפיד - אז השניים יוכלו להדוף את ההצעה הזו. אם הוא ייעדר מההצבעה והרשימה המשותפת תתמוך בה – הליכוד ירשום הישג גדול מאוד.

בתוך כך, בנט ולפיד מגיעים לכנס לא מתואמים מבחינת אינטרסים, כשהם מנסים להחזיק את העסק יציב אך חוששים מבחירות - ומהשאלה מי יגיע אליהן כראש ממשלת המעבר. חוק ממשלת החילופים קובע שאם שני חברי כנסת מהגוש של בנט, כלומר ימינה ותקווה חדשה, מצביעים בעד הפלת הממשלה בקריאה שלישית - למחרת בבוקר לפיד יכנס למשרד ראש הממשלה.

לכן, אם יגיעו למסקנה שהסיפור גמור ממילא והולך לקראת בחירות, לפיד צריך לקוות שאל עידית סילמן הפורשת יצטרף חבר כנסת נוסף מהימין שיצביע בעד פיזור הכנסת, למשל ניר אורבך, אביר קארה, איילת שקד או שרן השכל, כדי שיוכל להגיע לבחירות כראש ממשלת מעבר.

את עמיחי שיקלי לא מחשיבים בעניין הזה, כי הוא לא היה בממשלה עוד לפני ההשבעה. בנט צריך לקוות שרע"ם או אחד מחבריה, כמו מאזן גנאים למשל, יישברו, כי אם יתמכו בפיזור הכנסת ולא תהיה עוד אצבע מהאגף הימני - זה ישאיר אותו בתפקיד לזמן בלתי מוגבל אם יהיה עוד סחרור של בחירות בישראל.

אמש כינס בנט את ראשי המפלגות וסיעות הקואליציה, מלבד נציגי רע"ם, ובישיבה דנו בפתיחת כנס הקיץ ובחוקים שיעלו במהלך המושב הנוגעים ליוקר המחייה, תקציב המדינה, המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית ונושאים נוספים. בישיבה סוכם כי המפלגות יפעלו בשיתוף פעולה על מנת לשמור על הממשלה והקואליציה, וכי ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) יכהן כיו"ר הקואליציה בפועל עד למינוי קבוע.

ראש הממשלה מסר: "יש לנו אחריות לאומית ואנו מחויבים להמשיך לקיים את הממשלה הזו. זה יהיה חוסר אחריות לדרדר את מדינת ישראל לבחירות ולכאוס בעת הזו. המשך קיום הממשלה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו ויחד אנחנו יכולים להצליח".