לוין: "אנו בעד מתווה הנשיא – אך בחירות שלישיות סבירות יותר"

יו"ר צוות המו"מ של הליכוד התייחס בריאיון לכאן ב' להצעת ריבלין לפיה כל גוש יקבל מספר שרים שווה: "בכחול לבן מסרבים להפנים שאין אלטרנטיבה אחרת" • פרץ: "לא נשב או ננהל מגעים עם נתניהו"

זמן צפייה: 18:28

הפלונטר הפוליטי: שר התיירות יריב לוין, ראש צוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד, התייחס הבוקר (חמישי) למגעים בין מפלגתו לכחול לבן, ואמר כי "לצערי הרב, כרגע נראה שהאופציה של בחירות היא סבירה יותר מהמתווה של הנשיא. ריבלין הציע פתרון של ממשלה פריטטית, לפיו כל גוש יקבל מספר שרים שווה - ואני חושב שזה דבר נכון כי הוא מבטיח שהממשלה תהיה שוויונית". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "דקלסגל" בכאן ב'.

"אנחנו מבינים שאם הולכים לממשלת אחדות עם כחול לבן נתניהו לא יהיה ראש הממשלה לאורך כל הקדנציה, והגיע הזמן שגם בכחול לבן יבנו שאין ממשלה אחרת ואין אלטרנטיבה אחרת", המשיך לוין. "אנו מוכנים ורוצים לנהל משא ומתן על בסיס קווי המתאר שהציג הנשיא, הכיוון שהוא הציע נכון. האלטרנטיבה הזאת היא לא מה שפיללנו לו, אבל היא הרבה יותר טובה מבחירות שלישיות. זה בעיקר תלוי בכחול לבן - כפי שאנחנו מבינים שלא השגנו בבחירות כל מה שרצינו וצריך לבצע פשרות, גם הם חייבים להפנים את העניין הזה".

"ההצעה של ריבלין היא ויתור מאוד גדול מבחינתנו כי התוצאה תהיה שלכחול לבן יהיו יותר שרים מאשר לליכוד. אבל אנחנו מוכנים לכך כי אנחנו רוצים ממשלת אחדות. אני מציע שלא ניתמם, כל התכלית של מה שמנסה כחול לבן לעשות, לפחות עד עכשיו, היא לא להגיע למשא ומתן אמיתי, אלא לנסות לפורר את האחדות שישנה במחנה הימין ואנחנו לא נאפשר את זה. אני אומר להם באופן הברור ביותר - לא רק שאני מציע שיבואו עם כל מה ששותף איתם, בעיניי זה הדבר הנכון".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

גנץ אחרי הטלת המנדט על נתניהו: "לא נשב עם ר"מ תחת אישום"

המו"מ כשל: הנשיא הטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו

נתניהו וגנץ דנו בארבע עיניים; ריבלין: "צעדנו צעד משמעותי"

יריב לוין
יריב לוין | צילום: מוטי מילרוד

כמו כן, התייחס יו"ר צוות המו"מ של הליכוד למגעים עם הצוות של כחול לבן, לקראת פגישה נוספת שצפויה בין הצוותים. "לו הדברים היו תלויים בי זה היה צריך להיות מפגש שלישי או רביעי. זימנתי אותם לישיבה אתמול בבוקר ובערב. זימנתי גם להיום בבוקר ישיבה והם אמרו שהם לא יכולים ואני מאוד מקווה שמחר זה יקרה. אני תמיד מייצג את הליכוד, אבל במקרה הזה אני מייצג את כל 55 חברי הכנסת של מפלגות הימין שהמליצו על נתניהו".

בתוך כך, יור העבודה-גשר עמיר פרץ אמר כי "התחייבנו ונקיים - לא נשב עם נתניהו ולא ננהל איתו מו״מ. נתניהו חייב להפנים כי אזרחי ישראל בחרו להחליפו ורוצים תקווה חדשה. המנדט שקבלנו מבוחרינו הוא להחליף לא רק את נתניהו, אלא גם את המדיניות שלו. שינוי חברתי אמיתי יוכל להעשות רק אם יתחיל עידן חדש של מעבר מהפקרה חברתית להשקעה חברתית, עידן של מעבר משינאת חינם לאהבת חינם".

נפתלי בנט (ימינה) הגיב לדבריו של יאיר לפיד (כחול לבן) מאמש, לפיהם מפלגתו לא תשב עם רה"מ נתניהו תחת כתב אישום, ובציוץ בטוויטר כתב: "לפיד גורר בכוח את בני גנץ לקפיצה מהצוק לעבר תהום לאומי של מערכת בחירות שלישית בתוך שנה. פשרת האחדות של הנשיא ריבלין הפתיעה ביצירתיות שלה ובשכל הישר שבה. נתניהו אמר כן. גנץ רוצה כן. הציבור מתפלל כן. לפיד צעק לא. גנץ, תן פקודה.

אמש כזכור, הודיע הנשיא ריבלין על הטלת הרכבת הממשלה על רה"מ נתניהו, בתום פגישה שנערכה בין השניים עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, שהסתיימה ללא הסכם בין הצדדים. החל מהיום יינתנו לנתניהו 28 ימים לביצוע המלאכה.

נתניהו אמר לאחר הפגישה: "אני עושה זאת מתוך ידיעה לא שיש לי סיכויים גבוהים יותר להרכיב ממשלה, אלא שאי היכולת שלי קצת קטנה מזו של אי היכולת של גנץ, משום ששנינו לא נוכל להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה זו ממשלת אחדות לאומית, רחבה ומהירה".

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

הנשיא ריבלין אמר: "מסיכום ההתייעצות עולה כי אין 61 קולות לא לנתניהו ולא לגנץ. הרכבת הממשלה תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה ביתר להרכיב ממשלה, ובמצב הנוכחי 55 תמכו בנתניהו ו-54 בגנץ. אלא שעשרה מתוך 54 התומכים בגנץ הודיעו שלא ישבו איתו בממשלה – מכאן שהיכולת של נתניהו גבוהה יותר כרגע".

במהלך נאומו, ריבלין העלה הצעה שעשויה לפתור את המבוי הפוליטי הסתום: "לצד רה"מ שייבחר, ישונה החוק ויתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות שלו היא שבכל רגע שנבצר מרה"מ למלא את תפקידו – הוא, ממלא מקום רה"מ, משמש כראש הממשלה לכל דבר. ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של רה"מ כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות. אם הוא כן יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ר"מ בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו".

עמיר פרץ
עמיר פרץ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נתניהו וגנץ הגיעו לבית הנשיא כדי לקיים שיחה נוספת. תחילה נפגשו ריבלין גנץ ונתניהו, ביחד, ולאחר מכן יצא הנשיא מהפגישה וגנץ ונתניהו נועדו בארבע עיניים. בזמן הפגישה, צייץ יאיר לפיד בטוויטר: "בני גנץ יהיה ראש ממשלה וביבי ילך לטפל בתיקיו הפליליים. הניסיונות השקופים של הליכוד לסכסך לא מרשימים אף אחד אצלנו".