"הימין המאוחד" הוא אותו המוצר שהכרנו - באריזה חדשה • פרשנות

המפלגה החדשה לא מביאה בשורה חדשה - שכן מדובר ברשימה כמעט זהה לבית היהודי במתכונתה הקודמת. בנט שילם את מחיר כישלון הימין החדש ושובץ במקום הרביעי. האם בן גביר יתפשר ויצטרף?

זמן צפייה: 04:42

האיחוד שעליו הוסכם היום (שני) בין הימין החדש לבית היהודי אינו מביא עמו בשורה חדשה לימין בישראל, אלא מהווה שינוי קוסמטי בלבד: מדובר בעצם על מפלגת הבית היהודי, אותה המפלגה שרצה מ-2013 ועד דצמבר האחרון, כשאיילת שקד ונפתלי בנט בראש ואחריהם רשימה שהיא כמעט חרד"לית לחלוטין.

המבנה של המפלגה כמעט זהה למה שהייתה הבית היהודי לפני שבנט ושקד פרשו ממנה והתרסקו עם ההרפתקה של הימין החדש. אמנם, במסגרת ההנהלה החדשה שקד בראש ובנט משובץ במקום הרביעי, אך מדובר באותו מוצר באריזה חדשה - עם נגיעות של רפי פרץ.

עושה רושם שבנט הוא המפסיד הגדול של כל הסיבוב הזה. אחרי כל ההרפתקה הזו, מי היה מאמין שהוא ימצא את עצמו אחרי סמוטריץ'?  זה המחיר המיזם הכושל של הימין החדש 2019 - הסיבוב הראשון. עם זאת, מצד אחד בנט אכן שובץ במקום הרביעי וירד הרבה בדירוג. מצד שני - הוא כנראה יבחר תיק ראשון או שני, ושקד תבחר אחריו.

פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד
פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד | צילום: חדשות 13

יתרה מזאת, הרשימה של המפלגה המאוחדת מלאה באנשים שלו - החל בבצלאל סמוטריץ' שמחובר אליו מאוד וכלה ברוני ססובר, מספר תשע והיחידה שלא הייתה אף פעם בעשירייה של מפלגה. ססובר היא אחת האוהדות הגדולות של בנט במפלגה. כלומר, יש לו מחנה משלו העומד מאחוריו. נכון שהוא כבר לא ראשון, או מנהיג הציונות הדתית. אבל אם הוא ושקד יתפצלו ויקבלו תיקים בכירים, מבחינתו האפקט היחיד של 2019 הוא ההשתחררות משליטת הרבנים.

אחת השאלות שנשאלות כרגע היא מה יעלה בגורלם של אנשי עוצמה יהודית. לאיתמר בן גביר משוריין כרגע מקום שמונה ברשימה, שאומר כמעט בטוח כסא בכנסת הבאה. מנגד, הוא יכול לרוץ עם מפלגת נעם או עם פייגלין -  ולהסתכן. אלא מה, בן גביר תלוי במפלגת מסיבת התה – עוצמה יהודית, שלא ידועים כפשרנים. ולא בטוח שהם יתנו לו לעשות לו כזה דבר. במקביל, בן גביר עצמו יודע שלפי כל הסקירות הוא שווה לפחות שני מנדטים. פעם שעברה הוא גם נפל בשיבוץ הרשימות במקומות חמש ושמונה, וגם מיכאל בן ארי בסוף נפסל.

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

לכן, בן גביר מעוניין בהרבה מעבר למקום השמיני ברשימה. הוא רוצה לקבל שני מקומות בעשירייה הפותחת - אך הוא לא יקבל אותם. לכן, עליו יהיה להחליט אם הוא רוצה להיות חבר כנסת בפני עצמו או לקבל את הערך הריאלי של עוצמה יהודית, ויהיה עליו להחליט זאת מהר: ביום חמישי בערב, לכל המאוחר, נסגרות הרשימות לכנסת.

באשר לשביעות רצונו של בנימין נתניהו מהאיחוד הנוכחי, אין ספק שעליו להיות מרוצה מכך שבנט ושקד התקפלו ואמרו שימליצו עליו לנשיא, בשמו. מצד שני חוסר האהדה, בלשון ההמעטה, של משפחת נתניהו לשקד ידועה וכן גם המאבק שניהלו, שהגיע עד להתערבות מאוד בוטה, נגד עמידתה בראש המפלגה המאוחדת. מהבחינה הזו מדובר בהפסד גדול מבחינת נתניהו.

נתניהו
נתניהו | צילום: רויטרס

האיחוד עליו הוסכם היום בין הבית היהודי לימין החדש אינו מביא איתו בשורה לימין בישראל, כי אם מהווה שינוי קוסמטי בלבד - אותה המפלגה שבראשה עמדו שקד ובנט עד דצמבר האחרון, בהנהלה חדשה