הורוביץ שוחח עם רינאוי-זועבי, עבאס הגיע לביתה: "אני סומך עליה"

יו"ר מרצ דיבר עם הח"כית ממפלגתו לראשונה מאז שהודיעה על פרישה מהקואליציה, ואילו יו"ר רע"מ אמר בצאתו מביתה כי הוא לא צריך לשכנע אותה להישאר. שר החוץ לפיד התייחס למשבר הקואליציוני בפוסט שכתב בפייסבוק, ואמר כי הממשלה תמשיך לתפקד. "שום דבר לא נגמר - אין לנו שום כוונה לתת לביבי ובן גביר הזדמנות להרוס את המדינה"

זמן צפייה: 00:31

לאחר שאתמול הודיעה ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ על פרישה מהקואליציה, ולא ענתה לטלפונים מחברי מפלגתה, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ שוחח עמה הבוקר (שישי), אך מסריה עדיין עמומים ובקואליציה טרם הבינו אם היא מתכוונת להתפטר מהכנסת, להצביע בעד פיזורה - או להמשיך לתמוך בממשלה מבחוץ.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205201203' autoplay='0' credit='' desc='עבאס ביציאה מביתה של רינאוי-זועבי: "אני סומך עליה"' poster='' kid='1_97n3547z' duration='17']

יו"ר רע"ם מנסור עבאס הגיע הבוקר לביתה של רינאוי-זועבי בנוף הגליל, ולשאלת חדשות 13 האם הצליח לשכנע אותה להישאר בקואליציה אמר: "אני לא צריך לשכנע. חברת הכנסת רינאוי-זועבי נבחרה כדי לייצג את החברה הערבית, והיא עשתה את זה ותעשה את זה, יש לה אחריות גדולה ואני סומך עליה".

ח''כ ג'ידא רינאוי זועבי
ח''כ ג'ידא רינאוי-זועבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד התייחס הבוקר להודעת הפרישה של רינאוי-זועבי, ובפוסט שכתב בפייסבוק הוא טוען כי הסיפור של הממשלה הנוכחית לא הסתיים. "נעשה מה שאנחנו עושים כל פעם מחדש", כתב לפיד, "נשב עם מי שצריך לשבת, נתקן כל מה שצריך לתקן".

"אמרו שבחיים לא נקבל את המנדט להקים ממשלה – קיבלנו", כתב שר החוץ בפתח דבריו, "אמרו שהממשלה לעולם לא תקום – קמה. אמרו שהיא לא תשרוד את החודש הראשון – שרדה. אמרו שלא נצליח להעביר תקציב – עבר. אמרו שלא נגיע למושב הקיץ – הגענו. אמרו שלא נתאושש מפרישת סילמן – התאוששנו. הספידו אותנו כבר חמש פעמים ביום שידורים מיוחד – וחזרנו. עכשיו אותם אנשים אומרים לכם שהכל נגמר – לא נגמר. אנחנו כאן".

יאיר לפיד שר החוץ
שר החוץ יאיר לפיד | צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

"הממשלה הזו היא הדבר הנכון למדינת ישראל ולעם ישראל, אין לנו שום כוונה להכנע או לוותר עליה", הוסיף שר החוץ, "אין לנו שום כוונה לתת לביבי ובן גביר הזדמנות להרוס את המדינה. ועוד מילה אחת לחברים שלי בקואליציה: כן, לפעמים זה קשה. אתם יודעים מה, זה אמור להיות קשה. לשנות את ההיסטוריה זו לא משימה קלה. אנחנו עושים משהו שהוא גדול מכולנו. מצילים את מדינת ישראל, את הדמוקרטיה שלנו. יש כוחות גדולים – ואפלים - שנאבקים בנו. עד עכשיו ניצחנו אותם – נגד כל הסיכויים – כי היינו נחושים ועבדנו יחד. זה מה שאנחנו הולכים לעשות גם בהמשך. רק ביחד ננצח".

ח''כ ג'ידא רינאוי זועבי
ח''כ ג'ידא רינאוי זועבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כזכור, בקואליציה קיבלו בתדהמה את ההחלטה של חברת הכנסת ממרצ - מראש הממשלה נפתלי בנט, דרך שר החוץ לפיד ועד מרצ עצמה - שלא עודכנה מראש על ההחלטה. בנוסף, במקרה של פיזור הכנסת, מדובר במכה עבור לפיד שלא ישמש כראש ממשלת מעבר, אלא בנט שיהיה זה שימשיך בתפקיד.

עם זאת, מקורבים לרינאוי-זועבי אמרו כי היא לא מתכוונת להביא לפיזור הכנסת או לתמוך בהקדמת הבחירות. החשש הוא שאם יהיו לה דרישות בהיבט המדיני - כגון שינוי הסטטוס-קוו בהר הבית או שינוי מתווה צעדת הדגלים - הדבר יביא בוודאות להפלת הממשלה, משום שבנט לא יסכים לכך.

מנגד, אם דרישותיה של רינאוי-זועבי יהיו כלכליות באופיין, ההנחה היא שייתכן שהמצב לא יידרדר בפרק הזמן הנראה לעין. בתוך כך, בכירים בקואליציה אומרים היום שאם עד אתמול הם העריכו בביטחון שיצליחו לשרוד עוד חודשיים וחצי - כעת הם "לא בטוחים" בכך.

רה''מ נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד
רה''מ נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד | צילום: רויטרס

נכון להיום, התרחיש בעל הסיכויים הסבירים ביותר הוא הליכה לבחירות. גם אם רינאוי-זועבי לא מתכוונת להצביע בעד פיזור הכנסת, הקואליציה תצטרך להתאמץ מאוד ו"לקנות" אותה ואת הקול שלה בכל הצבעה מחדש, מה שעלול לשבור את האגף הימני בקואליציה.

אם הקואליציה תתפרק כבר בשבועות הקרובים, עוד במהלך כנס הקיץ של הכנסת הנוכחית – הבחירות הבאות צפויות להתקיים בחודש ספטמבר, טרם החגים, או לחילופין - לאחריהם, כלומר בנובמבר.

התרחיש השני הוא שהקואליציה, שהפכה היום לקואליציית מיעוט, תנסה לשרוד את ימיה, וזה תלוי בתמיכה מבחוץ - בהישענות על הצבעות של חברי הרשימה המשותפת. האופטימיים ביותר בקואליציה יחפשו את הדרך לגרום לזה לעבוד. גם במידה ויצליח, ספק אם אפשר לבנות על זה לאורך זמן.

התרחיש האחרון, שגם אחרי הפרישה של רינאוי-זועבי נראה כבעל הסיכויים הנמוכים ביותר – הוא ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. כדי שזה יקרה צריכה להתרחש איזושהי תזוזה משמעותית, בעיקר מכיוונו של גדעון סער שעד כה סירב לשקול ישיבה בממשלה תחת יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.