יאיר גולן על מתיישבים בחומש: "תתי אדם"; בנט: "דבריו גובלים בעלילת דם"

חבר הכנסת התייחס להתפרעויות והפרות הסדר שבמקום, ואמר: "המתיישבים נמצאים שם בניגוד לחוק - צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה". רה"מ גינה את אמירותיו. השר לפיד הגיב: "מגנה כל שיח פוגעני שגורר את החברה הישראלית לקיצוניות"

זמן צפייה: 01:00

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, אמר הבוקר (חמישי) לערוץ כנסת כי ההתפרעויות והפרות הסדר של המתיישבים בחומש הן "בושה וחרפה", תוך שהוא מכנה את המתיישבים "תתי אדם, קלקולו של העם היהודי".

לדבריו, "המתיישבים נמצאים שם בניגוד. צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה". בנוסף, סיפר סגן השר כי "כשהייתי מפקד יו"ש לא נתתי לאף אחד להתיישב שם, ועכשיו הם זועקים את זעקתם. אותם אנשים שבאים להתיישב שם עושים פוגרום, אנחנו, בני העם היהודי עושים פוגרום ומתעללים במצבות. אלה אנשים בזויים. אסור לתת להם שום גיבוי, ההשתלטות הלאומנית הקיצונית הזאת תביא עלינו אסון".

נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נפתלי בנט מתח ביקורת על דברי סגן השר, ואמר בהמשך לכך: "דבריו של יאיר גולן על המתיישבים בחומש מזעזעים, מכלילים וגובלים בעלילת דם. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא החלוציות של ימינו. 'לא ארץ נוכרייה לקחנו כי אם נחלת אבותינו'".

גולן השיב לבנט, ואמר: "התייחסתי בדברי למשחיתי קברים, תוקפי תמימים, הורסי רכוש לא להם. איך נכון להתייחס לאנשים כאלה, איך נכון לכנות אנשים שכאלה? הגיע הזמן לומר את האמת - זו לא היהדות שלנו".

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד הגיב גם כן להתפתחויות: "אני מגנה כל שיח פוגעני שגורר את החברה הישראלית לקיצוניות מקטבת והרסנית. אני מצפה מחברי הקואליציה לתת דוגמא אישית של שיח מכבד והוגן גם כלפי מי שחושב אחרת מאיתנו. היכולת שלנו לחיות כאן יחד, תלויה באיך שאנחנו מדברים על הדברים שעליהם אנחנו חלוקים".

שר החוץ לפיד במסיבת עיתונאים לאחר אישור התקציב
שר החוץ יאיר לפיד

שר הביטחון בני גנץ הוסיף בנושא: "‏אני מגנה בתוקף את אמירתו של סגן השר גולן. כמי שביקר את משפחת דימנטמן ופגש בחלק מהאנשים שנמצאים בחומש, אני קובע כי לצד העובדה שיש לנהוג לפי חוק, מדובר באנשים ערכיים שאוהבים את הארץ והמדינה לא פחות מאף אחד אחר. כנבחרי ציבור, מוטלת עלינו החובה לקדם שיח מאחד ולא שיח מפלג".

שרת הפנים איילת שקד גינתה את דבריו של סגן השר גולן, ואמרה: דברים מחפירים ומביישים את עברו. מתיישבי חומש הם חלוצים, מיישבי הארץ ואוהביה. הישיבה בחומש מפיצה תורה ואור, שמגרש מעט מן החושך הזה. יאיר גולן ימשיך לברבר עצמו לדעת והחלוצים הנפלאים האלה ימשיכו ליישב את הארץ".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הגיב לדברים: "המתיישבים ביהודה ושומרון אינם 'תתי אדם' כפי שכינה אותם היום סגן השר יאיר גולן, חבר ממשלת בנט. המתיישבים הם ציונים חלוצים שמיישבים את נחלת אבותינו. אחרי האמירה המבישה הזו, שלקוחה היישר מהטרמינולוגיה הנאצית נגד העם היהודי, בנט חייב לפטר את יאיר גולן עוד היום".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, מסר בתגובה לדבריו של גולן: "אני מתבייש בביטוי המכוער והמיותר של סגן שר הכלכלה יאיר גולן. לא, מתיישבי חומש הם לא תת אדם אלא אזרחים ישראלים שחושבים אחרת ויש עימם מחלוקות עמוקות. תת רמה בשיח ובניהול המחלוקות בתוכנו לא יקדמו אותנו, רק יפרקו אותנו מבפנים".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הוסיף: "אם חשבנו ששיא הבושה הוא שהשר לביטחון פנים קורא לחצי מיליון אזרחים שומרי חוק 'אלימים' ומוציא את דיבתם רעה, היום יאיר גולן מכנה את מתיישבי חומש הגיבורים 'תתי אדם', כינוי שניתן ליהודים על ידי הנאצים. לאנשי המחנה הלאומי - בנט ושקד - אומרים 'עופו לנו מהעיניים', ואת אנשי השמאל הקיצוני האוטו-אנטישמי, הם מחבקים. מדינת ישראל בסכנה".