עימות מול המצלמות ביצהר: יאיר גולן עולה להתקפה

יאיר גולן הפך בשנים האחרונות לסדין אדום. מימין – הוא חוטף ביקורת על שלל התבטאויות קשות ומעוררות מחלוקת; ומשמאל – הוא הפך לילד הרע של המחנה, שקשה לעיכול בעיני רבים. השבוע, רגע לפני ההתמודדות על ראשות מרצ, יצאנו איתו להתנחלות יצהר – המקום שעליו הגן לאורך שנותיו במדים – שבתושביו היום הוא גם נלחם פוליטית. זה התגלגל מעצמו לעימות חזיתי מול המצלמות. ריאיון ללא פילטרים

זמן צפייה: 16:04

חבר הכנסת יאיר גולן, שמתמודד לראשות מרצ, התייחס היום (שבת) בריאיון לחדשות 13 להתמודדות מול זהבה גלאון והתבטאותיו השנויות במחלוקת בתקשורת, כשלדבריו הוא "מבין שחלק גדול מוותיקי המפלגה מתרפקים על העבר וקשה להם השינוי - אך אם רוצים שינוי במרצ, לא עושים את זה עם מנהיג שצריך להתחנן אליו שיגיע".

בריאיון מיוחד שנערך באזור השומרון, בו שהה חלקים נכבדים מתוך 38 שנות שירותו בצבא, הוא סיפר כי הוא עדיין זוכר את המאבקים בגבעות שמחוץ ליצהר, כשלדבריו, יש שם פערים שלא ניתנים לגישור.

בזמן הריאיון עימות התפרץ בין גולן לבין עובר אורח, תושב היישוב, שפנה אליו בהאשמות: "אני תת-אדם נראה לך? קח את הדברים שלך ותסתלק מפה. אתה לא רצוי במקום הזה. אני נאצי? אני גם הייתי בצבא, תתבייש לך. אתה חתיכת בושה. חבר שלי נרצח, אתה אומר עליו שהוא תת אדם?"

גולן מצידו השיב: "אתה בושה! אין לי שום בושה, אני הגנתי עליכם בלי סוף. אני סיכנתי את החיים שלי עבורך ים של פעמים, אני לא שואל אותך, אני אזרח במדינת ישראל, אתה לא תגיד לי איפה להיות. אל תתנפל עליי".

יו''ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון וח''כ יאיר גולן
גלאון מול גולן על ראשות מרצ | צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג/ פלאש 90

בהמשך להתרחשויות, סיפר גולן: "אני לא מצפה לשום הכרת תודה. יש פה אירועים של אלימות קשה נגד פלסטינים תמימים, כי הרי לא כל הפלסטינים הם מחבלים - ואנשים נכנסים לתוך כפר ערבי, מכים סתם חפים מפשע, משחיתים רכוש ושוברים מצבות. הביטוי תתי אדם הוא באמת לא מוצלח, הוא נאמר ברגע של כעס. אבל אני הבעיה? אולי הבעיה היא במעשה? אין פה שום עניין של שיח, התנצלתי כבר 20 פעם - אבל אני חושב שאנחנו כל הזמן נגררים לעיסוק שולי במקום בעיקר".

בפגישה עם דובר יצהר, צבי סוכות, אמר גולן כי "עם כל זה שאני אוהב את כל הארץ, חיים פה שני עמים, ואני לא רואה ברמת השנאה וחשבון הדמים שיש בינינו איך מטיחים עם בעם. הגעתי לאותה המסקנה שאליה הגיע בן גוריון, שמהפלסטינים צריך להיפרד. אני בעד דו-קיום, אבל אני חושב שברמת העוינות הנוכחית, קודם כל צריך להיפרד. מבחינת עמדות בעם, רוב העם רוצה להיפרד".

לדבריו, "ההיסטוריה של הציונים התחילה בזה שההתיישבות הייתה איפה שהערבים לא ישבו. אני חושב שהתקרה של זהבה זה 5 מנדטים. אצלי הרצפה היא 4 מנדטים. אין לי את ה-30 שנות פוליטיקה שלה או את ההתגודדות המפלגתית סביבי, כי אני חדש. אין לי שלטים באילון או דמות ב"ארץ נהדרת". מרצ תעבור את אחוז החסימה. אני בתחושה שיש מידה של טהרנות נגד נציגי השמאל, בעוד שהקריטריונים של נציגי הימין הם כל כך נמוכים. כשעומד מנהיג אופוזיציה ואומר שהממשלה נתמכת בידי ארגוני טרור - זה הרבה חמור מכל מילה קשה שאמרתי אי פעם".

יאיר גולן
יאיר גולן | צילום: חדשות עשר

עוד אומר גולן: "אני הייתי חלק מהשיטה, אבל גם חלק מהביטחון של אזרחי ישראל, ביניהם גם בוחרי מרצ. למחבלים המתאבדים לא היה אכפת אם אתה מצביע מרצ או כהנא חי, הם הורגים את מי שבא. לכן, אם הגנתי על חיי בוחרי מרצ, אני חושב שאני בהחלט יכול גם לייצג אותם. נקטתי בנוהל שכן ב-5 פעמים, באישורי בלבד, רק באותם מקרים שידעתי שזה חוסך חיי אדם".

על דבריו, כפי שנאמרו בשירותו הצבאי בטקס יום השואה, אמר כי "זה היה טקס מהקטנים יותר, וחשבתי שאני אומר דברים שהם בקונצנזוס. לא חשבתי שזה נאום פוליטי. נתתי את הנאום לדובר צה"ל, מוטי אלמוז, לפני שעליתי לבמה. הוא תיקן כמה דברים שוליים, והוא אמר שזה בסדר גמור. לא עליתי מרצון לשאת נאום פוליטי. לו הייתי יודע מראש שזה הולך להיות בתקשורת 3 שבועות ושצה"ל ייקלע למצב לא נעים - לא הייתי עושה את זה. ושוב, אני אומר, לא הייתי לבד בזה. זה הפוליטיקה, לפעמים אתה צריך לעשות פרובוקציה, ולפעמים פרובוקציה יוצאת לך - לא תכננת, אבל זה מה שקורה, וזה משרת את המטרה".

לסיכום, אומר גולן: "אני חושב שאנחנו בשמאל צריכים לעלות להתקפה. אי אפשר להשאר הילדים הטובים שמדברים בנימוס ועולים למגרש שבו כולם בועטים בכולם".