יאיר גולן בסערה נוספת: "הנאצים עלו לשלטון באופן דמוקרטי"

בריאיון לרדיו דרום, אמר האלוף במיל' וחבר המחנה הדמוקרטי כי "עלינו להיזהר מכך שגורמים קיצוניים בעלי השקפה משיחית לא ינצלו את הדמוקרטיה הישראלית". איילת שקד: "מעורר רחמים"

יאיר גולן במסיבת עיתונאים
יאיר גולן במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

ח"כ יאיר גולן שב היום (חמישי) על אזהרתו מפני התרופפות המערכת הדמוקרטית בישראל. "אני מזכיר שהנאצים עלו לשלטון בצורה דמוקרטית", אמר בריאיון לרדיו דרום. "לכן אנחנו צריכים להיזהר בתוכנו, להיזהר היטב, מכך שגורמים קיצוניים בעלי השקפה משיחית לא ינצלו את הדמוקרטיה הישראלית על מנת לייצר פה מציאות שלטונית אחרת".

יו"ר מפלגת ימינה, איילת שקד: "יאיר היקר, אולי די? אתה מושבע היום לכנסת, אתה אדם רב זכויות שיכול לתרום למדינה- אולי תשחרר כבר את האובססיה הזו של להשוות אותנו לנאצים? זה כבר אפילו לא מעצבן. סתם מעורר רחמים".

אמירותיו של גולן, המתייחסות לעליית המשטר הנאצי, עוררו בעבר סערה ציבורית וביקורת קשה. כזכור, בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבוה בשנת 2016, אמר גולן: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגמרניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".


במהלך ההתייעצויות בבית הנשיא לאחר הבחירות, התייחס ריבלין לביקורת שהוטחה בגולן לאחר נאומו ב-2016, ואמר: "כבן דור שני לשורדי שואה, אני מבקש באמת להתנצל בשם כל מי שהוא אזרח במדינת ישראל ויודע על פועלך, על דברים שנרמזו ונאמרו בקשר לדברים כאלה ואחרים. אתה אחד מטובי בנינו, בלי קשר לעמדותיך הפוליטיות. ואני גאה שיש לנו בן כזה".

עוד בחדשות 13:

בליל חתימת האיחוד בין ברק למרצ: יאיר גולן ניהל מו"מ עם פרץ

כחול לבן ביטלה המפגש בין גנץ לנתניהו; הליכוד: נדהמנו מההחלטה

"לא הושגה פריצת דרך": הסתיימה פגישת נתניהו וליברמן

סגן הרמטכ''ל לשעבר, אלוף יאיר גולן
סגן הרמטכ''ל לשעבר, אלוף יאיר גולן | צילום: הלל מאיר, TPS

ב-2018, כאשר התמודד גולן על תפקיד הרמטכ"ל, כתבו לשר הביטחון דאז אביגדור ליברמן, הרצל ומירב חג'אג', הוריה של סגן שיר חג'אג שנפלה בפיגוע בארמון הנציב כי "מהתבטאויותיו של האלוף גולן עולה תמונה מדאיגה של מפקד המוכן לקחת סיכונים מיותרים של חיי חיילנו תוך השוואה של מדינתנו לגרמניה הנאצית. כהורים, כאחים, וכבני זוג שכולים ציטוטים אלה מדאיגים אותנו ביותר. גולן התבטא ואמרי כי הוא מעדיף את חיי אוכלוסיית האויב על פני זו של חיילי צה"ל ששומרים עלינו ומסכנים את גופם ונפשם".

בסיום המכתב, פנו לשר ליברמן בדרישה שלא למנות את גולן לתפקיד הרמטכ"ל: "אדם שדם ילדנו זול בעיניו אינו יכול לשמור ולפקד עליהם. אנו דורשים ממך שלא לשקול את מינוי האלוף גולן לרמטכ"ל הבא של צה"ל אלא לדחותו על הסף".

ח''כ אביגדור ליברמן
ח''כ אביגדור ליברמן | צילום: דוברות הכנסת

בתגובה לכך, פורסמה בחשבון הטוויטר של צה"ל הודעה חריגה. "האלוף יאיר גולן משרת בצה"ל 38 שנים בכל גזרות הלחימה ותרומתו לביטחון ישראל גדולה", נכתב, "הישגי צה"ל בלחימה בטרור תחת פיקודו מדברים בעד עצמם. מהצגתו של האלוף גולן כמי שלא פעל או לא יפעל מול מחבלים, חוטאת למציאות. כל ניסיון לא מבוסס להטיל דופי בשמו הטוב של מפקד בצה"ל ובתרומתו המבצעית-אינו ראוי".

מתן פלג, מנכ"ל ארגון הימין הקיצוני אם תרצו שתומך בקמפיין, אמר ב"לונדון את קירשנבאום" כי הביקורת שארגונו מתח על האפשרות ש גולן ימונה לרמטכ"ל היא מוצדקת, ואמר שהתבטאויותיו בעבר, בהן השווה תהליכים שקרו בגרמניה לישראל של ימינו הן "מופרכות. אנחנו רוצים שהמפקד של צבא הגנה לישראל יהיה אדם עם אמונה עמוקה בצדקת הדרך, שערך הניצחון יעמוד בראש מעייניו".