יעלון: רה"מ משתמש באיום הנגיף; נקים ממשלת חירום - גם אם צרה

בכיר כחול לבן תקף את נתניהו: "בפעם השלישית הוא מנסה להגיע ל-61 מנדטים כדי להימלט ממשפט". גם ליברמן מתח ביקורת על התנהלות ראש הממשלה: "קורא לכל ראשי המפלגות להתייצב איתי בעליון"

זמן צפייה: 01:33

בכיר כחול לבן, הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, תקף היום (שלישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו בחשבון הטוויטר שלו. "למי שעדיין לא קולט, זו הפעם השלישית שנתניהו מנסה להגיע ל-61 מנדטים, כדי להמלט ממשפט ולשלוט כדיקטטור", כתב יעלון. "הוא שוב נכשל, אך אינו משלים עם תוצאות הבחירות. לכן, הוא משתמש בחוסר אחריות באיום הקורונה, מנטרל את בית המשפט, פוגע במכוון בפיקוח הפרלמנטרי הדמוקרטי של הכנסת, משסה בכל כוחו איש באחיו ומפעיל את שופריו בתקשורת. כחול לבן תקים ממשלת חרום רחבה ככל האפשר, גם אם נתחיל בממשלה צרה, כדי להציל את המדינה".

בכיר המפלגה יאיר לפיד כתב גם הוא בחשבון הפייסבוק שלו: "בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין סגרו את הדמוקרטיה הישראלית". לדבריו, "הרשות השופטת נסגרה כבר לפני ארבעה ימים, בצו שניתן באחת בלילה, בלי שאף אחד ידע עליו. הרשות המחוקקת נסגרה היום, באופן בלתי חוקי. יו"ר הכנסת הקודמת, שלא נבחר לתפקידו, סגר את הכנסת. לפני כן הוא סירב לבקשת רוב חברי הכנסת – 62 במספר – לבחור יו"ר חדש במקומו. הוא סירב גם לבחור ועדות כנסת שיסייעו במאבק במגפה".

עוד בחדשות 13:

סוף לאיחוד: אורלי לוי אבקסיס הגישה בקשה להתפצל לסיעה נפרדת

התחב"צ מפסיקה לפעול בערב ובסופ"ש; אין לצאת לים, לקניון ולטבע

זינוק חד במספר המובטלים בישראל: כ-100 אלף מתחילת מארס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בנושא נגיף הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בנושא נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

"הקורונה היא מגיפה חסרת תקדים", המשיך לפיד. "היא מצריכה צעדים חסרי תקדים. אלא שהיא גם מעלה את השאלה – מי אנחנו? איזו מדינה יש פה? האם אנחנו דמוקרטיה רק כשזה נוח, או שאנחנו נחושים לשמור על אופיה וחוקיה של המדינה האהובה שלנו גם כשהתנאים קשים? ממשלת ישראל הלא נבחרת אמרה לנו היום שאין יותר רשויות מלבדה".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתח גם הוא ביקורת על ראש הממשלה, ברקע משבר הקורונה. "נתניהו מנצל את הקורונה ופועל נגד הדמוקרטיה. אם לא תוקם ועדה מסדרת וייבחר יו"ר אני קורא לכל ראשי המפלגות להתייצב איתי בביהמ"ש העליון ביום ראשון בבוקר, ולכל הח"כים, קורונה לא קורונה, להתייצב במליאה ביום שני בבוקר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה | צילום: חדשות 13

הדברים מגיעים לאחר שכמה חברי כנסת הביעו מוקדם יותר היום מורת רוח מכך שטרם הוקמה ועדה מסדרת - דבר שמונע הקמת ועדות נוספות כמו כספים, חוץ וביטחון, כמו גם ועדה מיוחדת שתעסוק במשבר הקורונה. זאת, במהלך דיון שערכה היום מליאת הכנסת.

בסיום הדיון התייחס יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין לדברים ואמר: "לגבי הקמת הוועדות, כל היום עסקתי בזה עם כל ראשי הסיעות. תמיד הוועדה המסדרת שקודמת לוועדת הכנסת קמה בהסכמה, והיא צריכה לשקף את הכוחות היחסיים של סיעות שונות. כרגע עדיין אין הסכמה. כולי תקווה שנגיע להסכמות, ואם לא יהיו הסכמות - עם כל הקושי, אביא את הנושא להכרעת המליאה".

לאחר מכן, שלחה סיעת כחול לבן בקשה דחופה ליו"ר הכנסת בדרישה לקיים מחר הצבעה במליאה על הקמת ועדה מסדרת, על מנת שזו תקים באופן מיידי ועדת כספים, ועדת חוץ וביטחון וכן ועדת בריאות לענייני הקורונה.

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הליכוד, בשליחות נתניהו ואדלשטיין, מנסים בכל מחיר למנוע את עבודת הכנסת. לא מספיק שהכנסת לא מתפקדת שנה שלמה, עכשיו הם גם רוצים שהכנסת החדשה לא תעשה את העבודה המינימלית הנדרשת בשעת משבר. הם לא מאפשרים להקים את ועדת הכספים על מנת לקדם מהלכים שיסייעו בין השאר למי שנפגע מהמשבר, הם לא מאפשרים הקמת ועדת חוץ וביטחון לפיקוח על נושא המעקבים, הם לא מאפשרים הקמת ועדת קורונה שתסייע במאבק בנגיף ותפקח על פעולות הממשלה בנושא".

"זה מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת. צעדי הליכוד הם תקדים מסוכן לדמוקרטיה וניאבק בזה בכל הכוח".

בהמשך שוחח גנץ עם יו״ר הכנסת ואמר לו: "הכנסת היא מוסד ממלכתי וחיוני שחייב להמשיך לתפקד, וביתר שאת בעיתות משבר, וכי מצופה ממנו כמי שמהווה לאורך שנים גורם ממלכתי המשרת את כלל החברה הישראלית, לאפשר זאת". גנץ הדגיש, כי "ראוי לחברי הכנסת לשמש דוגמה לציבור בישראל ולהוכיח כי ניתן לתפקד גם בעת משבר, תוך הפגנת אחריות והקפדה על הוראות משרד הבריאות, בין אם בקיום ישיבות בשיחות וידאו או בפתרונות יצירתיים אחרים."