הנשיא הרצוג על המשבר עם רוסיה: "ככל שנדבר פחות, כן ייטב"

נשיא המדינה התייחס בוועידה הלאומית בשיתוף חדשות 13 למשבר מול מוסקבה ואמר לספי עובדיה כי הוא משתף פעולה באופן מלא עם יאיר לפיד. הרצוג הדגיש את חששו מהתדרדרות השיח הפוליטי: "אני אומר לאנשים שצריך להתאפק". והאם יש לו כוונה לחזור לפוליטיקה אחרי כהונתו? הריאיון המלא

זמן צפייה: 11:53

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר (שלישי) בריאיון לספי עובדיה בוועידה הלאומית בשיתוף חדשות 13 לשלל נושאים. בין היתר התייחס למשבר המתגבר מול רוסיה סביב סגירת הסוכנות היהודית במדינה ונשאל האם התבקש להתערב בנושא.

"לנשיא המדינה יש מעמד וכלים שהם בהחלט חשובים לכל מערכת של מדינה כמו שלנו ולכן אני תמיד פועל בשיתוף פעולה מלא עם כל ראש ממשלה", אמר הרצוג. "הייתה לי מערכת יחסים מעולה עם ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט. יש לי שיתוף פעולה טוב מאוד עם יאיר לפיד. באופן טבעי, בנושא שמעסיק אותנו לגבי פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה, זה נושא שקרוב לליבי. אני נוקט פה בשני כללים: יש דברים שהשתיקה יפה להם. ככל שנדבר פחות, כן ייטב וזה יאפשר טיפול נכון בכל הסוגיה. הדבר השני הוא שאני עובד בשיתוף פעולה מלא עם יאיר לפיד. איפה שאני אוכל לסייע, אני אסייע".

ראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא יצחק הרצוג
ראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא יצחק הרצוג | צילום: קובי גדעון / לע״מ

הרצוג התייחס גם לשיח הפוליטי הקשה בצל חמש מערכות בחירות ב-3 שנים וחצי. "אני מדבר עם כולם ומנסה בכל דרך להסביר בשיחות בארבע עיניים עד כמה צריך להתאפק", אומר נשיא המדינה. "אני מאוד מוטרד מאפשרות של התדרדרות בשיח ואני מתכוון להיות מעורב בזה יותר. אני מנהל שיחות עומק מתוקף תפקידי ואומר להם שצריך להתאפק. אנחנו אומרים דברים שאפשר להגיד כלאחר יד. למילה יש כוח הרסני. ראינו את המחירים של המילים".

עוד אמר הרצוג: "אני מתכוון להיות פעיל כמה שניתן במגבלות החוקיות למנוע בחירות נוספות. אני כל הזמן מדבר על יציבות שלטונית. ממשלה יציבה ובריאה שיכולה לתפקד תקופה ארוכה, זה דבר מאוד חשוב למדינת ישראל. מערכת החינוך נפגעת, מערכת הבריאות נפגעת, מערכת השיטור ואכיפת החוק. מה עושה מדינה אם לא לדאוג לאזרחיה? הדאגה לאזרחים נפגעת. אנחנו נחכה לתוצאות".

על ביקור ביידן אמר הנשיא כי הביקור עלה מעל כל הציפיות. "הביקור היה מאוד מוצלח. הנשיא ביידן הראה את אהבתו לישראל. הוא נופף לי וצועק לי: 'אני בבית'. זה לא מלאכותי וזה לא משחק. הוא דיבר מהלב לאורך כל הביקור. היו דיונים ארוכים על שורה של נושאים. בין היתר הוא התבטא גם על האופציה הצבאית מול איראן".

על האפשרות שבתום כהונתו בעוד שש שנים ישוב לפוליטיקה הבהיר הרצוג: "לא. אני הרבה שנים בחיים הציבוריים. שש שנים זה עוד הרבה זמן. אשתי אומרת לי שאם אני מתכוון לחזור לשם, תחזור עם אישה אחרת. יש כל כך הרבה מה לעשות במדינה ולא חייב לעשות אותם בפוליטיקה. מיכל ואני מרוצים מהשליחות שהוטלה עליי. אנחנו חובקים את המדינה והעם המדהים הזה בכל הרמות".