"שראש הממשלה יתפטר": הזיגזג של שרי הליכוד

דברים שרואים מכאן: השרים שיצאו להגנת נתניהו וקראו "לא להדיח ראש ממשלה בגלל כותרות", הובילו קו שונה לחלוטין כשהנחקר היה אולמרט

משנים את דעתם. הממשלה (ארכיון)
משנים את דעתם. הממשלה (ארכיון) | צילום: Ohad Zweigenberg/ פלאש 90

בעוד החקירות בתיקים השונים עדיין נמשכות ואף צוברות תאוצה, המערכת הפוליטית, כך נראה - נחלקת לאלו שקוראים לנתניהו להתפטר ולתומכיו - שקוראים לו להישאר בתפקידו. פחות מ-10 שנים אחרי שהחלו חקירות אולמרט, מה אמרו בכירי הליכוד אז, ומה הם אומרים היום?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

עוד כששימש כיו"ר האופוזיציה, תקף נתניהו בחריפות את ראש הממשלה המכהן אהוד אולמרט וטען שעליו להתפטר בשל החקירות בעניינו. "מדובר על ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות ואין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל", אמר אז נתניהו. "קיים חשש, אמתי ולא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי".

"אני חושב שהדבר הנכון שהיה צריך לעשות זה שהממשלה הזאת תלך הביתה", הוסיף בריאיון לדני קושמרו. "אבל במצב הזה שראש הממשלה נמצא במצוקה המיוחדת הזאת, כל כך עמוקה, הרי צעדים כאן נעשים כדי להסיח את הדעת".

''צעדים כדי להסיח הדעת'', נתניהו
''צעדים כדי להסיח הדעת'', נתניהו | צילום: פלאש 90, מרים אלסטר

השר לביטחון פנים: גלעד ארדן

אחד מתומכיו הקולניים של ראש הממשלה במהלך גל הפרשות האחרון הוא השר לביטחון פנים גלעד ארדן. "ראש הממשלה מוביל את מדינת ישראל באחריות ובמקצועיות ויש לתת לו גיבוי חרף המתקפה הפוליטית והתקשורתית נגדו", קרא השר ארדן רק לא מזמן.

"האמירות הקובעות שראש הממשלה אשם כל עוד לא הוכח אחרת הן אמירות הזויות שאין להן מקום במדינה דמוקרטית", הוסיף השר לביטחון פנים. "על כולנו לסמוך על היועץ המשפטי לממשלה ועל רשויות החוק העושות עבודתן נאמנה".

אלא שמספר שנים קודם לכן, כשעוד היה חבר כנסת מן השורה, ארדן התבטא מעט אחרת. "שום 'מקום עבודה', ודאי לא משרד ראש הממשלה לא יכול להרשות לעצמו שמי שאמור לנהל אותו יקדיש את מירב זמנו להתייעצויות עם עורכי דין ויועצים, במטרה להיחלץ מזרועות החוק", אמר אז ארדן. "כל פעם שנראה שאולמרט הגיע לתחתית הוא מוכיח שניתן לרדת נמוך יותר".

''אין מקום במדינה דמוקרטית'', ארדן
''אין מקום במדינה דמוקרטית'', ארדן | צילום: פלאש 90

שר החינוך לשעבר: גדעון סער

השר לשעבר, והחוזר הטרי למערכת הפוליטית גדעון סער, לא חשוד בהיותו תומך גדול של נתניהו, עם זאת, פרסם הודעת תמיכה בראש הממשלה. "אני מקווה ומייחל גם עתה שראש הממשלה יצא מן המצר", כתב סער. "לא נוצרה כל עילה שראש הממשלה יתפטר מתפקידו, והדבר גם אינו נכון. לא אוכל לסיים מבלי לומר בצורה הברורה ביותר: האחריות מחייבת להימנע מהשתלחות במערכות אכיפת החוק העושות את עבודתן".

אלא שרק שנים בודדות קודם לכן, תקף בחריפות סער, אז יו"ר סיעת הליכוד, את ראש הממשלה המכהן - אולמרט: "לממשלה ששקועה עד לצוואר בחקירות פליליות ונכשלת במתן ביטחון לאזרחיה, אין זכות קיום".

''לממשלה אין זכות קיום'', סער
''לממשלה אין זכות קיום'', סער | צילום: חדשות 2

שר התחבורה: ישראל כץ

גם שר התחבורה, ישראל כץ פרסם בימים האחרונים הודעת תמיכה בראש הממשלה לאור החקירות. "יש לאפשר לרה"מ בנימין נתניהו למלא את תפקידו בהתאם למנדט אותו קיבל מהציבור", אמר השר. "במדינת חוק ובמשטר דמוקרטי, לא מדיחים ראש ממשלה על סמך כותרות בתקשורת, הפגנות אופוזיציה או הליכי חקירה חלקיים. יש לי אמון ברה"מ ואני מאחל לו שחשרת העננים המרחפת מעליו תוסר בהקדם".

גם השר כ"ץ, במצב בו ראש הממשלה שנתון לחקירות הוא אהוד אולמרט, בחר דווקא לקרוא להתפטרותו: "אין מנוס, על ראש הממשלה להתפטר ולאפשר בחירות חדשות והרכבת ממשלה חדשה".

''על ראש הממשלה להתפטר'', כץ
''על ראש הממשלה להתפטר'', כץ | צילום: פלאש 90

יו"ר הכנסת: יואל (יולי) אדלשטיין

אפילו יו"ר הכנסת, הממלכתי, פרסם בימים האחרונים הודעת תמיכה בראש הממשלה. "ראש הממשלה, כמו כל אזרח, זכאי עד שבית המשפט יחליט אחרת", כתב אדלשטיין בחשבון הטוויטר שלו. "אני ודאי מאחל לו להוכיח את חפותו מהר ככל שניתן ולהשאיר את הכל מאחוריו!".

אלא שכשיו"ר הכנסת החזיק בתפקיד ממלכתי, קצת פחות, והיה חבר כנסת מן השורה, הוא תקף את אולמרט ודרש את התפטרותו. "עם אחוזי תמיכה אפסיים, חקירות פליליות וקואליציה מתפרקת, הוא נאחז בקרנות המזבח ומשמיע את הקולות האהובים על קובעי הטון בציבוריות הישראלית".

''נאחז בקרנות המזבח'', אדלשטיין
''נאחז בקרנות המזבח'', אדלשטיין | צילום: יח''צ

שר האנרגיה: יובל שטייניץ

שר האנרגיה יובל שטייניץ הוא שר בכיר נוסף שגיבה את נתניהו בימים האחרונים. "הממשלה וראש הממשלה מתפקדים כרגיל", טען השר בעמוד הפייסבוק שלו." רואים את התוצאות במישור הבינלאומי, הביטחוני והכלכלי".

השר קרא למפגינים נגד היועץ המשפטי לממשלה לחדול מההפגנות ומהדרישה להתפטרות נתניהו. "היו בעבר מקרים של חקירות חמורות באזהרה כלפי ראשי ממשלה שהסתיימו בלא כתב אישום ואני מקווה שכך יקרה גם במקרה הזה", כתב. "אני מתנגד להפגנות מול בתי משפט ומול בתי יועצים משפטיים בניסיון ללחוץ עליהם. מערכת שלטון החוק מתנהלת וגם הממשלה והמדינה מתנהלות, וטוב שכך".

''מסכת כשלונות'', שטייניץ
''מסכת כשלונות'', שטייניץ | צילום: רויטרס

מתברר שגם שטייניץ, עוד כשהיה חבר כנסת בליכוד, קרא להתפטרותו של אולמרט, כשזה היה תחת חקירה. "רק התפטרות הממשלה תשים קץ למסכת הכישלונות והתקלות האינסופיים שאירעו בשנה האחרונה בתחום המדיני, הביטחוני וטוהר המידות", אמר אז שטייניץ.

בהכנת הכתבה השתתף: ירון אברהם