ארבעה ימים לבחירות: כתבי חדשות 13 עם תמונת המצב הפוליטית

בזמן שנתניהו ביקר ברוסיה, בישראל נמשכו העימותים בין המפלגות. בעבודה ובמחנה הדמוקרטי מנסים להתאושש, בימין חוששים מעוצמה יהודית, ובכחול לבן מנסים להעלות את אחוזי ההצבעה בת"א

זמן צפייה: 05:20

בחירות 2019 - הסיבוב השני: ארבעה ימים לבחירות, בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו בחו"ל, בישראל נמשכים העימותים בתוך הגושים בין כחול לבן והליכוד למפלגות הקטנות בכל גוש.

בשמאל, אצל יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ הלחץ רב. המסרים של המפלגה השתנו מעט לקראת סוף הקמפיין - פחות מדגישים הפן החברתי והרצון להעביר מנדטים מהימין, ובעיקר מבהירים שזו מפלגתו של בן גוריון ויצחק רבין, תוך שפונים למצביעים המבוגרים שמגיעים לקלפי ומחפשים את הפתק של מפא"י.

מי שבאמת נמצאת בסכנה היא המחנה הדמוקרטי. המפלגה התחילה את הסקרים עם 12 מנדטים, אבל כעת עומדת על 5-4 בלבד. נוסף על כך, ראשיה מתקשים מאוד לגייס מומנטום להמשך הקמפיין.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

קמפיינים, דוכנים ושלטי חוצות: כך מעודדים הצבעה במגזר הערבי

האם אורלי לוי תצליח לשכנע את תושבי בית שאן להצביע לעבודה?

הקרב על הקול הרוסי: העולים שנקלעו למאבק בין נתניהו לליברמן

בני גנץ, בנימין נתניהו, אהוד ברק, אביגדור ליברמן, איילת שקד, איימן עודה, עמיר פרץ, אריה דרעי
בני גנץ, בנימין נתניהו, אהוד ברק, אביגדור ליברמן, איילת שקד, איימן עודה, עמיר פרץ, אריה דרעי | צילום: רויטרס, שאטרסטוק, חיים צח לע''מ,

אחד האתגרים המשמעותיים שעומדים בפני כחול לבן הוא העלאת אחוזי ההצבעה אצל תושבי תל אביב - שנחשבת למעוז של המפלגה. אחוזי ההצבעה בעיר בבחירות האחרונות עמדו על כ-60%, שהם כ-10% פחות מהממוצע הארצי. בבחירות האחרונות קיבל יו"ר המפלגה בני גנץ החלטה לנסות להפיח באותם מצביעים אופטימיות, והסלוגן היה "אנחנו מטר מניצחון", אך זה לא ממש עזר.

רה"מ נתניהו נוקט באסטרטגיה הפוכה - ומפחיד את המצביעים שלו. הוא טוען שאם לא יצביעו עבורו יעלה שלטון השמאל. גנץ עשוי גם הוא לשנות אסטרטגיה ולנסות לשכנע את מצביעיו שאם לא ייצאו להצביע לכחול לבן, יקבלו פה את טורקיה ואת בן גביר כשר משפטים, וזה עשוי להיות השינוי בכחול לבן לקראת היישורת האחרונה.

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

האתגר של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הוא מורכב במיוחד - הוא צריך לשמור על הקולות שלו מימין, בהם נתניהו מנסה לנגוס, ועליו להתמודד על שני מנדטים "אנטי חרדיים" מול כחול לבן.

בימין, נתניהו גיבש אסטרטגיה כיצד להתמודד עם ההתחזקות של עוצמה יהודית בסקרים, אבל שינה אותה כעבור יום. הוא תקף את המפלגה - אבל אז חזר בו מאותן התקפות. בימינה חוששים שעוצמה יהודית "תשתה" להם מנדטים ובנוסף לא תצליח לקחת את הגוש קדימה. אף אחד לא באמת יודע לומר מה שווה המפלגה, ואם תעבור את אחוז החסימה או לא.

מה שברור הוא שאם עוצמה יהודית לא תצליח להיכנס לכנסת - גוש הימין כולו ייפול אחריה. כעת, קיימת התלבטות איך להתעסק עם תפוח האדמה הלוהט הזה, אם לתקוף אותם ואז הנאמנים להם לא יצביעו לאיש, או לא לתקוף ולהישאר עם הסיכון.