גנץ וסער הכריזו על ריצה משותפת: "בני הוא המנהיג המתאים"

יו"ר כחול לבן ויו"ר תקווה חדשה הודיעו רשמית כי ירוצו ביחד בבחירות הקרובות. גנץ אמר כי המפלגה המאוחדת תהיה "בית של המרכז הממלכתי". סער הצהיר כי גנץ יהיה המועמד לראשות הממשלה: "הוא צבר את הניסיון הפוליטי החיוני". לפיד: "משוכנע שכוונותיהם טובות, מצפה להמשך עבודה איתם"

זמן צפייה: 10:19

ראשי כחול לבן ותקווה חדשה, שר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער, מסרו הערב (ראשון) יחד הצהרה בכפר המכביה שבה הם מכריזים על ריצה משותפת בבחירות הקרובות - שיתקיימו ב-1 בנובמבר. השם של המפלגה המאוחדת יהיה "כחול לבן - התקווה החדשה".

וזהו ההסכם בין גנץ לסער: כחול לבן תקבל שישה מקומות בעשירייה הראשונה כשגנץ בראש ותקווה חדשה תקבל ארבעה מקומות. את המקום ה-11 וה-12 תקבל כחול לבן, במקום ה-13 נציג תקווה חדשה. עד המקום ה-20 יהיו ארבעה נציגים לכחול לבן ושלושה לתקווה חדשה.

יוצאים לדרך. גנץ וסער
יוצאים לדרך. גנץ וסער | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עוד סוכם כי אותיות הרשימה יהיו של כחול לבן "כן" וכי בראש מטה הבחירות יעמוד נציג של כחול לבן. איוש התפקידים ייעשה בהסכמה משותפת ובמקרה שלא תהיה הכרעה, גנץ יחליט. לאחר הבחירות, כך לפי ההסכם, יוקם צוות משא ומתן קואליציוני משותפת. באשר לגדי איזנקוט, אם יחליט להצטרף הוא ישובץ למקום השלישי ויקבל גם בשביל אנשיו את המקומות 9 ו-16.

גנץ פתח את דבריו ואמר: "מאז כניסתי לפוליטיקה אני חוזר ואומר שאנחנו נמצאים במצב פנימי וחברתי לא הגיוני וחסר תקדים. הישראלים אוהבים את המדינה, אוהבים אחד את השני ואפילו מסכימים על רוב הנושאים. ובכל זאת, ישראל נמצאת במשבר הדמוקרטי הגדול ביותר בתולדותיה. יותר מדי פעמים, הקצוות והשוליים נותנים את הטון והשוליים נותר בחוץ. יותר מדי שנים, נתניהו גורר את הליכוד והמדינה לפגיעה בעקרונות הדמוקרטיים. ישראל ראויה וזקוקה ליותר מזה".

חיבוק בין השותפים החדשים. גנץ וסער
חיבוק בין השותפים החדשים. גנץ וסער | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עוד אמר שר הביטחון: "החברה הישראלית צריכה מרכז ממלכתי שיוביל אותה. לפני קצת יותר משנתיים עם תחילת מגפת הקורונה ולאחר שלוש מערכות בחירות קיבלתי החלטה קשה שגם פגעה בי פוליטית. שמתי את היריבות הפוליטית בצד והנחתי יד על ההגה. היד הזו הצליחה לבלום פגיעה אנושה בדמוקרטיה, לשמור על מערכת המשפט ולאחר מכן הייתה המנוע להקמת ממשלת השינוי, ממשלה שעשתה דברים מצוינים. לצערי, מספר מועט של אנשים בקצוות עצרו את הדרך שבה התחלנו לצעוד והורידו אותנו מהמסלול המרכזי לשוליים. הקצוות חייבים להתכוון למרכז. היום, אנחנו מניחים את אבן היסוד לממשלה הבאה".

לדבריו, "מתוך הכרת המציאות, אני ושותפי גדעון סער מתחילים לצעוד בדרך לפתרון המשבר הפוליטי ומקימים את הבית של המרכז הממלכתי. זו תהיה ממשלה שתיצור חיבור בין כל מי שמאמין בישראל יהודית ודמוקרטית. האזרחים צריכים ממשלה מתפקדת שתשמור על הביטחון, ממשלה שתאחד את העם ותטפל באתגרים מבחוץ ומבית".

"יש המוני ישראלים שיש בהם רצון עמוק לשותפות ולאחדות וליציבות", המשיך גנץ. "יש הרבה אנשים בימין הממלכתי שמחפשים בית. בבחירות הבאות תהיה לכולם כתובת אחת. החיבור מתבסס על אמון אישי, על ערכים משותפים ועל הערכה הדדית שאני וסער חולקים. גדעון, אדם בעל ניסיון רב, שביצע שורה של תפקידים בכירים בהצלחה, הוכיח שהוא מנהיג אמיץ וישר. אדם ששם את האגו בצד, והיה מהגורמים המרכזיים להקמת ממשלת השינוי".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1007222012' autoplay='0' credit='' desc='גנץ וסער רצים יחד: דיווח במהדורה המרכזית' poster='' kid='1_7uyhjmy6' duration='']

סער: "בני צבר את הניסיון הפוליטי החיוני, הוא המנהיג המתאים לעמוד בראשות הממשלה"

סער אמר: "מדינתנו האהובה עדיין מצויה בעיצומו של המשבר הפוליטי הגדול בתולדותיה. ישראל זקוקה לתקווה חדשה ולמהלך שיוציא אותה לדרך חדשה. בני ואני, כל אחד בנתיבו, פעלנו כל חיינו למען מדינת ישראל. בדיאלוג מכבד בינינו, מצאנו מכנה משותף רחב מאוד". עוד אמר: "נרוץ ברשימה מאוחדת של כחול לבן ותקווה חדשה בבחירות הקרובות. מחנה פוליטי מאוחד כזה יוכל לפרוץ את המבוי הפוליטי הסתום. אנחנו פועלים להקמת ממשלת אחדות רחבה שאינה נסמכת על הקצוות. בני גנץ הוא היום המנהיג המתאים לעמוד בראש ממשלה כזו".

"בני גנץ העניק למען ביטחון ישראל במשך עשרות שנים", המשיך יו"ר תקווה חדשה. "עקבתי אחריו בשנים האחרונות מאז נכנס למערכת הפוליטית. הוא קיבל החלטות שבמרכזן טובת המדינה. הוא עמד איתן מול מכונת הרעל, הוא הוכיח יכולת התמודדות, יכולת עמידה ויכולת ספיגה. הוא ידע להילחץ ממצב פוליטי בעייתי. הוא צבר את הניסיון הפוליטי החיוני".

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר לאחר ההצהרות: "משוכנע שכוונותיהם טובות, מצפה להמשך עבודה איתם".

ראש הממשלה יאיר לפיד
''מצפה להמשך עבודה איתם''. לפיד | צילום: רויטרס

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר הערב: "אנחנו בליכוד לא מתערבים באיך השמאל מחלק את הקולות שלו. המפלגה של גדעון וגנץ רק מחדדת את השאלה בבחירות הקרובות - האם שוב תקום ממשלת שמאל של יאיר לפיד עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת או האם תצביעו לליכוד בהנהגתי ויחד נקים ממשלה לאומית חזקה, יציבה, ממשלה שתחזיר לכל אזרחי ישראל גם את הביטחון וגם את התקווה".

שאר הרכב הרשימה המסתמן: שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה במקום השלישי, שר התרבות חילי טרופר במקום הרביעי, ח"כ מיכאל ביטון במקום השישי. במקביל, נמשך המו"מ בין גנץ לרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. איזנקוט טרם הכריע אם לחבור אליו, ל"יש עתיד" של יאיר לפיד או למפלגת העבודה של מרב מיכאלי. רק ביום חמישי האחרון הכחיש אלקין בריאיון בגלי צה"ל את אפשרות האיחוד בין המפלגות. "כרגע זה לא על הפרק. אנחנו רצים לבד", אמר אלקין.

גנץ וסער חותמים על ההסכם
גנץ וסער חותמים על ההסכם

.בני גנץ, גדעון סער
.בני גנץ וגדעון סער | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גדי איזנקוט
גדי איזנקוט | צילום: פלאש 90

שר התקשורת יועז הנדל, שנותר מחוץ להסכם המסתמן, כתב לפני הצהרתם המשותפת של גנץ וסער: "חברות וחברים יקרים, אני מקבל היום מאות פניות, חלקן של תמיכה וחלקן של שמחה לאיד. עוד ארחיב בהמשך, אבל לעת עתה אני חייב להבהיר משהו: אני גאה בזה שהתנגדתי לישיבה עם המשותפת בסבב ג'. זה בעיניי מזיק למדינת ישראל ולדו-קיום.

"השנה האחרונה הוכיחה שאין דבר כזה 'הצבעה אחת' כמו שאמרו לי מומחים פוליטיים בזמנו. מי שמפחד שאתנגד שוב - צודק. אתנגד שוב. אני מבין שגם היה איום מצד החרדים על נוכחותי ברשימה. גם בזה אני גאה. קיבלתי החלטות קריטיות והיסטוריות לטובת האזרחים החרדים בזמן שהפוליטיקאים החרדים עבדו למען העסקנים. זה חלק ממהלך של שבירת האוטונומיות במדינת ישראל וכולי גאווה שלא נכנעתי לעסקנות ולא לדחיית החלטות שנגררות המון שנים. כפי שאמרתי, אעבוד קשה בשביל שקולות הימין הממלכתי יהיו בעלי ייצוג מכובד בכנסת הבאה. מבטיח לעדכן בקרוב".