ריבלין למנהיגים: "המסר לעולם – מאוחדים במאבק באנטישמיות"

נשיא המדינה נשא דברים בהתכנסות שנערכת במשכנו, במסגרת פסגת המנהיגים לציון 75 שנים לשחרור מחנה אושוויץ: "יש להשאיר את המחקר ההיסטורי להיסטוריונים. תפקידם של מדינאים - לעצב את העתיד"

זמן צפייה: 04:47

נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם הערב (רביעי) בסעודה חגיגית שנערכת במשכנו, במסגרת פסגת המנהיגים בירושלים, שהגיעו לישראל לציון 75 שנים לשחרור מחנה אושוויץ. הנשיא בירך את מנהיגי העולם עם הגעתם לירושלים, ואמר: "אני מקווה ומתפלל כי מהחדר הזה יצא מסר אחיד לכל אחת מהמדינות בעולם, שמנהיגי העולם עומדים מאוחדים במאבק נגד גזענות, אנטישמיות וקיצוניות ובהגנה על הדמוקרטיה".

עוד אמר ריבלין כי "זוהי התכנסות היסטורית, לא רק עבור ישראל והעם היהודי, אלא עבור האנושות כולה. יש להשאיר את המחקר ההיסטורי להיסטוריונים. תפקידם של מנהיגים ומדינאים הוא לעצב את העתיד, שטמון בבחירות שאנו מבצעים יחד, כמדינות וכאומות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורם בקרמלין: פוטין ייפגש מחר עם אמה של נעמה יששכר

דנו באנטישמיות הגואה: רה"מ נפגש עם מקרון לקראת פורום השואה

מחווה לשחרור נעמה: י-ם פעלה להסדרת בעלות רוסית על מתחם בשטחה

ראובן ריבלין ונשיאת קרואטיה
ראובן ריבלין ונשיאת קרואטיה | צילום: מארק ניימן / לע''מ

נציג המנהיגים, מלך ספרד פליפה השישי, נשא גם דברים הערב ואמר כי "אנו שומעים כל כך הרבה פעמים את המילים "לעולם לא עוד". עם זאת, אנו יודעים היטב שמילים אינן מספיקות וכי יש צורך בפעולה מתמשכת, זיכרון וחינוך, וזו הסיבה ש"יד ושם" כל כך חיונית לתודעה אנושית ולהתנהגות מוסרית".

"בימינו, מאורעות כאלו נראים רחוקים, אך האנטישמיות רחוקה מלהיעלם", אמר מלך ספרד. "למרות התקדמות גדולה בשדה הזכויות והחירויות, גחלי אי-הסובלנות רוחשות בצורה מטרידה ומזינות את ליבוי השנאה כלפי היהודים".

ארוחת הערב במעון הנשיא בהשתתפות המנהיגים
ארוחת הערב במעון הנשיא בהשתתפות המנהיגים

בהתכנסות משתתפים מטעם הצד הישראלי, בין היתר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הרמטכ"ל אביב כוכבי, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר החוץ ישראל כץ, ראש עיריית ירושלים משה ליאון ויו"ר מועצת "יד ושם" הרב ישראל מאיר לאו.

נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בפסגת המנהיגים בירושלים
נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בפסגת המנהיגים בירושלים | צילום: חדשות 13
ארוחת הערב במעון הנשיא בהשתתפות המנהיגים
ארוחת הערב במעון הנשיא בהשתתפות המנהיגים | צילום: חדשות 13

בין מנהיגי העולם המשתתפים בפסגה הגיעו למשכן נשיא צרפת, נשיא איטליה, מלך הולנד, נשיא גרמניה, נשיא ארגנטינה, נשיא יוון, נשיא אוסטריה, ראש ממשלת שבדיה, מלך הבלגים וראשי מדינות נוספים.

ראובן ריבלין ונשיא צרפת
ראובן ריבלין ונשיא צרפת | צילום: מארק ניימן / לע''מ
ראובן ריבלין ונשיא גרמניה
ראובן ריבלין ונשיא גרמניה | צילום: מארק ניימן / לע''מ
אירוע ארוחת הערב בהשתתפות המנהיגים בבית הנשיא
אירוע ארוחת הערב בהשתתפות המנהיגים בבית הנשיא | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום נשיא צרפת, עמנואל מקרון, תועד בזמן שהתעמת עם מאבטחי שב"כ ושוטרים, מפני שדרשו להיכנס עימו לכנסיית כנסיית סנטה אנה בירושלים השייכת למסדר הנזירים הצרפתים.

בסרטון נראה הנשיא הצרפתי כשהוא צועק על המאבטחים לצאת החוצה מהמבנה וטען: "אתם לא מכבדים את החוקים". לטענת מקרון, אזור הכנסייה הוא שטח ריבוני צרפתי והוא רצה להיכנס רק עם מאבטחיו האישיים.

בשב"כ טוענים כי על פי סיכום מוקדם, מקרון היה אמור להיכנס לכנסייה עם מאבטח שב"כ ישראלי אחד וכך אכן נעשה. ביציאה מהמבנה הנשיא הצרפתי לחץ יד לאנשי כוחות האבטחה לאות התנצלות. ובארגון הביטחון מגדירים את כל האירוע כאי הבנה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200122-1714' autoplay='0' credit='' desc='נשיא צרפת התעמת עם מאבטחים בירושלים: "צאו החוצה" • תיעוד' kid='1_9mgdq825' duration='42'']

בתוך כך, נרשם היום אירוע מביך נוסף בזמן נחיתת נשיא ארגנטינה, אלברטו פרננדס, בארץ. שרת התרבות מירי רגב, שקיבלה את פניו בשדה התעופה, רשמה את שמו על ידה, כדי שלא תשכח אותו. הכתובת המטושטשת זוהתה באחד הצילומים מקבלת הפנים.

שמו של נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס על ידה של מירי רגב
שמו של נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס על ידה של מירי רגב | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. בשיחתם קרא נתניהו לעמיתו להצטרף ללחץ ולסנקציות נגד איראן. השניים שוחחו גם על המתיחות בגבול הצפוני ועל פרויקט הטילים המדויקים של חזבאללה, וכן על ההתפתחויות בלוב לאור המעורבות הטורקית במדינה.

"שיבחתי את עמנואל מקרון על עמידתו האיתנה נגד האנטישמיות שבאה לידי ביטוי, למשל, גם בביקורו כאן בירושלים", מסר ראש הממשלה בתום הפגישה. "קראתי לו גם לטפל בעניינו של הרוצח של שרה חלימי, וגם לפעול להסגרתו של רוצח שרצח יהודים בצרפת, שנמצא כעת ברמאללה וצריך להסגיר אותו לצרפת. הוא הבטיח לבדוק את שני הדברים הללו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

לאחר מכן נפגש יו"ר כחול לבן בני גנץ עם מקרון. "שוחחתי עם נשיא צרפת על העלייה המטרידה באנטישמיות ברחבי אירופה וכן הודיתי לו על המאבק העיקש שהוא מוביל במטרה לבלום את המגמה המדאיגה הזו בצרפת", סיכם את הפגישה. "אנטישמיות אינה מהווה רק איום על הקהילות היהודיות של אירופה, אלא על המרקם הדמוקרטי של החברה האירופאית בכללותה".

גם הנשיא ריבלין קיים סדרת פגישות במשכנו, ונפגש עם נשיא אלבניה, איליר מטה ונשיא צפון מקדוניה, סטבו פנדרובסקי. את פגישתו עם האחרון סיכם ריבלין: "אמרתי לנשיא כי הוא נקט צעדים חשובים על מנת לשמור על מורשת הקהילה היהודית שבמקדוניה", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "כולי תקווה כי נחזק את הקשרים בין מדינותינו ובין ישראל למדינות הבלקן בכלל".