דיווח: פקחי האו"ם הגיעו למחסן האטום האיראני שאותו חשף נתניהו

רויטרס דיווחה כי נציגי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לקחו דגימות מהאתר בטהראן, שעליו הצביע רה"מ בנאומו באו"ם כמתקן גרעין. זאת, בעקבות לחץ מצד ישראל וארה"ב

זמן צפייה: 00:56

סוכנות הידיעות "רויטרס" פרסמה אתמול (חמישי) כי פקחי או"ם ביקרו במחסן האטום האיראני, שאותו חשף ראש הממשלה נתניהו בנאומו בעצמרת האו"ם בספטמבר האחרון.

על פי הדיווח, פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הגיעו מספר פעמים למתקן החשוד בטהראן, שהאיראנים טענו כי מדובר במפעל לניקוי שטיחים. הפקחים לקחו דגימות קרקע, וכרגע מנתחים אותן כדי לגלות אם יש שרידים של חומרים רדיואקטיביים. תוצאות הבדיקה, על פי הדיווח, יגיעו ככל הנראה ביוני. האיראנים נתנו אישור לביקור, שאירע בעקבות לחץ כבד שהפעילו בשנה האחרונה ישראל וארה"ב על הסוכנות.

נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום
נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום | צילום: רויטרס

כאמור, בחודש ספטמבר חשף נתניהו כי לאיראן ישנו עוד מתקן גרעיני בטהראן. מדובר ב"מתקן סודי שבו מאוחסן ציוד רב מתוכנית הגרעין של איראן", אמר נתניהו וקרא לסבא"א לחקור את המתקן "עכשיו". את הדברים אמר בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, שבו תקף את המשטר האיראני ואת התומכים בהסכם הגרעין.

"היום אני חושף מתקן שני – מחסן גרעיני חדש, רק שלושה מיילים מהמתקן שממנו הבאנו את ארכיון הגרעין", אמר נתניהו והציג תמונה של המקום שבו לדבריו קיים המחסן. "זה מתחם תמים למראה. מי שמנסה להגיע לשם, זה מאה מטרים מאזור של מנקי שטיחים. כרגע אלו אולי שטיחים רדיואקטיביים".

"גורמים רשמיים איראניים ניסו לפנות את המחסן הגרעיני – הם עשו זאת מאז שפשטנו על הארכיון", הוסיף ראש הממשלה. "15 קילוגרם של חומר רדיואקטיבי שהם הוציאו משם, הם הפיצו ברחבי טהראן כדי להעלים אותו. עליכם לשאול את עצמכם – מדוע איראן שמרה ארכיון אטומי סודי ומחסן אטומי סודי? אחרי הכול, כשדרום אפריקה ולוב ויתרו על תוכניות הגרעין שלהן הן קודם כל הרסו את הארכיונים שלהן. הסיבה שאיראן לא השמידה את המחסנים האטומיים שלה היא כי היא לא נטשה את התוכניות שלה לפתח נשק גרעיני. האיראנים תכננו להשתמש בכך בעוד זמן מה. זה לא יקרה, כי מה שאיראן מחביאה – ישראל מוצאת".

נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום
נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום | צילום: או"ם

בתגובה לכך, תקף את נתניהו שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף. השר האיראני קרא לבצע בדיקה של פקחים בינלאומיים לתוכנית הגרעין של ישראל. "אף מופע אומנות ויצירה לא יטשטש את העובדה שישראל היא המשטר היחיד באזור המזרח התיכון עם תוכנית נשק גרעינית 'סודית ובלתי מוצהרת', כולל פצצות אטום אמיתיות", כתב זריף. "הגיע הזמן שישראל תודה ותפתח את תוכנית הנשק הגרעיני, הבלתי חוקית שלה, לצורך בדיקה של פקחים בין-לאומיים".

זמן קצר לפני כן מסר משרד החוץ האיראני תגובה לנאום נתניהו ובה נאמר כי "העולם יצחק על טענות נתניהו כלפי איראן, בפני האומות המאוחדות".

בטלוויזיה הממלכתית של איראן, כונתה הצהרת ראש הממשלה הישראלי "מגוחכת", וסוכנות הידיעות IRNA דיווחה על דברי נתניהו בבוז גלוי למדי בכנותם את נאומו "חלק מתוכנית מגוחכת שחוזרת על עצמה מדי שנה בעצרת הכללית של האו"ם.