בכיר בבית הלבן על הצהרת רה"מ: "אין שינוי בעמדתנו לגבי הבקעה"

הבכיר האמריקני אמר כי "נפעל כדי למצוא את הנתיב הטוב ביותר להשגת ביטחון ויציבות באזור". שר החוץ של ירדן: "הסלמה מסוכנת שתביא לקריסת יסודות תהליך השלום"

זמן צפייה: 03:14

בכיר בבית הלבן התייחס הערב (שלישי) להודעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר סיפוח בקעת הירדן וצפון ים המלח, ואמר לחדשות 13 כי: "אין כל שינוי בעמדת הבית הלבן לגבי הגדה המערבית ובקעת הירדן נכון לעכשיו. אנחנו נפרסם את תכנית השלום שלנו אחרי הבחירות בישראל ונפעל כדי למצוא את הנתיב הטוב ביותר להשגת ביטחון ויציבות לאזור".

לחדשות 13 נודע כי לשכת ראש הממשלה עדכנה את הבית הלבן כבר לפני כמה ימים כי נתניהו צפוי למסור הצהרה בנוגע לגדה המערבית, וביממה האחרונה היא מסרה את הפרטים המלאים. בכירים בבית הלבן אמרו לחדשות 13 כי אינם סבורים שהצהרת נתניהו תמנע קידום של הסדר מדיני בעתיד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו: "חשפנו אתרי גרעין באיראן – בהם אתר פיתוח נשק אטומי"

נתניהו: "לא מסכים עם הדברים שכתב בני יאיר על יצחק רבין"

בימין ובשמאל מפקפקים בהצהרת רה"מ: "מילים בלבד; תעלול בחירות"

סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף
סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף | צילום: רויטרס

בתוך כך, ירדן גינתה את הצהרת נתניהו: "מדובר בהסלמה מסוכנת שתביא לקריסת היסודות של תהליך השלום. הבטחת הבחירות הזו תמוטט את ההזדמנויות לפתרון הסכסוך ותגרור את האזור לאלימות ומשברים נוספים", מסר שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי.

משרד החוץ הסעודי פרסם הודעה בשם ארמון המלוכה: "סעודיה מגנה באופן מוחלט את הצהרתו של ראש ממשלת ישראל על כוונתו לספח חלקים בגדה המערבית אם ינצח בבחירות, ודוחה אותה על הסף".

דובר האו"ם התייחס להצהרה: "עמדתנו בעניין לא השתנתה - פעולות חד צדדיות לא מסייעות לתהליך השלום. מדובר בצעד בעל פוטנציאל הרסני, שיסכן את האפשרות לקיום מו"מ ואת היציבות באזור".

בד בבד, בכיר ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, תקף את ההצהרה: "אם ראש הממשלה יישם את תוכנית הסיפוח שלו, הוא יצליח לקבור כל סיכוי לשלום בין הפלסטינים לישראלים. הקהילה הבין-לאומית חייבת לשים סוף לטירוף הזה". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו. בלשכתו של אבו מאזן אף החריפו את הטון ומסרו: "כל ההסכמים עם הצד הישראלי יבואו לקצם אם נתניהו יממש את איומיו. ההחלטות של נתניהו מפרות את ההחלטות של המוסדות הבין-לאומיים והדין הבין-לאומי".

"אנחנו צריכים לשים סוף לקונפליקט ולא להמשיך אותו עוד מאה שנים", הוסיף עריקאת. "קחו בחשבון שלפי המשפט הבין-לאומי, סיפוח הוא פשע מלחמה. מספיק עם מלחמות. אנו צריכים שלום: שתי מדינות בגבולות 1967. בקעת הירדן היא מקום מגוריי, והוא רוצה שהנכדים שלי יהיו כלואים בין חומות".

גם הליגה הערבית פרסמה הצהרה על כוונותיו של ראש הממשלה: "התוכנית של נתניהו לספח חלקים מהגדה המערבית מפרה את החוק הלאומי ואת החלטות האו"ם".

בנימין נתניהו, שטחי יהודה ושומרון
בנימין נתניהו, שטחי יהודה ושומרון | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר היום ראש הממשלה כינס מסיבת עיתונאים בכפר המכבייה והכריז כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח".

נתניהו הדגיש כי אם הוא ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, רה"מ הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה הציג מפה "המבוססת על השטח שמערכת הביטחון הגדירה כמעניק ביטחון מרבי לישראל. המפה מבטיחה עומק אסטרטגי לישראל ושטחים שולטים כלפי מזרח. היא מתחילה סמוך לבית שאן בעמק אלון וממשיכה עד עין גדי. היא כוללת את כל היישובים הישראליים, ולא יכלול את יריחו וקוג'ה וקומץ כפרים פלסטיניים בשטחי B. היא לא מספחת פלסטיני אחד, אך היא מאפשרת להם צירי גישה חופשיים מזרחה ומערבה".

"יחד עם החלת הריבונות, ברצוני להציג בממשלה הבאה תוכנית נרחבת לחיזוק ההתיישבות היהודית בקעת הירדן ופיתוח התשתיות שם. אני מאמין שיש כאן הזדמנות ייחודית לעשות דבר שיש עליו הסכמה רחבה, להביא סוף סוף לגבולות קבע בטוחים למדינת ישראל. המהלך יבטיח שיהודה ושומרון לא יהפכו לעולם לעזה ושכפר סבא, נתניה ותל אביב לא יהפכו ליישובי עוטף יהודה ושומרון".

ההתנחלות ברוכין שבשומרון
ההתנחלות ברוכין שבשומרון | צילום: רויטרס

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר כי הוא לא לוקח ברצינות את ההצהרה של ראש הממשלה. "אי אפשר להתייחס לזה ברצינות", אמר לפיד. "13 שנה הוא ראש ממשלה, מישהו הפריע לו להחיל ריבונות? ברור שזה תעלול בחירות בשביל לקחת קצת קולות מימינה. בבחירות הקודמות הוא הודיע שיעשה את זה עם מעלה אדומים, לא היה שום סיפוח במעלה אדומים. אלו הדברים שהוא עושה תמיד שבוע לפני הבחירות ואין סיבה לקחת אותם ברצינות". את הדברים אמר בריאיון ל"לפני החדשות" עם אודי סגל.

גם חבר מפלגת ימינה, נפתלי בנט, הבהיר כי הוא מתקשה להאמין לנתניהו. "אלו מילים בלבד", כתב בנט בחשבון הטוויטר שלו. "ניתן לבצע זאת מיד. אני קורא לראש הממשלה: העבר כבר מחר את 'חוק בקעת הירדן' בשלוש קריאות, במקום את חוק המצלמות. בגין עשה זאת. הוא לא הבטיח. הוא פשוט העביר חוק ביממה אחת, 14 לדצמבר 1981. בשלוש קריאות".

נפלתי בנט
נפלתי בנט | צילום: חיים צח, לע"מ

יו"ר הבית היהודי בצלאל סמוטריץ' כתב: "בכל מערכת בחירות נתניהו מפזר הבטחות. זוכרים כמה פעמים הוא הבטיח לבנות ב E1?! לכו ותראו הר טרשים קרח. אם הוא היה רציני בהבטחותיו הוא היה מכנס ישיבת ממשלה הערב ומחיל את הריבונות על בקעת הירדן בהחלטת ממשלה. אם לא תהיה ימינה חזקה לצידו ההבטחות לא ימומשו".

יו"ר העבודה עמיר פרץ מסר: "אנחנו מחכים ליום שבו ביבי יעשה ספין בנושא מצב החירום החברתי. אנחנו מציעים להחיל את הריבונות על מעמד הביניים הקורס ועל מאות אלפי הילדים שנמצאים מתחת לקו העוני".