האיום של רע"מ: "חופש הצבעה לחוק האזרחות - פירושו חופש הצבעה לכל חוק"

ח"כ וליד טאהא צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי אם בקואליציה יעניקו חופש הצבעה ל"חוק האזרחות הגזעני על שתי גרסותיו", לדבריו, המפלגה לא תהיה מחויבת להצביע עם ממשלה על חוקים אחרים. שר הבריאות הורוביץ: "ההחלטה לשתף פעולה עם נתניהו, סמוטריץ', ובן גביר היא הפרה בוטה של הסיכומים"

20220105091341 Noam3112
ח"כ וליד טאהא | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

ח"כ וליד טאהא (רע"מ) צייץ הבוקר (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו כי "חופש הצבעה על חוק האזרחות הגזעני על שתי גרסותיו, פירושו חופש הצבעה מלא על כל חוק שיעלה", זאת לאחר שהוחלט לאפשר חופש הצבעה בנושא לחברי הקואליציה.

המטרה של חופש ההצבעה היא לאפשר לחלקים בימין להצביע בעד החוק של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית). ב"תקווה חדשה" כבר הודיעו ששרי המפלגה יצביעו בעד החוק בישיבת הממשלה, אך במפלגת כחול לבן מתנגדים לחופש הצבעה.

"כחול לבן תומכת בחוק האזרחות שהוא חוק ביטחוני חשוב, בהתאם לנוסח שגיבשו במשרד הפנים או באמצעות פשרה אחרת", נמסר מהמפלגה, "כחול לבן מתנגדת לחופש הצבעה - ובמידה ולא תישמר המשמעת הקואליציונית היא תשקול את התנהלותה בהמשך".

שר הבריאות ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "חוק האזרחות גזעני ומפלה, ואין לו מקום במדינה דמוקרטית. ההחלטה לשתף פעולה עם נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר היא הפרה בוטה של הסיכומים, ושבירה של הקואליציה, מרצ לא תאפשר זאת, גם לא בהעלמת עין. הממשלה הזאת יודעת לעבוד יחד ולהגיע בהידברות להסכמות, כך יש לנהוג גם לגבי חוק האזרחות".

תמר זנדברג, איילת שקד
תמר זנדברג, איילת שקד | צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

כזכור, הצעת החוק של רוטמן למניעת מתן אזרחות אוטומטית לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות עברה בחודש שעבר בוועדת השרים לחקיקה, על אף התנגדותן של השרות קארין אלהרר ומירב כהן (יש עתיד) והשרה תמר זנדברג (מרצ). שר החוץ יאיר לפיד הגיש ערר על החלטת הוועדה, על מנת שלא תהיה להצעה של חה"כ מהאופוזיציה תמיכה קואליציונית.

לאחר מכן הגישה סיעת מרצ למזכירות הממשלה ערר גם על הצעת חוק האזרחות של שרת הפנים איילת השקד, במטרה לבלום את הגעת הצעת החוק למליאה ללא הסכמה עם סיעות מרצ ורע"מ, זאת לאחר שלא יושם המתווה עליו הוסכם.