תם סבב השיחות אצל הנשיא: 55 המליצו על נתניהו – 54 על גנץ

הנשיא ריבלין הדגיש בפני המפלגות את הצורך בהקמת ממשלה יציבה: "העם מאוחד ברצון שלא תהיינה בחירות שלישיות" • שקד: "לא ננהל מו"מ עם גנץ אם יקבל את המנדט"

זמן צפייה: 01:04

הפלונטר הפוליטי: הנשיא ראובן ריבלין סיים היום (שני) את סבב השיחות עם נציגי המפלגות במטרה לשמוע את המלצותיהם למועמד שירכיב את הממשלה. בתום השיחות, לאחר שמפלגת ישראל ביתנו נמנעה מהמלצה, וסיעת בל"ד סייגה עצמה מהמלצת הרשימה המשותפת על גנץ, עומד מספר הממליצים על נתניהו על 55 חברי כנסת – לעומת 54 בלבד שהמליצו על בני גנץ.

בפתח ההתייעצויות התייחס ריבלין להודעתו של ח"כ אחמד טיבי הבוקר, כי סיעת בל"ד לא מצטרפת להמלצות על גנץ. "מה שעשה יו"ר הסיעה המשותפת חכ טיבי, הוא בא והודיע לבית הנשיא 'אשר אמרנו אתמול מתייחס רק לעשרה מחברינו כי שלושה מסתייגים'. אנחנו קיבלנו את הסתייגותם".

עוד בחדשות 13:

ליברמן: "לא נמליץ על אף מועמד בפני הנשיא"

הרשימה המשותפת: "המלצתנו על גנץ אינה כוללת את בל"ד"

גורמים בסביבת גנץ: "עדיף שנתניהו יקבל ראשון את המנדט מהנשיא"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190923-1101' autoplay='0' credit='' desc='איילת שקד בהתייעצות עם הנשיא' kid='1_zsvwr2v2' duration='71'']

בפתח פגישתו עם יו"ר ימינה, איילת שקד, התייחס ריבלין לאיום הסבב השלישי של הבחירות שעלול להתממש אם שוב לא תורכב ממשלה. "אם יש דבר אחד שהעם מאוחד בו זה הרצון שלא תהיינה בחירות שלישיות. סוף סוף מצאנו דבר שכולם מאוחדים בו", אמר. "הבעיה היא שכל אחד שאומר – רק לא תתקיימנה בחירות שלישיות אבל תלכו בדרכי – זה בעיה".

שקד, כפי שהצהירה בעבר, המליצה לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו. "אנחנו נעשה מה שניתן כדי לעזור לנתניהו כדי לעזור לו. לצערי אתה צריך לתפקד כמו גננת ולהסביר שצריך להפסיק עם חרמות ולנסות להגיע לסוג של ממשלת אחדות", אמרה. "כדי שזה יקרה ראשי המפלגות בעיקר המחנה השני צריכים לשבת ולדבר. רצינו להקים ממשלת ימין אבל מה לעשות שהבוחר חשב אחרת".

"אם תטיל את הרכבת הממשלה על גנץ לא מנהל איתו משא ומתן. אנחנו מחויבים לראש המחנה הלאומי נתניהו", בהמשך סתרה את עצמה שקד והוסיפה: "הקמנו צוות משא ומתן משותף של כל הימין וננהל יחד מו"מ. אם תטיל את התפקיד על מישהו אחר ונחליט כיצד מתנהלים".

"יש לנתניהו 55 ממליצים חוץ מאלה שיושבים על הגדר. אני מצטרף ומבקש די לחרמות", אמר ח"כ מוטי יוגב. "יש הכרעה של רוב ציוני אבל לא רוב ישראלי. מי שהרוב הציוני איתו, נתניהו, צריך ליצור ממשלת אחדות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190923-1033' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר יהדות התורה בהתייעצות עם הנשיא' kid='1_4lmrxjle' duration='28'']

יו"ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, הודיע גם הוא כי מפלגתו תמליץ על ראש הממשלה נתניהו להרכיב גם את הממשלה הבאה. "לקח לנו ארבע שנים לתקן את רוב הדברים שלפיד פגע בנו. ראש הממשלה הנוכחי קיים את מה שהוא חתם בהסכם הקואליציוני. חתמנו על הבלוק ונקיים את זה. זאת ההמלצה שלנו". בהמשך התייחס ליצמן אף הוא להודעת טיבי, ואמר: "בטוח שאף אחד מהרשימה שלנו לא יבוא בלילה ויגיד שהוא חוזר בו".

"לא ראיתי מערכת בחירות כל כך נוטפת שנאה כלפי החרדים", המשיך. "היינו כבר פעם או פעמיים באופוזיציה, אם אדוני היה רואה מודעה ברחוב שאחד המועדים שאומרת שהוא מחרים אתיופים או דרוזים, אדוני היה מתוקמם".

"אני עם לפיד לא אשב. מניח שאם בן אדם הרביץ לך חזק מאד ואושפזת בבית חולים אתה לא תהיה חבר שלו", אמר והוסיף: "נתנו לנתניהו את האפשרות לנהל משא ומתן. לא יודע מה זה כולל ומה זה לא. אנחנו חלק מהקבוצה הזאת. כשראש הממשלה ינהל הוא יבוא לומר לנו מה עלו המגעים. אין מושג של החרמה לחלוטין".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190923-1208' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר העבודה-גשר בהתייעצות עם הנשיא' kid='1_qw0j8per' duration='45'']

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, הגיע לפגישה עם ריבלין לצד אורלי לוי-אבקסיס ואיציק שמולי. "אנחנו כאן כסיעה חדשה בכנסת, סיעה שהגדירה יעדים מוגדרים. אנחנו מייצגים את הערכים שלנו, ניסינו להציב את האדם לפני הכל", אמר. "המצב החברתי חמור מהביטחוני. אני מבין את זה בתור שר ביטחון לשעבר ומי שגר בשדרות, אני יודע כמה זה קריטי".

חברי מפלגת העבודה-גשר לאחר המלצתם לנשיא
חברי מפלגת העבודה-גשר לאחר המלצתם לנשיא | צילום: חדשות 13

"החלטתנו היא חד משמעית – הגיע הזמן להחליף שלטון, אנחנו ממליצים על בני גנץ", הוסיף. "רוצים לעבוד מעידן של הפקרה חברתית להשקעה חברתית. אנחנו נקווה שהוא יקבל עליו את המשימה. העם זקוק לממשלה חדשה ויציבות".

"הצבנו בראש סדר העדיפויות מטרות ומקורות.  מיליון עובדים שנמצאים מתחת לקו העוני, אדם עובד מאוד קשה ובסוף מוצא את עצמו מתחת לקו העוני – אסור למדינה להסכים עם זה", המשיך. "נכים וקשישים - אדם לא יכול לחיות עם פחות מ-6,000 שקלים בחודש".

חברי מפלגת ''כחול לבן'' אצל הנשיא ראובן ריבלין
חברי מפלגת ''כחול לבן'' אצל הנשיא ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

בפתח פגישת הנשיא עם נציגי מפלגת המחנה הדמקורטי, שיבח ריבלין את המפלגה על נכונותה לפעול בשיתוף פעולה עם החברה הערבית. "יש תפנית במערכת הישראלית, אתם הייתם שותפים לה ויזמתם אותה – ניצוצות של שיתוף פעולה יהודי וערבי", אמר. "חבל שפריג' לא נכנס לכנסת כי הוא היה יכול להיות הגשר בינינו לבין שכנינו. אתם צריכים להמשיך להמשיך לקיים את הרצון לשותפות".

"הגענו למסקנה שהמשך שלטון נתניהו מסכן את ישראל. ראש הממשלה מועל בתפקידו ומנהל כבר שנים מערכה נגד כל מי שמבקר אותו. חקירות השחיתות בעניינו שהפכו לכתב חשדות והמלצות להעמיד לדין בכפוף לשמוע גרמו לו לצאת למלחמה על מערכת המשפט והחוק, והסיבה היחידה לכך שאנחנו נמצאים כאן – היא רצונו של נתניהו לארגן לעצמו חסינות ולא לעמוד לדין".

"אין לנו ספק שנתניהו לא רק שאינו ראוי לכהן, אלא שיהיה מסוכן להעניק לו את המנדט. נתניהו כבר הוכיח שאין לו גבולות או קווים אדומים. הוא נאחז בשלטון כדי לא לעמוד לדין, ולכן אנחנו ממליצים על גנץ".

ראשי מפלגת המחנה הדמוקרטי - ניצן הורוביץ', סתיו שפיר ואהוד ברק
ראשי מפלגת המחנה הדמוקרטי - ניצן הורוביץ', סתיו שפיר ואהוד ברק במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

אתמול נציגי כחול לבן, המפלגה הראשונה בגודלה, הגיעו ראשונים והמליצו על יו"ר מפלגתם בני גנץ. שניים היו נציגי הליכוד שתמכו בבנימין נתניהו. אחריהם נציגי הרשימה המשותפת המליצו על בני גנץ, נציגי ש"ס על נתניהו ואחרונים הגיעו נציגי ישראל ביתנו שלא המליצו על אף מועמד. בתום הסבב הראשון, 43 המליצו המליצו על גנץ - בעוד ש-40 בלבד המליצו על נתניהו. בתום סבב ההתייעצויות השני, ככל הנראה יהיו 57 ממליצים על נתניהו - ו-54 בלבד על גנץ.

הנשיא יקבל המלצות על המועמד המתאים ביותר מהסיעות ובתום הסבב הוא יכריז על חבר הכנסת עליו תוטל המלאכה. מרגע שתתקבל ההחלטה, לרשות חבר הכנסת יעמדו 28 ימים להרכבת ממשלה והוא יוכל לבקש הארכה של 14 ימים. הסבב ימשיך מחר בבוקר כאשר תפתח אותו סיעת יהדות התורה, ואחריה יגיעו ימינה, העבודה-גשר ולבסוף המחנה הדמוקרטי.

חברי הרשימה המשותפת איימן עודה ואחמד טיבי אצל הנשיא ראובן ריבלין
חברי הרשימה המשותפת איימן עודה ואחמד טיבי אצל הנשיא ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

במהלך הפגישה שנערכה אתמול אצל הנשיא, הצהיר יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה כי "יש פן היסטורי במה שאנחנו עושים עכשיו - אנחנו רוצים לשים קץ לעידן נתניהו, לכן אנחנו נמליץ על בני גנץ להרכיב את הממשלה". טרם כניסת הרשימה המשותפת לפגישה אצל הנשיא, ח"כ אחמד טיבי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נעשה היום היסטוריה - נעשה את מה שצריך על מנת להפיל את נתניהו". עם כניסתו למשכן, הצהיר טיבי: "נתניהו הביתה". בתוך כך, גורמים בש"ס מסרו כי ייתכן שנתניהו יבקש מהם שלא להמליץ עבורו, כדי לקבל את המנדט שני - אחרי שגנץ לא יצליח להרכיב ממשלה.

מוקדם יותר הבוקר, הודיע יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, כי ההמלצה להטיל על יו"ר כחול לבן בני גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה - אינה כוללת את שלושת חברי הכנסת מטעם בל"ד. במכתב ששיגר לנשיא המדינה כתב טיבי כי "שלושת חברי הכנסת של בל"ד ביקשו ממני כיו"ר הסיעה להודיע כי המלצת הרשימה המשותפת על בני גנץ אינה כוללת אותם, ועל כן ההמלצה היא בשם עשרת חברי הכנסת מטעם חד"ש, רע"ם ותע"ל - ולא 13". לא ברור מה התוקף המשפטי של פנייה זו, אך המהלך עשוי להשפיע על שיקול הדעת של נשיא המדינה בבואו להכריע מי יקבל את המנדט.

המפלגה האחרונה שנכנסה אתמול לפגישה בבית הנשיא הייתה ישראל ביתנו. לדבריהם הם אינם ממליצים על אף מועמד לראשות הממשלה דווקא בגלל שהם חותרים לממשלת אחדות. "אנחנו אפילו לא מתנים את זה בכך שניכנס אנחנו לממשלה – היא תוכל לעמוד גם בעצמה", אמר ח"כ עודד פורר. לטענתו, הקריאה לממשלת אחדות ללא המפלגות החרדיות אין בה פסילה של שום קבוצה: "ממשלת אחדות לא אומרת שכולנו יושבים שבט אחים יחד ואין כיוון לממשלה. אנחנו חושבים שהמכנה המשותף הרחב ביותר נמצא בין שלושת המפלגות. אין כאן שום פסילה של אף אחת מקבוצות האוכלוסייה, יש פה מחלוקת על מה נכון למדינת ישראל".