מעמיקים את היעדר הרוב: הח"כית שמרדה בעבר פורשת מהקואליציה

אחרי עידית סילמן, גם בצד השני של המפה הפוליטית גורמים לצרות בממשלת בנט-לפיד. ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הודיעה על פרישתה מהקואליציה וכן על נסיגתה מתפקיד הקונסולית בשנחאי שלא הספיק להיות מאושר. הסיבות לפרישתה לטענתה: האלימות בהר הבית ובהלוויית העיתונאית שנהרגה בג'נין. המשמעות: למתנגדי הקואליציה יש כעת רוב בכנסת

זמן צפייה: 03:52

"אינני יכולה להמשיך ולתמוך בקיומה של קואליציה שמתנכלת בצורה מחפירה כלפי החברה שבאתי ממנה": אלה דבריה של ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי (מרצ) שהודיעה היום (חמישי) על פרישתה מהקואליציה, וכן כי היא מוותרת על תפקיד הקונסולית הישראלית בשנחאי שבסין.

מדובר בעוד מכה לקואליציה, שמאבדת חברת כנסת נוספת ומאבדת עוד יותר את הרוב שכבר איבדה לאחר פרישתה של עידית סילמן. המשמעות: למתנגדי הקואליציה יש כעת רוב בכנסת. במפלגתה של רינאוי-זועבי קיבלו בהפתעה את הודעתה, וכך גם בסביבתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד.

כזכור, בחודש פברואר הודיע לפיד כי החליט למנות את רינאוי-זועבי לקונסולית הכללית בשנחאי, חודש בלבד לאחר ש"מרדה" בקואליציה והצביעה נגד חוק הגיוס בניגוד למשמעת הקואליציונית. שלושה חודשים חלפו והמינוי טרם אושר בשל קשיים לאשר אותו.

מכתב ג'ידא רינאווי זועבי פרישה קואליציה כנסת
מכתב הפרישה של רינאווי-זועבי

"לצערי הרב בחודשים האחרונים, ומתוך שיקולים צרים של פוליטיקה, ראשי הקואליציה החליטו לשמר ולחזק את הצד הימני שבה", כתבה רינאוי-זועבי במכתב ששלחה לראש הממשלה בנט ולשר החוץ לפיד. "שוב ושוב ראשי הקואליציה נקטו בעמדות ניציות בסוגיות חשובות לחברה הערבית: מסגד אל אקצה והר הבית, שייח ג'ראח ומפעל ההתנחלויות והכיבוש".

מבחינתה, הקש ששבר את גב הגמל היה חודש הרמדאן והמראות מהר הבית. "המראות שהגיעו מהר הבית של שוטרים אלימים מול קהל מתפללים והלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה הביאו אותי למסקנה אחת: לא עוד", היא כתבה.

Whatsapp Image 2022 05 02 At 1
רה''מ בנט ושר החוץ לפיד בישיבת הממשלה. ארכיון | צילום: רויטרס

נכון לעכשיו נראה כי האופוזיציה תעלה את הצעת החוק לפיזור הכנסת ביום רביעי הבא. יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה יריב לוין מסר: "ממשלת החידלון והכישלון של בנט ולפיד הפכה היום לממשלת מיעוט בכנסת. בנט נכשל בכלכלה, בביטחון, בכל תחום. עכשיו ברור לכולם שהממשלה איבדה את זכות הקיום. אנחנו נחליף במהרה את הממשלה הרעה והכושלת הזאת בממשלה טובה למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".

ח''כ ג'ידא רינאוי-זועבי

רינאוי-זועבי שובצה במקום הרביעי ברשימת מרצ לכנסת ה-24, ולפני כן הייתה מנכ"לית אגודת הידידים של בית החולים פוריה, ניהלה את מכון המחקר אקטו של המכללה למנהל, ושימשה כמנכ"לית המייסדת של מרכז אינג'אז לקידום הרשויות המקומיות הערביות.