היועמ"שית אישרה: ניתן יהיה למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות

גלי בהרב-מיארה קיבלה את בקשת שר הביטחון בני גנץ למנות רמטכ"ל במקומו של אביב כוכבי שמסיים את תפקידו, על אף שישראל נכנסה למערכת בחירות. "כולם היו תמימי דעים כי חרף הקשיים המשפטיים, הרי שלאור הנסיבות הייחודיות שהוצגו, אין מניעה משפטית לקידום תהליך המינוי"

זמן צפייה: 02:09

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, אישרה הערב (חמישי) את בקשת שר הביטחון בני גנץ למנות רמטכ"ל במקומו של אביב כוכבי שמסיים את תפקידו על אף שישראל נכנסה למערכת בחירות.

"הגם שהמשך הליך מינוי הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל בתקופת בחירות כרוך בקשיים משפטיים משמעותיים", נכתב בהודעה מטעם היועמ"שית, "הרי שבנסיבות העניין הקונקרטיות, ובפרט נוכח האמור בחוות הדעת המקצועיות-ביטחוניות הסודיות שהובאו בפניה, הנוגעות לאתגרים ביטחוניים ייחודיים חריגים העומדים כעת בפני צה"ל, ולאחר שבחנה את מכלול נסיבות העניין עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה, הגיעה לכלל מסקנה כי קשיים אלה אינם עולים כדי מניעה משפטית".

עוד נמסר בהודעה: "שנת 2023 צפויה להיות תחילתה של תקופה אסטרטגית חדשה, הדורשת היערכות והתמודדות עם אתגרים ביטחוניים ייחודיים וחריגים. מצב דברים זה מחייב היערכות מיידית ורציפה כבר במהלך החודשים הקרובים בואכה תחילת שנת 2023, לצורך ההיערכות הנדרשת. עוד הובהר בהקשר זה, כי קיימת חשיבות רבה בכך שהרמטכ"ל שיתמודד עם האתגרים הביטחוניים בשנת 2023 ובשנים שאחריה ייכנס לתפקידו מוקדם ככל שניתן, כך שבחודשים הראשונים של שנת 2023 יכהן בתפקיד הרמטכ"ל מי שינהיג את צה"ל בהתמודדות בפועל עם אתגרים אלה".

"שיקולים נוספים התומכים במסקנה שאין מניעה משפטית להמשיך בהליך המינוי הם העובדה שמדובר במינוי מקצועי, שהמועמדים לו הם חלק מקבוצה מצומצמת של אלופים המכהנים במטכ"ל (שניים מהם סגני רמטכ"ל בעבר ובהווה); והעובדה שתפקיד הרמטכ"ל כולל סמכויות ביצוע רבות, ללא סמכויות שיש להפעיל ישירות מול הדרג המדיני הממנה את הרמטכ"ל. זאת, בשונה, למשל, מתפקיד המפכ"ל, העומד בראש גוף האמון על אכיפת החוק. היבטים אלה, יש בהם כדי להפחית את החשש מפני השפעתם של שיקולים פוליטיים על המינוי".

בני גנץ בפתח ועדת חוץ וביטחון
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה: "אני מברך על ההחלטה האחראית של היועצת המשפטית לממשלה לאפשר להתקדם בהליך מינוי הרמטכ"ל. למדינת ישראל יש כיום רמטכ"ל מצוין, ורא"ל אביב כוכבי ימשיך למלא את תפקידו ולהוביל את צה"ל באופן איכותי כפי שעשה עד היום".

"לצד זאת", הוסיף גנץ, "למינוי רמטכ"ל במועד ובתהליך סדור, יש חשיבות גדולה מבחינת הרציפות הפיקודית של צה"ל וביטחון מדינת ישראל. אמשיך לקיים את התהליך באופן מסודר, ממלכתי ונקי מכל שיקול פוליטי, ותוך התייעצות עם כלל הגורמים הרלבנטיים. כל זאת מתוך ראייה רחבה של צורכי הביטחון והאתגרים בפניהם ניצבת מדינת ישראל".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתחילת החודש גיבש יועמ"ש משרד הביטחון, עו"ד איתי אופיר, חוות דעת שלפיה ניתן להמשיך בתהליך מינוי הרמטכ"ל במקומו של אביב כוכבי גם בתקופת בחירות. חוות הדעת הועברה במסגרת בקשתו של שר גנץ להמשיך בתהליך למרות ההליכה לבחירות.

בליכוד לא אהבו את האפשרות ותקפו את היועצת המשפטית לממשלה. "אם היועמ"שית תאשר מינוי רמטכ"ל לממשלת מעבר, המשמעות הישירה תהיה דווקא כלפיה ולמעמדה", כתב חבר הכנסת יואב קיש. "רק יועמ"שית "מטעם" תאפשר זאת ולכן אם תפעל כך היא תוחלף מיידית שנחזור לשלטון". לאחר מכן ריכך קיש את דבריו וציין כי אם השתמע שמדובר באיום, לא כך הדברים.

הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי
מי יחליף אותו? הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

את חבר הכנסת שלמה קרעי זה לא שכנע. "תאפשר, לא תאפשר. היא תוחלף בכל מקרה. כך גם כל המינויים של ממשלת ההונאה", צייץ קרעי. על כך הגיב שר המשפטים גדעון סער וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "גנגסטריזם".

לאחר האיומים שהושמעו הבהירה בהרב-מיארה כי אין איסור על מינוי בכירים בתקופת בחירות. "יש לאפשר למדינה את המשך תפקודה. לפיכך, ככל שמידת החיוניות בפעולה השלטונית גוברת, כך תקטן מידת האיפוק הנדרשת, ולהיפך. מים סוערים לא יסטו אותנו מדרכנו", אמרה היועמ"שית.

"הפעלת כוח שלטוני מחוץ לגבולות הדין הינה פעולה בחוסר סמכות. אנו מתנהלים בדרך זו גם בתקופה הנוכחית. כפי שהבהרתי במכתבי, מרחב הפעולה שלה (של הממשלה הנוכחית) ואופן הפעלת סמכויותיה, כמו גם של העומד בראשה, שונים משל ממשלה רגילה", היא הוסיפה.