בנט ולפיד: "זה רגע לא קל, אבל קיבלנו את ההחלטה הנכונה"

הדרמה הפוליטית: אחרי שהודיעו כי יקדמו את החוק לפיזור הכנסת ולאחר מכן ייכנס יאיר לפיד ללשכת ראש הממשלה - מסרו בנט ולפיד הצהרה משותפת. בנט: "החלטתי לעשות מעשה ולעשות את המהלך הקשה בחיי". לפיד הודה לבנט: "אני מאוד אוהב אותך. החברות נתקלה במכשולים - וצלחנו"

זמן צפייה: 10:59

"אזרחי ישראל, אנחנו עומדים לפניכם היום ברגע לא קל. מתוך הבנה שקיבלנו את ההחלטה הנכונה לישראל. לפני שנה הקמנו ממשלה שאנשים חשבו שהיא בלתי אפשרית. עצרנו את הסחרור הנורא. ישראל שלפני שנה הייתה אבטלה המונית, גירעון גדול, מהומות וטילים. היה שיתוק ממשלתי קשה. החלטתי לעשות מעשה ולעשות את המהלך הקשה בחיי. בעזרת השם, הצלחנו להקים ממשלה. טובה לישראל. ביחד הוצאנו את ישראל מהבור". כך אמר הערב (שני) ראש הממשלה נפתלי בנט בהצהרה משותפת עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לאחר שהודיעו כי יקדמו את החוק לפיזור הכנסת - ולפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה. המשמעות: ישראל הולכת לבחירות, שיתקיימו כנראה ב-25 באוקטובר, אחרי החגים.

נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד | צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הוא הוסיף: "השגנו דברים רבים בשנה הזאת. השבנו לקדמת הבמה את ערכי ההגינות והאמון. עברנו לתרבות של 'אנחנו'. ישראל חזרה להיות מנוהלת. העסק חזר לפעול. הוכחנו שאפשר להניח את המחלוקות בצד למען המדינה וכמו במילואים ובמקום העבודה, אנשים עם דעות שונות מאוד, עבדנו למען מטרה גדולה יותר. לא לכבודנו עשינו את זה, אלא לכבוד האזרחים. קיימת שורת שיחות ביום שישי עם גורמי ביטחון ומשפט והבנתי שאם פקיעת תקנות יו"ש, המדינה תיכנס לכאוס חוקתי ונזקים ביטחוניים. את זה לא יכולתי לאפשר".

שר החוץ יאיר לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט בנאום משותף
שר החוץ יאיר לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט בנאום משותף

"לא חסכנו במאמצים כדי להעביר את התקנות", אמר בנט, "ולצערי, המאמצים לא הניבו פרי. לכן, החלטנו יחד עם ידידי יאיר לפיד ללכת לבחירות תוך העברה מסודרת של השלטון. המדינה ממשיכה. יש דחיפות מיוחדת במהלך כדי למנוע את פקיעת תקנות יו"ש. בניגוד לאופוזיציה שהפכה את קודש הקודשים של ביטחון ישראל לכלי משחק פוליטי, בשום שלב בכהונתי לא הסכמתי ששום שיקול פוליטי ישפיע על ביטחון ישראל. ביטחון ישראל לא נפגע בשנה האחרונה אלא התחזק. אפילו יום אחד של נזק לא ייגרם. נדאג לכך".

בנט: "במשפט שלמה של 2022 בחרנו להיות האימא ששומרת על חיי הילד גם במחיר אישי כבד. אני עומד פה עם חברי יאיר לפיד שבקרוב בעזרת השם ייכנס לתפקיד ראש הממשלה בהתאם להסכם בינינו. בשנה האחרונה למדתי להכיר את יאיר ברגעים החשובים ביותר. עבדנו ביחד. יאיר מגלה מידות של הגינות. מענטש. הוא מייצג ציבור משמעותי בישראל. היו לנו ויש לנו מחלוקות וזה בסדר. חזקה מהמחלוקות היא ההבנה שהמשותף גדול יותר. המדינה גדולה משנינו. אנחנו מכוונים רק למדינת ישראל".

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הוא המשיך ואמר כי "בשנה האחרונה נדלק האור וקיבלנו הזדמנות איך ישראלים משמאל ומימין מסוגלים לעבוד ביחד, לדאוג אחד לשני, להניח את המחלוקות בצד מבלי לוותר על העמדות. את הידיעה הזו שאנחנו לא כזה מפולגים, כבר אי אפשר להסיג לאחור. אנשים אחים אנחנו".

"בדרום היה שקט הגדול ביותר בעשור האחרון", אמר ראש הממשלה. "שיקמנו את ההרתעה. הפסקנו את מזוודות הכסף לחמאס. הגבנו על כל בלון. לא אפשרנו לחמאס להכתיב לנו איך לקיים מצעד בבירתנו ירושלים. הרמנו מחדש את הכבוד הלאומי. התמודדנו גם עם גל טרור רצחני. תנחומיי למשפחות שלהם. זה היה במשמרת שלי ואני נושא באחריות. שלחתי את כוחות הביטחון לילה לילה כדי להגיע למחבלים במיטות שלהם כדי שלא יגיעו לפתח תקווה או בתל אביב".

לדברי בנט, "עשינו. לא אני עשיתי. שר החוץ לפיד ואני שוחחנו הערב עם כל השותפים. אמרתי להם באותה שיחה שאני גאה בהם ובשותפות שלא הייתה אפשרית בלי הרצון וההתגייסות שלהם. רגע לפני שיתחילו קמפיינים של בחירות בואו נזכור שיש מטרה אחת משותפת. לאלה שיש בליבם עליי - אני מבין אתכם. המהלך שעשינו לא היה קל. עשיתי את זה לשם שמיים. האמנתי ואני עדיין מאמין שהיה הכרחי להוציא את ישראל מהבור. אסור היה לתת לזה להימשך. לא הייתה לי את האופציה לחמוק מזה".

לאחר מכן נשא דברים יאיר לפיד. הוא אמר: "היו לי מספיק הזדמנויות לפנות לעם. אני מודה לבנט על האחריות שהוא לוקח. אני רוצה להודות לך על החברות. אני מאוד אוהב אותך. החברות נתקלה במכשולים וצלחנו. נכונו לנו עוד אתגרים ביחד. אין לי ספק שמקומו בהנהגת המדינה.ץ גם אם יוצאים לבחירות, האתגרים לא מחכים לנו. לטפל בכלכלה, לטפל באיראן ובחיזבאללה. מה שקרה בימים האחרונים ומה שקורה הערב, היא הוכחה שהמערכת הישראלית צריכה שינוי עמוק ותיקון גדול".

עוד אמר לפיד: "לפני שנה התחלנו בתיקון הזה ואנחנו ממשיכים. מה שצריך לעשות הוא להמשיך באחדות ישראלית. לא לתת לכוחות האופל לפרק אותנו מבפנים. רק ביחד ננצח. תודה רבה".