דיווח: הבית הלבן הודיע לקונגרס על מכירת 50 מטוסי F-35

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הממשל האמריקני הודיע כי בכוונתו לקדם את העסקה ולמכור עשרות מטוסים לאיחוד האמירויות. זאת, כשבוע לאחר שישראל הסירה את התנגדותה להסכם

זמן צפייה: 01:22

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הערב (חמישי) כי הבית הלבן הודיע לקונגרס כי ימכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ כי ישראל לא מתנגדת עוד לעסקת כלי הטיס בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות. מדובר בשינוי כיוון, שכן נתניהו טען מעל לכל במה כי הוא מתנגד למהלך שכזה, ואף הכחיש פרסומים בכלי התקשורת על כך שעסקה כזאת תתבצע כחלק מהמהלך הכולל של ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות.

בתוך כך, מקור ביטחוני אמר בתחילת השבוע לחדשות 13 כי הפיצויים שהשיגה ישראל מארצות הברית על מכירת כלי הטיס הם "שדרוגים משמעותיים ליכולות האסטרטגיות של ישראל". המקור אף הוסיף כי "אנחנו יכולים לישון יותר טוב אחרי ההסכם שהשיג גנץ בוושינגטון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: אם התחלואה תעלה באחת הערים – אמליץ לכתר אותה

מקרון נאם אחרי הפיגוע בניס: "צרפת תחת מתקפה"

בשל הטענות לאנטישמיות: מפלגת הלייבור השעתה את ג'רמי קורבין

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

במשרדי הביטחון הישראלי והאמריקני עדיין שומרים על איפול בקשר לסיכומים שהשיג גנץ, אך ככל הנראה מדובר בעיקר בשדרוגים טכנולוגיים, גישה לטכנולוגיה של מערכות ושיפור היחסים המודעיניים בין המדינות. כמו כן, ייתכן כי ארצות הברית תעניק לישראל בתנאים טובים את ה-V-22, מטוס-מסוק שישראל רוצה. עם זאת, שר הביטחון לא הצליח להוציא מארצות הברית הסכמה או התחייבות כלשהי שלא למכור את ה-F-35 למדינות נוספות, כך שהמועמדות הבאות לרכוש את מטוסי הקרב הן סעודיה וקטאר.

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לטענתו של גנץ, לפיה נתניהו ידע שמתנהל מו"מ בין איחוד האמירויות לארה"ב לרכישת מטוסי F-35. ראש הממשלה הכחיש: "אין יסוד לאמירה שהיה משא ומתן חשאי. לא הייתה שום התניה מצד האמירויות להסכמה ישראלית למכירת נשק כהתניה להסכם שלום, והסכמה כזאת לא ניתנה. רק לאחר חתימת ההסכם האמריקנים פנו אלינו וביקשו מאיתנו לשקול זאת מבחינה מעשית. רק אתמול ניתנה ההסכמה שלנו".

בתגובה לדברים, מסר גנץ: "כשר הביטחון אני קובע שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה. לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקני. לו היה למערכת הביטחון את המידע - היה הדבר מאפשר ניהול נכון ואחראי של התהליך".