הדיון הגורלי השבוע בבית הלבן שיקבע את עתיד הסיפוח

מקורות אמריקניים וישראלים אמרו לחדשות 13 כי השבוע יתקיים בוושינגטון דיון שבמסגרתו יוחלט אם לתת לישראל "אור ירוק" לספח שטחים בגדה המערבית. פרידמן ימריא מחר לארה"ב כדי להשתתף בדיון

זמן צפייה: 01:34

הקרב על הסיפוח: הבית הלבן צפוי לקיים השבוע דיון מכריע לגבי השאלה האם לתת לישראל "אור ירוק" לבצע מהלך סיפוח בגדה המערבית, כך אמרו הערב (ראשון) לחדשות 13 מקורות אמריקנים וישראלים. שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן צפוי להמריא מחר  לוושינגטון כדי להשתתף בדיון שיתקיים ביום שני או ביום שלישי.

השליח האמריקני לתהליך השלום אבי ברקוביץ' תיכנן להגיע השבוע לשיחות בישראל אך ביטל את הגעתו כדי להשתתף בדיון האסטרטגי. בדיון צפויים להשתתף יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר, שר החוץ מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי ריצ'רד אובריאן וייתכן שגם טראמפ עצמו.

הדיון בבית הלבן יתכנס על רקע ויכוח פנימי בממשל טראמפ האם לתת לישראל אור ירוק למהלך סיפוח. השגריר פרידמן תומך בסיפוח כעת בעוד גורמים אחרים מסתייגים. שר החוץ מייק פומפאו שב מביקורו בישראל לפני כחודש עם שלל הסתייגויות לגבי הסיפוח – במיוחד בכל הקשור להשפעה על ירדן ועל היציבות באזור. מאז פומפאו נע לכיוונו של פרידמן ועשוי לתמוך במהלך של סיפוח כעת.

עוד בחדשות 13:

בכירים בצה"ל: "יידרשו חודשים של היערכות לקראת סיפוח"

החזרת השגריר ובחינת הסכם השלום: התוכנית הירדנית למאבק בסיפוח

"נתניהו הציג לגנץ ואשכנזי 4 תרחישי סיפוח – לא אמר מה המועדף"

ג'ארד קושנר
סימן השאלה הגדול. ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

סימן השאלה הגדול הוא קושנר. האחרון אינו מתנגד אידיאולוגית למהלך סיפוח מבחינה אידיאולוגית אבל לא רוצה שישראל תבצע מהלך שיפגע בתכנית טראמפ אלא כזה שישרת אותה ואת הסיכוי לקדם אותה בהמשך.

אחת הסוגיות המרכזיות שצפויות לעלות בדיון הוא המחלוקת הפנימית בישראל בין נתניהו לגנץ ואשכנזי בנוגע לסיפוח. הבית הלבן רצה שמהלך סיפוח יבוצע בקונצנזוס בין נתניהו לגנץ והשאלה היא המשך המחלוקת בירושלים תשפיע על ההחלטה שתתקבל בוושינגטון.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: קובי גדעון /לע''מ

בדיונים שכינס השבוע שר הביטחון בני גנץ אמרו בכירים בצה"ל כי מרגע ההחלטה של הדרג המדיני על ביצוע מהלך סיפוח בגדה המערבית יהיה צה"ל זקוק לכמה שבועות להיערכות ביטחונית וכמה חודשים להיערכות אזרחית, כך לפי פקידים בכירים שהשתתפו בדיונים.

גנץ קיים בשבועות האחרונות למעלה מ-20 שעות של דיונים עם ראשי מערכת הביטחון בנושא המשמעויות של מהלך סיפוח אפשרי. הפקידים הבכירים ציינו כי בכירי צה"ל הדגישו בדיונים האלה כי לאחר קבלת החלטה מדינית הם יזדקקו לזמן לגיוס מילואים, תגבור ופריסת כוחות והיערכות נוספת בשטח שעשויה להימשך כמה שבועות.

עם זאת, החלק המורכב הרבה יותר הוא ההיערכות האזרחית שתדרוש עבודת מטה שעשויה להימשך חודשים. הפקידים הבכירים ציינו כי כיום חלק מההתנחלויות נמצאות על קרקעות פרטיות פלסטיניות שנתפסו בצווים צבאיים – במידה והתנחלויות אלה יסופחו ויחול עליהן החוק הישראלי לא ברור מה יהיה מעמד הבעלות על השטח.