בנט הודיע שיצביע נגד חוק הנאשם: "אין לנסות לשנות את כללי המשחק"

בנט הודיע כי יצביע נגד החוק האוסר הטלת מנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים: "הזכות לבחור ולהיבחר היא קדושה והיא מהות הדמוקרטיה. זו הייתה ונשארה דעתי. אמנם ראינו שיש מחירים כבדים לכהונת נאשם בפלילים, אבל מי שצריך להכריע אלו אזרחי ישראל. אני משוכנע שיבחרו נכון"

ישיבת הקבינט ביום ירושלים, בנט
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע היום (רביעי) כי יצביע נגד החוק האוסר הטלת מנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים, המכונה גם "חוק הנאשם": "אין לנסות לשנות את כללי המשחק".

"זכות לבחור ולהיבחר היא קדושה והיא מהות הדמוקרטיה", כתב בנט בציוץ בטוויטר. "זו הייתה ונשארה דעתי. אמנם ראינו שיש מחירים כבדים לכהונת נאשם בפלילים, אבל מי שצריך להכריע ביחס אליהם אלו אזרחי ישראל. בטח ערב בחירות - אין לנסות לשנות את כללי המשחק, אלא לתת להם להחליט בקלפי, ואני משוכנע שיבחרו נכון. על כן אצביע נגד החוק".

בנט, לפיד וגנץ
בנט, לפיד וגנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במליאה שוררת "אווירת סוף קורס": הקואליציה נותנת חופש הצבעה לשורת חוקים, בהם "חוק הקנאביס הרפואי" של שרן השכל (תקווה חדשה), שעד עכשיו לא התקבל לגביו רוב. ההנחה היא שבליכוד כבר לא יהיה אכפת לתומכי החוק להצביע בעד. מנגד, שני החוקים שכרגע לא נראה שיש להם היתכנות לעבור הם הורדת אחוז החסימה וכאמור, "חוק הנאשם" - ששניהם צפויים להגיע לוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון.

ביש עתיד נוטים שלא לתמוך בהורדה אחוז החסימה, כך שמסתמן שלחוק הזה לא יהיה רוב. עם זאת, במפלגתו של לפיד כמובן תומכים ב"חוק הנאשם" ואף יש להם גרסה משלהם להצעה, אך השיקול המרכזי כרגע הוא להתניע את תהליכי פיזור הכנסת כמה שיותר מהר והחשש הוא שבשל העובדה שאי אפשר להתמקד בלוחות הזמנים הצפופים בשאר הדברים - לא יזורזו תהליכי החקיקה האחרים.

נפתלי בנט יאיר לפיד
לא רימה ולא גנב. בנט עם לפיד בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, מוקדם יותר היום החוק לפיזור הכנסת ה-24 אושר בקריאה טרומית. 110 תמכו, איש לא התנגד. כעת יעבור החוק לוועדת הכנסת - שתכריע אם הוא יידון אצלה או בוועדת החוקה. בינתיים, במליאה מנקים שולחן ומנסים להביא לאישור את כל החוקים שעד עכשיו לא היו לגביהם הסכמות - אך אין טעם עוד להתווכח עליהם, כגון תקנות יהודה ושומרון או חוק המענקים לנפגעי גל האומיקרון. בתוך כך, גורמים בקואליציה אמרו לחדשות 13: "שוקלים להתחיל בהליך הפרשת ח"כ עידית סילמן".

במקביל, ח"כ ניר אורבך (ימינה) העביר מסר לקואליציה שלפיו הוא "רוצה כמה ימים כדי למצות את המגעים להקמת ממשלה חלופית". כלומר, הוא לא יכנס היום את ועדת הכנסת כדי לקדם את חוק התפזרות הכנסת אחרי שיעבור בטרומית, ולפי שעה הוא גם לא מתחייב לעשות זאת ביום שני.