ברקע המתיחות בצפון: היום - הצבעה לחידוש מנדט יוניפי"ל בלבנון

בעקבות מאמץ דיפלומטי של ישראל וארה"ב לחיזוק הכוח בדרום המדינה, מועצת הביטחון של האו"ם תכריע אילו סמכויות יינתנו לו ותקבע את הצעדים שעל ממשלת לבנון לבצע בנושא

זמן צפייה: 00:26

מועצת הביטחון של האו"ם תצביע היום (חמישי) על חידוש מנדט כוח יוניפי"ל בדרום לבנון - כוח צבאי לשמירת השלום מטעם האו"ם. זאת, בעקבות לחצים דיפלומטיים שהופעלו מצד ישראל וארצות הברית על חברות המועצה במטרה לשמר את המנדט של הכוח, שנחלש לאחר תקריות עם פעילי חזבאללה, אשר מונעים את הגישה והתנועה בדרום המדינה.

בכתב המנדט שיובא להצבעה, שמים דגש על הבטחת חופש התנועה של יוניפי"ל בקו הכחול (קו הגבול בין ישראל ללבנון), באוויר וביבשה, תוך שמירה על הגישה של הכוחות באזור ומניעת כל הפרה של הסכם זה. בנוסח המנדט ממשלת לבנון נקראה "לאפשר לכוח גישה בהתאם להחלטה 1701 תוך כיבוד ריבונות המדינה". כמו כן מדגישים את החשיבות בשיתוף פעולה ותיאום רציף בין ממשלת לבנון וצבא לבנון עם כוח יוניפי"ל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"בריטניה וצרפת מצטרפות לארה"ב וקוראות ללבנון להרגיע המתיחות"

"בסוף החודש: יחל המו"מ בין ישראל ללבנון בעניין הסדרת הגבול"

נסראללה מאיים? כך הגיב חזבאללה לפעולות ישראליות במהלך השנים

כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון בסיור ליד הגדר
כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון בסיור ליד הגדר | צילום: רויטרס

נוסף לכך, מנהרות חזבאללה שנחפרו בשטח המנדט ונחשפו בדצמבר האחרון על ידי ישראל מוזכרות גם הן בנוסח העדכני: "יוניפי"ל עדיין לא הצליח לקבל גישה לכל המקומות הרלוונטים מצפון לקו הכחול הסמוכים למנהרות חוצות הקו אשר דווחו כהפרה של החלטה 1701". כמו כן נדרשת ממשלת לבנון "לבצע במהירות את כל החקירות הנדרשות בנושא".

בנוסח החדש נקבע כי כל מדינה צריכה לנקוט באמצעים הדרושים כדי למנוע מכירה או אספקה של נשק בלבנון לכל יישות שאינה מאושרת על ידי ממשלת לבנון או יוניפי"ל. כמו כן, ישנה התחייבות להעביר דיווחים כל ארבעה חודשים או בכל פעם שנדרש - לדווח על כל הפרה של החלטה 1701 או של ריבונות לבנון בכלל, על הגבלת תנועת יוניפי"ל, על סחר בנשק עם גורמים שאינם צבא לבנון ועוד.

כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון
כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון | צילום: רויטרס

נוסף על כך, בכתב המנדט ממשלת ישראל נקראה לסגת עם הכוח הצבאי שלה מצפון הכפר עג'ר במהירות רבה ובתיאום עם יוניפי"ל.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר לקראת ההצבעה כי "האינטרס הישראלי בא לידי ביטוי בהחלטה אך עדיין נדרש מכוח יוניפי״ל לקחת אחריות ולפעול בנחרצות בתוך שטח המנדט שלו. ישראל רואה בממשלת לבנון כאחראית הבלעדית לפעילות הטרור של חיזבאללה בשטחה".

כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון
כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון | צילום: רויטרס