אבו מאזן במועצת הביטחון: עסקת המאה לא תהיה נקודת מוצא למו"מ

יו"ר הרשות הציג את המפה המוצעת במסגרת היוזמה המדינית, וטען: "היא כמו גבינה שוויצרית". עוד אמר: "שלום עם ישראל עדיין אפשרי". שגרירת ארה"ב באו"ם: "ניתן להכניס שינויים בתוכנית"

זמן צפייה: 04:06

תוכנית המאה: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נשא דברים היום (שלישי) במועצת הביטחון של האו"ם, שהתכנסה כדי לדון ביוזמה המדינית שהציע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אבו מאזן הצהיר: "אנחנו דוחים נחרצות את תוכנית המאה - היא לא צריכה להיות נקודת מוצא לאף משא ומתן. אני פונה לנשיא האמריקני טראמפ ואומר - התוכנית אינה ישימה".

"תוכנית השלום היא עסקה אמריקנית-ישראלית שמטרתה לחסל את הסוגיה הפלסטינית", המשיך יו"ר הרשות. "באתי לכאן היום כדי לדרוש צדק בשם הפלסטינים, ולומר ששלום בין ישראל לפלסטינים עדיין אפשרי וניתן להשיג אותו".

אבו מאזן הציג בפני הנוכחים את המפה המוצעת בתוכנית, וטען כי "היא כמו גבינה שוויצרית - מי יסכים שמדינתו תהיה כך?".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-part-1102201737' autoplay='0' credit='' desc='אבו מאזן במועצת הביטחון' kid='1_0t21g4lp' duration='22'']

לדבריו, "מאות אלפי אנשים אומרים לא לתוכנית הזאת. 300 קצינים ישראלים חתמו על מסמך לפיו הם מתנגדים לתוכנית טראמפ. אני מודה גם ל-107 חברי קונגרס אמריקנים שחתמו על המסמך".

"אני תוהה מדוע נחושים להכין תוכנית אמריקנית-ישראלית, כשכבר דיברנו ארוכות עם הנשיא טראמפ", הוסיף יו"ר הרשות. "דיברנו על חזון שתי המדינות, טראמפ אמר לי שהוא יכריז על זה, דיברנו על ירושלים, על גבולות 67'. אני לא יודע מי נתן להם את העצה להפסיק את הסיוע לפלסטינים - הנשיא טראמפ שהכרתי הוא לא כזה, וזה היה מפתיע מאוד".

אבו מאזן התייחס לסוגיית ירושלים וטען כי "אנחנו צריכים לנהל מו"מ על ירושלים לא להכריז עליה, למי יש את הזכות לתת אותה כמתנה. התוכנית נדחתה על ידינו כיוון שמזרח ירושלים לא תהיה בריבונות פלסטינית - זה מספיק".

אבו מאזן במועצת האו''ם
אבו מאזן במועצת האו''ם | צילום: חדשות 13

"כל מי שטוען שהמדינה שלנו היא מושחתת - צריך לבוא ולראות את זה בעצמו", הצהיר אבו מאזן. "אנחנו תמיד קוראים לשלום, אנחנו דוחים את הטרור ואת האלימות, אנחנו נלחמים בו גם ברחבי העולם. הממשלה הישראלית וההתנחלויות ההישראליות דחו כל ניסיון לשלום, הן רק קידמו את התוכניות להמשך בניית ההתנחלויות, הם המשיכו עם הפעולות שלהם נגד הפלסטינים, ולצערי אלו נתמכו ע"י ארה"ב".

יו"ר הרשות אמר כי "אם יהיה שלום בין ישראל לפלסטין זה יהיה הסכם השלום היפה ביותר, אבל תנו לנו הזדמנות להשיג אותו. השגנו שלום באוסלו ללא עזרה של אף מדינה, אבל הם התנקשו ברבין - למה הם עשו את זה?". עוד הוסיף: "אנחנו לא יכולים להסכים שארה"ב תהיה המתווכת היחידה. אנחנו קוראים לקהילה הבין-לאומית להפעיל לחץ על ממשלת ישראל כדי לעצור בעדם לכבוש את האדמות שלנו, כל מי שמאמין בשלום בישראל מוזמן להצטרף אלינו כדי ליצור שלום אמיתי בין ישראל לפלסטין".

עוד הוסיף: "אני פונה לעם בישראל ואומר כי המשך הכיבוש וההתנחלויות לא ישיגו לכם ביטחון. אין לנו בעיה עם הדת היהודית. אנו מוסלמים, איננו נגד היהודים. אנו נגד מי שכובש את אדמותינו. נמשיך את מאבקנו, שבמהלכו הקרבנו אלפי שהידים ואסירים". בסיום דבריו, אמר: "אני קורא לעולם - תיזהרו לא לקחת את תקוותם של העם הפלסטיני".

קלי קראפט, שגרירת ארה''ב באו''ם
קלי קראפט, שגרירת ארה''ב באו''ם | צילום: חדשות 13

שגרירת ארה"ב באו"ם קלי קראפט נשאה אף היא דברים. "תוכנית טראמפ אינה תכתיב אלא בסיס למו"מ, וניתן להכניס בה שינויים", השיבה לדברי אבו מאזן. "פתרון בין ישראל לפלסטין חשוב לטראמפ וחשוב לי באופן אישי".

בהמשך, אמר בכיר בממשל טראמפ כי "העובדה שמועצת הביטחון לא הצביעה היום על החלטה נגד תוכנית טראמפ מראה שהדרך הישנה שבה התנהלו הדברים בנושא הישראלי-פלסטיני הסתיימה". "בפעם הראשונה, מועצת הביטחון חשבה מחוץ לקופסה ולא גיבתה בצורה עיוורת את העמדה הפלסטינית, שרק גרמה להמשך הסטטוס קוו", הוסיף הבכיר. "אנחנו אופטימים מכך שמדינות שומרות על ראש פתוח בכל הנוגע לתוכנית השלום ומוכנות לנהל דיון רציני על הדרכים לחידוש המשא ומתן במטרה להגיע לפתרון מציאותי של שתי מדינות. כמו שאמרנו כמה פעמים - תוכנית טראמפ היא התחלת התהליך, ולא סופו, ואנחנו מקווים שהפלסטינים ייקחו את ההזדמנות הזאת ויתקדמו".

קראפט המשיכה והתייחסה לדברי יו"ר הרשות: "שמעתי אותך מדבר על תקווה, אבל כדי לדבר על תקווה צריך להתפשר, עכשיו הגיע הזמן לשיחה מסוג חדש. התוכנית הזאת מניחה את היסודות לעצמאות כלכלית של פלסטין, ארה"ב מאמינה שזאת תוכנית ריאליסטית וניתנת ליישום".

"אנחנו תמיד נעמוד לצד ישראל כדי לוודא שהיא בטוחה, לישראל אין חברה יותר טובה מארה"ב"" הדגישה קראפט. "אבל אני רוצה להבהיר שארה"ב עומדת גם לצד פלסטין כדי לאפשר להם עתיד טוב יותר".

מועצת האו''ם
מועצת הביטחון של האו''ם | צילום: חדשות 13

בתום דבריו של יו"ר הרשות, נאם שגריר ישראל באו"ם דני דנון. "אם אבו מאזן היה רציני בקשר לשלום - הוא לא היה כאן, הוא היה בכנסת", הצהיר. "להתלונן במקום להוביל - זו דרכו של אבו מאזן".

לדברי השגריר הישראלי, "לא תהיה כל התקדמות בתהליך השלום כל עוד אבו מאזן מכהן בתפקידו. רק רק כאשר ירד מהבמה, ישראל והפלסטינים יוכלו לצעוד קדימה. מנהיג שבוחר בסרבנות, הסתה והאדרת טרור לעולם לא יכול להיות שותף לשלום".

דני דנון, שגריר ישראל באו''ם
דני דנון, שגריר ישראל באו''ם | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בעקבות דיווחים על כך שהרשות הפלסטינית משכה את בקשת ההצבעה באו"ם על תוכנית השלום, בכירים ישראלים הבהירו אמש שהבקשה לא נמשכה, אלא ככל הנראה תידחה עקב התמשכות ההתייעצויות בנושא - ולא תתקיים היום כמתוכנן.

לדבריהם, מוקדם יותר השבוע הגישה ארצות הברית בקשות לתיקונים בנוסח הצעת ההחלטה נגד התוכנית, באופן שלמעשה הפך את הצעת ההחלטה מגינוי לתוכנית טראמפ - להודעה חיובית עליה. בריטניה וגרמניה לא דחו על הסף את התיקונים האמריקנים, וביקשו להיכנס למשא ומתן על כל תיקון, שמתקיים בימים אלו בניו יורק, ולכן הגשת הנוסח מתעכבת. ייתכן שההצבעה תיעשה בהמשך השבוע.

בכיר ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, הצהיר כי "לא משכנו את הצעת ההחלטה, מתקיימות התיעצויות עם מדינות ערב על הנוסח". עם זאת, גורמים מסרו לערוץ טלוויזיה מצרי כי הרשות הפלסטינית משכה את הבקשה להצבעה מכיוון שהתנגדה לכך שבהצעת ההחלטה במועצת הביטחון לא יהיה שום גינוי לארצות הברית.