מזכ"ל האו"ם: קורא לישראל לזנוח את תוכנית הסיפוח שלה

גוטרש קרא במועצת הביטחון לכנס ועידה בין-לאומית לחידוש תהליך השלום עם הפלס' ולמניעת החלת ריבונות ביו"ש • פומפאו: "ההחלטות לגבי הסיפוח צריכות להתקבל על ידי הישראלים"

זמן צפייה: 03:53

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר היום (רביעי) כי הוא "קורא לישראל לזנוח את תוכנית הסיפוח שלה". עוד קרא מזכ"ל האו"ם בישיבת מועצת הביטחון של הארגון לכינוס ועידה בין-לאומית לחידוש תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ולמניעת הסיפוח.

גוטרש אמר כי ועידה כזו צריכה להתקיים תחת חסות ארה"ב, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי ובהשתתפות ישראל, הפלסטינים ומדינות ערב. על היוזמה לכינוס ועידה כזו, כזכור, פורסם לראשונה בחדשות 13. בהמשך, הליגה הערבית הוציאה יחד הם האו"ם הודעה משותפת נגד הסיפוח, והשר לענייני מזרח תיכון הבריטי הבהיר כי מדינתו נגד המהלך.

בתוך כך, שגרירי מדינות אירופה שחברות במועצת הביטחון של האו"ם - צרפת, גרמניה, בריטניה, אסטוניה, בלגיה, אירלנד ונורבגיה, הוציאו הודעה משותפת לפיה סיפוח ישראלי בגדה המערבית – בהיקף גדול או בהיקף מצומצם, יהיה "הפרה של החוק הבין-לאומי ואנחנו לא נכיר בו. לסיפוח יהיו השלכות על יחסינו הקרובים עם ישראל".

לעוד כתבות בנושא:

נתניהו חותר לאישור מהבית הלבן לספח יישובים – בלב השטח הפלס'

יותר מאלף חברי פרלמנט אירופאים חתמו על מכתב נגד סיפוח ישראלי

גנץ על סיפוח: "אם הפלסטינים לנצח יגידו 'לא' – נתקדם בלעדיהם"

מזכ''ל האו''ם גוטרש פותח את העצרת הכללית ה-73 של האו''ם
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש | צילום: חדשות 13

בד בבד, שר החוץ האמריקני פומפאו התייחס לסיפוח בתדרוך לכתבים ואמר כי "הצגנו תוכנית שלום לפני כמה חודשים ואנחנו ממשיכים לעבוד עליה. החלטות לגבי סיפוח ישראלי הן החלטות שהישראלים צריכים לקבל. אנחנו מדברים עם כל המדינות באזור לגבי התהליך הזה. המטרה שלנו היא שתוכנית השלום שלנו תצליח – גם נתניהו דיבר על זה".

"אני מצר על כך שהפלסטינים דחו את התוכנית על הסף", הוסיף פומפאו. "ביקשנו שיבואו למו"מ על בסיס תוכנית השלום שלנו אבל הם העדיפו לאיים, להפסיק את התאום הביטחוני עם ישראל ולעשות דברים אחרים. אני מקווה שבשבועות הקרובים נשיג התקדמות".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: החדשות 13

אתמול, כזכור, פורסם בחדשות 13 כי ראש הממשלה נתניהו חותר לקבל אישור מהבית הלבן להחיל ריבונות על יישובים שנמצאים בעומק השטחים, הרחק מהגושים בחדשות 13. זאת, כדי להעביר מסר כי יישובים במיקומים אלו לא יהפכו להיות חלק ממדינה פלסטינית, כסוג של הצהרת כוונות לגבי העתיד.

בשבועיים האחרונים, קטאר העבירה לישראל מסרים בכמה ערוצים לפיהם היא לא מתכוונת לחדש את העברת הכספים לעזה "עד שלא יתבהרו הדברים" סביב תוכנית הסיפוח בגדה המערבית, כך לפי שני דיפלומטים מערבים שמעורים בנושא. כוונת הקטארים היא כי לא יעבירו את הכסף החל מחודש יולי, לאור כוונת ממשלת ישראל לבצע סיפוח החל מה-1 בחודש.

אחד המקומות שבו הועבר המסר היה בישיבת "זום" של המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, לפני שבוע. שר החוץ הקטארי אמר שם למנכ"ל משרד החוץ היוצא יובל רותם, שהשתתף גם הוא, כי על ישראל לדעת כי לסיפוח יהיו השלכות מבחינתה של קטאר.