טקס חתימת ההסכם בין ישראל לאמירויות - ב-15 בספטמבר בבית הלבן

אירוע החתימה על הסכם השלום בין שתי המדינות ייערך בעוד שבוע במשכנו של נשיא ארה"ב בוושינגטון הבירה. נתניהו ישתתף בטקס, לצד שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד

זמן צפייה: 00:49

טקס חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ייערך ב-15 בספטמבר בבית הלבן - כך פרסמה הערב (שלישי) סוכנות הידיעות רויטרס מפי גורם בכיר בממשל האמריקני. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להגיע, אך יורש העצר והשליט בפועל, מוחמד בן זאיד, לא ישתתף בטקס, אלא שר החוץ, עבדאללה בן זאיד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "אני גאה לצאת בשבוע הבא לוושינגטון, בהזמנת הנשיא טראמפ, ולהשתתף בטקס ההיסטורי בבית הלבן לכינון הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות".

אתמול דיווחה רויטרס מפי גורם המעורה בפרטים, כי משלחת דיפלומטית של איחוד האמירויות תגיע לישראל ב-22 בספטמבר. זאת, אחרי הביקור של המשלחת הישראלית באבו דאבי בשבוע שעבר.

ג'ארד קושנר, מאיר בן שבת, רוברט אובריאן באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות
ג'ארד קושנר, מאיר בן שבת, רוברט אובריאן באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות | צילום: רויטרס

ביום שישי דיווח עיתון ה"ניו יורק טיימס" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן את הסכמתו לממשל טראמפ לבצע את מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות. גורמים רשמיים שצוטטו בעיתון טענו כי רק כאשר נחשף דבר העסקה בתקשורת, נתניהו החל נדבר נגדה בגלוי - מה שעורר חוסר נחת בממשל טראמפ.

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן
שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן | צילום: רויטרס

לדברי הגורמים, ראש הממשלה בחר שלא לחסום את העסקה משום שרצה להגיע לפריצת דרך בנרמול היחסים בין המדינות, אולם, כאמור, רק לאחר שהעניין פורסם - נתניהו הכחיש את הפרטים כמה וכמה פעמים.

יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד
יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד | צילום: רויטרס

על פי הדיווח, בפגישה שהתקיימה לפני כשבועיים, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו "החזיר את ראש ממשלת ישראל ל'קו האמריקני'", באופן שנתניהו הפסיק להתנגד לעסקה גם בהתבטאויותיו הפומביות. "הצהרותיו של נתניהו בנושא - שקריות", טענו הגורמים.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו

בעיתון דווח גם על "להיטות ממשל טראמפ" למכור לאיחוד האמירויות את מטוסי ה-F-35, תוך עקיפת המנגון של דיווח מבעוד מועד לקונגרס - שיכול לטרפד מהלך כזה. בימים האחרונים, נטען, הגיעו עשרות גורמים רשמיים מהאמירויות לפנטגון על מנת לדון בעסקת הנשק המתהווה.

שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר אמר לעיתון בתגובה כי הטענות שהועלו בעניין נתניהו אינן נכונות, והוסיף כי הוא "בטוח שממשל טראמפ מחויב לחלוטין לשמירת היתרון הצבאי של ישראל באזור".