טראמפ: "תוכנית השלום תפורסם לאחר הבחירות בישראל"

נשיא ארצות הברית אמר בשיחה עם כתבים כי ככל הנראה "עסקת המאה" תתפרסם לאחר 17 בספטמבר, אך טען כי ייתכן שחלקים ממנה ישוחררו לפני כן

זמן צפייה: 00:36

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה (שני) למועד פרסום תוכנית השלום ואמר כי ככל הנראה יחכה עם המהלך עד לאחר הבחירות בישראל, ב-17 בספטמבר. עם זאת, הנשיא טען כי ייתכן וחלקים ממנה יפורסמו טרם הבחירות.

נוסף לכך, טראמפ התייחס לדיווחים כי חברי קונגרס בכירים מהמפלגה הדמוקרטית שוקלים לנקוט צעדים נגד ישראל ברקע הסערה סביב האיסול שהוטל על אילהאן עומאר ורשידה טליב להיכנס לישראל. "הדמוקרטים רוצים לנקוט בצעדים נגד ישראל בגלל שהיא נלחמת נגד שניים, אולי ארבעה, אנשים שאמרו דברים שלא ניתן להעלות על הדעת על ישראל והאנשים בה. לדמוקרטים יש כזה זלזול בישראל", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

כזכור, בסוף חודש יוני נערכה הוועידה הכלכלית באל-מנאמה, בירת בחריין, אותה הוביל יועצו הבכיר של טראמפ וחותנו, ג'ארד קושנר. התוכנית כוללת השקעה של 50 מיליארד דולרים שיושקעו, על פני עשר שנים, בכלכלה הפלסטינית, בגדה המערבית ובעזה, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית. 5 מיליארד דולר יושקעו במעבר בין הגדה המערבית ורצועת עזה, שיכלול כביש מהיר ומסילת רכבת. בפתח הוויעדה, קושנר הצהיר כי "המסר שלי לפלסטינים - למרות מה שמנסים להגיד לכם, ארה"ב לא ויתרה עליכם. אנחנו רוצים עתיד של תקווה לפלסטינים ולמזרח התיכון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גרינבלט על תוכנית השלום: "אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

השקעה של 50 מיליארד דולר: פורסם החלק הכלכלי של "עסקת המאה"

פרשנות: החלק הכלכלי של "עסקת המאה" ישים – אחרי עידן אבו מאזן

דונלד טראמפ ואבו מאזן
דונלד טראמפ ואבו מאזן | צילום: רויטרס

לפני כחודש, קושנר ערך מסע באזור שהחל בסעודיה, שם נפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. לאחר מכן הגיע לרבת עמון ונפגש עם עבדאללה מלך ירדן, שהאחרון הבהיר לו כי כל תוכנית שלום חייבת לכלול הקמת מדינה פלסטינית בקווי 1967, שבירתה מזרח ירושלים. לאחר מכן המשיך יועצו של טראמפ למצרים ואז למרוקו.

באותם ימים מסר בכיר בבית הלבן לחדשות 13 כי "איננו מתכננים כרגע שום פסגה מדינית בנושא תכנית השלום. קושנר וצוותו יחזרו לארה"ב וידווחו על שיחותיהם לנשיא, לסגן הנשיא, לשר החוץ וליועץ לביטחון לאומי וידונו עמם בצעדים אפשריים לגבי המשך קידום תכנית השלום".

ראשידה טליב ואילהאן עומאר
ראשידה טליב ואילהאן עומאר | צילום: רויטרס

כמו כן, יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, התייחסה ביום שבת בריאיון לסוכנות הידיעות AP להחלטת ישראל לאסור את כניסת חברות הקונגרס טליב ועומאר בשל תמיכתן ב-BDS. "החולשה של נתניהו והחולשה של טראמפ השתלבו למדיניות של 'לא'", אמרה. "יש לנו יחסים עמוקים וממושכים עם ישראל, שיוכלו לשרוד את טראמפ ונתניהו. לא ניתן לחולשה שלהם לעמוד בדרכם של היחסים הללו", הוסיפה.

"היחסים בינינו עמוקים יותר מהתקרית הזו. אך באופן אישי, התגובה של ישראל עוררה בי עצב רב בגלל האהבה שלנו לישראל ובגלל שאני לא מייחסת אותה דווקא לישראל, אלא לנשיא טראמפ ולנתניהו. זה סימן לחולשה וייאוש", הוסיפה פלוסי. "חברי הקונגרס יכולים להחליט לגבי עצמם באופן עצמאי, אבל אני לא אעודד אף אחד להחרים את ישראל".