סבתה של חברת הקונגרס: "שאלוהים יהרוס את טראמפ"

מופתיה טליב אמרה בריאיון לתקשורת האמריקנית כי היא עצובה מכך שנכדתה לא הגיעה לבקרה בכפר שבגדה המערבית. זאת, לאחר שראשידה טליב החליטה שלא לבקר את סבתה תחת ההגבלות שהציבה ישראל

זמן צפייה: 00:35

מופתיה טליב, סבתה של חברת הקונגרס האמריקני ראשידה טליב, אמרה היום (שבת) בריאיון לתקשורת האמריקנית כי היא רוצה "שאלוהים יהרוס את טראמפ". זאת לאחר שתקף את נכדתה סביב סערת הכניסה של נכדתה לישראל ולגדה המערבית.

"טראמפ אומר לי שאני אמורה לשמוח שראשידה לא מגיעה, שאלוהים יהרוס אותו", אמרה.

"עבר זמן רב מאז שראיתי אותה, חמש או שש שנים", אמרה סבתה של חברת הקונגרס. "לפעמים אני רואה אותה בטלוויזיה ומדברת איתה בטלפון. למה הם לא הרשו לה להגיע לכאן?".

"אני לא יכולה לעשות דבר. אני מאוד עצובה, ומקווה שהיא תשוב, אני מחכה לה", אמרה.

מופתיה טאליב, סבתה של חברת הקונגרס ראשידה טאליב | צילום: רויטרס

"אנחנו שמחים שהיא בחרה לא להגיע", אמרה חייאת טליב, אשתו של דודה של חברת הקונגרס. "היא חשובה לנו ואנחנו רוצים שהיא תייצג את עצמה כחברת קונגרס".

כזכור, ביום חמישי החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסור את כניסתן של טליב ועומאר, שהביעו תמיכה בחרם על ישראל, לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע שביעות רצון מכוונתו לאפשר להן לבקר בארץ - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. לדבריהם של נתניהו ושר הפנים אריה דרעי, כניסתן של חברות הקונגרס נאסרה נוכח תמיכתן בפעילות החרם נגד ישראל ובהתאם להוראות חוק הכניסה לארץ. "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל", מסר נתניהו.

עם זאת, לאחר שכניסתן נאסרה, כתב נתניהו כי אם טליב, אמריקנית ממוצא פלסטיני, תבקש להיכנס מסיבות הומניטריות כדי לבקר את משפחתה, הבקשה תישקל כפוף להתחייבות שלא לפעול לקידום חרם נגד ישראל. בד בבד, התייחסה חברת הקונגרס להחלטה ואמרה: "אני אמשיך להילחם ולדרוש שיספקו לי, ולכל אחד מהקולגות שלי, אפשרות להגיע לישראל ולאזורים הפלסטיניים, להיות קשובים ולשמוע אנשים. זה שירות גרוע לכל מי שרוצה לראות שם שלום".

ואכן, באותו הלילה הגישה טליב בקשה הומניטרית לביקור בביר אל-פוקא שבגדה המערבית, ובפרט כדי לראות את סבתה בת ה-90. דרעי אישר את בקשתה בתנאי שלא תעסוק בפוליטיקה, אך טליב נסוגה מהבקשה וכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי: "החלטתי שלבקר את סבתי בתנאים המגבילים האלה, עומד בניגוד אל כל מה שאני מאמינה בו – להילחם בגזענות, בדיכוי ובחוסר הצדק"

חברת הקונגרס האמריקנית רשידה טליב
חברת הקונגרס האמריקנית רשידה טליב | צילום: רויטרס

בתגובה, הביע טראמפ הערכה כלפי התנהלות ישראל בעניין דרישתה של טליב. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו לעג לה טראמפ: "כשכתבה מכתב לרשויות בישראל בו התחננה לבקר את סבתה, האישור הוענק לה במהירות, ונדחה באופן מעורר בחילה. זו מלכודת מוחלטת! המרוויחה העיקרית מביטול הביקור היא סבתה של טליב, שלא צריכה לראות אותה עכשיו".

ההחלטה לאסור על כניסתן של חברות הקונגרס זכתה לגינויים רבים מגורמים שונים. ארגון איפא"ק הצהיר כי "אנחנו לא מסכימים עם חברות הקונגרס עומאר וטליב ותמיכתן בתנועת ה-BDS, ובתמיכת טאליב בפתרון מדינה אחת. עם זאת, אנו מאמינים כי כל חבר קונגרס רשאי לבקר ולחוות בעצמו את ישראל". שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס גם כן להכרעה: "מכבדים את החלטת ממשלת ישראל. ישראל היא מדינת חוק ואנו תומכים בהחלטה ליישם את החוק במקרה הזה".