פארסה בכנסת: ההצבעה על הפיזור - מחר בבוקר

במהלך כל היום נמשכו העימותים בין הקואליציה לאופוזיציה ולבסוף הוחלט לדחות את ההצבעה על התפזרות הכנסת לשמונה בבוקר. אלא שלאחר מכן הח"כים הוזעקו והיה נראה כי ההצבעה תתקיים בלילה. לבסוף, הוחלט כי ההצבעה תתקיים רק בבוקר. נשקלה עסקה שבה חוק המטרו יעבור תמורת ביטול הפרשת שיקלי, סער מתנגד בתוקף

זמן צפייה: 05:48

עוד יום חלף במשכן הכנסת כשעדיין, למרות רצון הקואליציה, הכנסת ה-24 טרם פוזרה. כבר נטען כי ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית נדחתה למחר (חמישי) בשעה 08:00 אלא שהערב הזעיקו את כל הח"כים בחזרה והיה מסתמן כי ההצבעה תתקיים עוד הלילה. לבסוף הוחלט סופית להעביר את ההצבעה לבוקר. בשעה 04:00 יתקיים דיון במליאה ובשעה 08:00 יחלו ההצבעות על הפיזור.

אלא שחילוקי הדעות עדיין נמשכים. האופוזיציה מציעה לבטל את הפרשת עמיחי שיקלי בתמורה לחוק המטרו או לשינוי מועד הבחירות ל-25.10. שר המשפטים גדעון סער מחה בתוקף על ביטול הפרשת שיקלי. "הכניעה לסחטנות בעניין שיקלי היא עסקה מושחתת שמנוגדת לחוק ולהחלטת ועדת הכנסת שהתבססה עליו. 'ההלבנה' הזו גם תהיה עידוד לעריקה ממפלגות יום אחרי הבחירות. האופוזיציה ניהלה מסע לרכישת עריקים והקואליציה לצערי נותנת לזה הכשר. תקווה חדשה מתנגדת לכך בתוקף", אמר סער.

במפלגת ישראל ביתנו הודיעו כי לא יסירו את ההסתייגויות בשל הסירוב להעביר את חוק המטרו "דרשנו מלכתחילה שחוק המטרו יהיה חלק מההסכמות במסגרת פיזור הכנסת. הסכמנו לפשרות מרחיקות לכת למען העברת חוק. לצערנו שאר המפלגות לא היו מוכנות להתפשר על כלום גם במחיר ויתור על חוק המטרו. מפלגת ישראל ביתנו לא תסיר את ההסתייגויות שהגישה תוך ציפייה מיתר חברי הקואליציה לשים את השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול אך ורק לטובת האינטרס הלאומי", נמסר מהמפלגה.

לאורך כל היום נמשכו העימותים וחילוקי הדעות על רשימת החוקים שכן יעברו ואלה שיתקעו. השיא של היום הגיע בשעות הערב כשראש הממשלה נפתלי בנט הודיע, די כצפוי, על החלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים. "אין בכוונתי להתמודד בבחירות הקרובות, אך אשאר חייל נאמן של הארץ הזאת", אמר בנט בהצהרה בכנסת.

שירלי פינטו לא עוצרת את הדמעות לאחר פרישת בנט
שירלי פינטו לא עוצרת את הדמעות לאחר פרישת בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הוא גם הודה לשותפתו שאותה הגדיר מצוינת, שרת הפנים איילת שקד, ואמר כי היא תנהיג את מפלגת ימינה: "אני בטוח שהיא תצליח להובילה לטובה", אמר בנט והודה גם לשר מתן כהנא ולחברי הכנסת של ימינה.

על תקופת המעבר אמר בנט: "אעביר את מקל השליחים לחברי יאיר לפיד. אני אמשיך לסייע ולעזור לו במסגרת תפקידי". ראש הממשלה הבא יאיר לפיד צייץ לאחר ההצהרה: "נפתלי אחי, תודה בשמי ובשם כל עם ישראל".

נפרדים. בנט ושקד
נפרדים. בנט ושקד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנט נפרד מוינשטיין שהתפטרה גם כן מתפקידה
בנט נפרד מוינשטיין שהתפטרה גם כן מתפקידה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במערכת הפוליטית עוקבים בדריכות אחר המתרחש בימינה. שקד מיהרה לצייץ כי היא מוכנה להובלת ימינה. "יצאנו לדרך", היא כתבה. לאחר מכן היא נפגשה עם מתן כהנא, שלא צפוי לרוץ במפלגה תחת שקד.

בחזרה לבלגן בכנסת. שר האוצר ליברמן איים לעכב את הדיון על פיזור הכנסת עד שיאושר החוק. במקביל, נשמעו קולות על עימות בינו לבין יאיר לפיד על הנושא. לפיד צייץ וכתב: "אי אפשר לסכסך בינינו. עובדים ביחד כדי להעביר את החוק". על כך צייצה שרת התחבורה מרב מיכאלי: "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא".

יצטרך להמתין עוד קצת. יאיר לפיד
יצטרך להמתין עוד קצת. יאיר לפיד | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בנוסף, למרות הביקורת החליטה יו"ר הוועדה הציבורית לעניין מימון המפלגות, השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה, כי שיעורן יעלה ב-12.5%: "הוועדה שמעה את אלה שבעד ואלה שנגד, ואת הערכות הכלכליות ממחלקת מחקר הכנסת. לאור הנתונים שהוצגו בפניה, ולאור ההתייקרות בעלויות הקמפיינים והבחירות החוזרות ונישנות החליטה הוועדה כי יחידת מימון תעלה מ 1.4 ל-1.6 מיליון שקלים". נזכיר כי בליכוד דרשו העלאה ל-1.8 מיליון שקלים ובניסיונות הפשרה של שאר המפלגות דובר על 1.66 מיליון שקלים.