סמוטריץ': הבית היהודי נסוג מההבנות; פרץ: אפשר לסגור היום

ראש האיחוד הלאומי טוען כי מפלגתו של פרץ סירבה לחתום על מסמך מיזוג. "בלי בשורה של ממש לא ניתן יהיה להפיח רוח חדשה בציונות הדתית". הבית היהודי: "חוסר אחריות - אין שום פערים"

זמן צפייה: 01:30

בחירות 2020: פחות מיומיים לפני סגירת הרשימות, יו"ר האיחוד הלאומי השר בצלאל סמוטריץ' וען הבוקר (שלישי) כי המגעים עם הבית היהודי נכשלו עד כה, וכי המפלגה נסוגה מההבנות שסוכמו. ממפלגתו של שר החינוך רפי פרץ נמסר כי זו "חוסר אחריות של הבית היהודים". לפי הודעת המפלגה, "אין שום פערים בין המפלגות" וניתן היה לסגור את האיחוד ביניהן.

"רגע לפני החתימה, ואחרי שגובשו הבנות, נסוג הבית היהודי מהחתימה וביקש להמשיך במו"מ לאחר כינוס המרכז", הודיע סמוטריץ'. "אתמול נתכנסנו לסגירה של המו"מ עם הבית היהודי בביתו של הרב דרוקמן, מתוך כוונה ברורה של שני הצדדים לצאת משם עם הסכם חתום שיאושר בשני מרכזי המפלגות. דרישה יסודית ועקרונית שהיוותה את הבסיס לכל ההסכם הייתה חתימה על נספח מיזוג המפלגות וכניסה לתהליך מידי של ביצוע המיזוג, על מנת להביא בשורה של אחדות לציבור הציוני דתי, כפי שהתחייבנו בראשית הדרך". לדבריו, מפלגתו אישרה את המיזוג ואילו הבית היהודי חזרה בה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

האיחוד בשמאל מקל על גנץ לשלב את ליברמן בקואליציה • פרשנות

"אין קונים לאג'נדה חברתית": למה כחלון פורש מהחיים הפוליטיים?

בכירים בליכוד לנתניהו: "אדלשטיין תקע לך סכין מורעלת בגב"

בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ
בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ | צילום: חדשות 13

"בלי הסעיף המרכזי והעקרוני של איחוד המפלגות ועל רקע ההבנה כי אין עוד אפשרות להעביר זאת במרכז הבית היהודי, הודיעו באיחוד הלאומי כי הם מחשבים מסלול מחדש", כתב סמוטריץ'.

"בלי בשורה של ממש לציבור על מיזוג אמיתי ועריכת בחירות דמוקרטיות לפחות לבחירות הבאות, לא ניתן יהיה להפיח רוח חדשה בציונות הדתית ולהחזיר את המצביעים הביתה, והרשימה תתקשה לעבור את אחוז החסימה", טוען יו"ר האיחוד הלאומי. "חתימה על הסכם ריצה משותפת שכוללת רק סידורי כיסאות ותפקידים היא צעד חסר אחריות שלא יביא את אמון הציבור. חתימה עם הבית היהודי בלבד ללא חיבורים נוספים שיבטיחו את הצלחת הרשימה היא חוסר אחריות לימין והציונות הדתית".

איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה לתקשורת
איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה לתקשורת | צילום: רויטרס

מהבית היהודי נמסר בתגובה כי "מרכז המפלגה אישר אמש ליו"ר להוביל חיבורים והמיזוג יאושר על ידי המרכזים המשותפים בהמשך. הסירוב של האיחוד הלאומי מגלה שלא איחוד מפלגות מעניין אותם, אלא כנראה הצעה חדשה מהימין החדש. הציבור במחנה הימין ובציונות הדתית מצפה מאיתנו להגיע לאחדות זה מה שעשינו עד עכשיו וזה מה שנעשה".

אמש פורסם כי הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית סיכמו את רוב הפרטים לריצה משותפת, בדומה לבחירות מועד א', והם היו צפויים לחתום על הסכם. כמו בבחירות בחודש אפריל, המפלגה הייתה צפויה לרוץ במתכונת איחוד מפלגות הימין, בשיתוף פעולה של רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. בתוך כך, נפתלי בנט ואיילת שקד ירוצו בנפרד בימין החדש.

מהימין החדש נמסר: "הימין החדש תרוץ באופן עצמאי בבחירות הקרובות כמפלגה של הימין האידיאולוגי והליברלי. זהו הסיכוי היחיד של גוש הימין להגיע ל-61 מנדטים ולניצחון. זאת במקביל לריצה במפלגה שנייה משותפת של השר סמוטריץ, השר פרץ, ואיתמר בן גביר. בבחירות האחרונות הוכח שריצה של ארבע המפלגות יחד מוריד את גוש הימין ל-55 ויביא לניצחון גוש השמאל. אנו לוקחים על עצמנו למשוך קולות מכחול לבן ומליברמן. על שתי המפלגות לנהל קמפיין הוגן על מנת להביא לניצחון גוש הימין".