חוק השוויון של כחול לבן עבר בקריאה טרומית: "עקרון בסיסי"

ברוב של שני קולות ובניגוד לעמדת הקואליציה - אישרו הח"כים את ההצעה שיזמה כחול לבן, המבקשת לעגן את הזכות לשוויון ואת האיסור על אפליה. זעם בליכוד ובמפלגות החרדיות על סער שנעדר מההצבעה

זמן צפייה: 01:31

חוק השוויון שיזמה כחול לבן, בניגוד לעמדת הקואליציה, עבר היום (רביעי) בקריאה טרומית ברוב של 56 מול 54 מתנגדים. ההצעה מבקשה לעגן במסגרת "חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו" את הזכות לשוויון ואת האיסור על אפליה. גדעון סער, חיים כץ, שרן השכל ומיכל שיר - נעדרו מההצבעה. מנגד, חברי ישראל ביתנו הצביעו בעד ההצעה. במפלגות החרדיות זעמו על סער שלטענתם הבטיח למנוע את החוק: "בגלל היעדרותו ההצעה עברה".

לאחר מכן נמסר מהמפלגות החרדיות כי סער התקשר להסביר את היעדרותו מההצבעה, עם זאת, ח"כ משה גפני התחמק מלענות לשיחה. במקביל, סער שוחח עם שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, וטען כי פספס את ההצבעה. ליצמן מצידו הקשיב אבל השיב כח זה מוזר שגם ח"כ מיכל שיר, שמזוהה עם סער, נעדרה מההצבעה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מצטרפים לסער: האוזר והנדל יכנסו מסיבת עיתונאים הערב ב-17:00

בנט נגד סער: לא מקימים מפלגות בשביל רק ביבי – או רק לא ביבי

החוק לפיזור הכנסת אושר לקריאה ראשונה; התאריך לבחירות: 16.3

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

מטעם הליכוד נמסר כי "ליברמן וגדעון סער העבירו היום את 'החוק לביטול חוק יסוד הלאום' שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו. רק אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל".

בישראל ביתנו השיבו להודעת הליכוד: "נתניהו שהפך למשתף פעולה של החמאס ושל התנועה האיסלאמית בארץ, ושמשרת נאמנה את האינטרסיים של ש"ס ויהדות התורה בכנסת, חייב לקבל פרס ישראל על שקרים והשמצות כנגד יריביו הפוליטיים".

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר לאחר ההצבעה כי "‏כולנו שווים. הגיעה העת לעגן את הערך היסודי הזה בחוקי היסוד של מדינת ישראל. השיוויון בזכויות הפרט הוא אחד העקרונות הבסיסיים והמהותיים בכל דמוקרטיה. אני מברך את כנסת ישראל על האמירה החשובה שיוצאת מכאן היום".

יו"ר סיעת כחול לבן, איתן גינזבורג, שיזם את ההצעה, אמר כי "רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף - כן לשוויון, לא לאפליה. אמנם זו רק תחילת הדרך, והיא לא תהיה פשוטה, אבל אני מתכוון לעשות מה שניתן כדי שהליך החקיקה יתקדם עוד בכנסת הזאת".

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני הגיבו ומסרו: "כחול לבן איבדו את הבלמים ומדרדרים את ישראל לבחירות מיותרות על חשבון אזרחי ישראל. תמיכתם בעד הצעת חוק השוויון, בניגוד לעמדת הקואליציה שהם כביכול משתתפים בה, היא דוגמא חיה לפופוליזם שמתווה את דרכם. לצערנו הח"כים גדעון סער ומיכל שיר שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן וגילו את מניעיהם הפופוליסטים בניגוד למסורת ישראל".

מלשכתה של חברת הכנסת שרן השכל נמסר כי היא לא נכחה במליאה כיוון שהיא נמצאת בחופשת לידה.