לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב: הקבינט אישר חבילת הקלות לפלסטינים

לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל, התכנסו השרים להצבעה על שורה של צעדים כלכליים לטובת הפלסטינים

בנט התנגד, ההקלות אושרו
בנט התנגד, ההקלות אושרו | צילום: מארק ישראל שלם, פלאש 90

 

חברי הקבינט המדיני-ביטחוני אישרו אמש (ראשון) שורה של צעדים כלכליים לטובת הפלסטינים, זאת לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחר ועל רקע ניסיונותיו לקדם את המשא ומתן בין ישראל לרשות. אחד הצעדים מעוררי המחלוקת שאושרו הערב הוא בנייה פלסטינית בשטחי C, הנמצאים תחת שליטה ביטחונית ואזרחית מלאה של ישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בנושאים הנוגעים לבניה פלסטינית בשטחי C שר החינוך ויו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד התנגדו. עם זאת, בנט תמך באופן מלא בהצעות לפיתוח כלכלי לפלסטינים, בהן הקמת אזורי תעשייה בתרקומיה ובג'לאמה והקלות במעבר אלנבי.

למרות התנגדות שרי הבית היהודי לחלק מההצעות, הצליח ראש הממשלה לקבל תמיכה והצעדים שהוצגו בפני שרי הקבינט עברו ברוב.

בתוך כך, בישראל ובעיקר בירושלים נערכים לקראת הגעתו של טראמפ לביקור. כבר מהיום תהפוך העיר העתיקה בבירה ליעד מבוצר כששני המוקדים העיקריים שמהווים את "כאב הראש" של מערכת הביטחון הם כנסיית הקבר והכותל המערבי. הסיבה: דונלד טראמפ ואנשיו ייאלצו לצעוד בסמטאות הצרות אל תוך הכנסייה וייתכן שהביקור הזה יחייב פינוי של חלק מהתושבים ברחובות שבהן תעבור השיירה מבתיהם לזמן מה.

טראמפ נואם בסעודיה. היום
טראמפ נואם בסעודיה. היום | צילום: רויטרס

מחר בשעה 10:00 יגיע הנשיא האמריקני לבית לחם, לפגישה עם יושב-ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן שתימשך ככל הנראה כ-45 דקות בלבד. לאחר הפגישה הזו, ב-13:00, הוא יגיע אל מוזיאון "יד ושם" ובתום חצי שעה ימשיך למוזיאון ישראל - שם יישא דברים.

נראה שהתכנית של טראמפ לקידום המו"מ בין ישראל לפלסטינים לא תכלול הצהרות גדולות אלא ניסיונות לקדם ברית סונית-ישראלית שתהווה ציר מקביל לזה השיעי-אירני. אין לנשיא תכנית מסודרת ומפורטת וגם לא מהלכים גדולים מבוססים. ניסיונותיו בעניין מבוססים בעיקר על רצון טוב ושאיפות לבצע "דיל". בתום הביקור נראה אם התשוקה להצלחה מיתרגמת לעשייה בשטח.

"יוזמת שלום ללא הקפאת בנייה בהתנחלויות"

שלשום חשף העיתון "אל חיאת" כי גורמים דיפלומטיים טענו שבכוונת טראמפ להציג במהלך הביקור את יוזמת השלום שלו למזרח התיכון. במסגרת היוזמה, יציע הנשיא מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים במסגרת זמן מוקצבת של 12-16 חודשים, אך ללא התניה של הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

על פי הגורמים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר לטראמפ במהלך פגישתם בוושינגטון כי ישתף פעולה עם היוזמה שתציע מו"מ "על בסיס חדש" ותוגבל במסגרת זמן. על פי הדיווח, הנשיא טראמפ לא גיבש עד הסוף את קווי המו"מ החדש, אז הדגיש כי השיטה הישנה לא עבדה ועל כן יש צורך בשיטה חדשה עם תיווך אמריקני.