נתניהו: ייתכן שהסיפוח יקרה בשלבים; ארה"ב דורשת את הסכמת גנץ

רה"מ אמר בפגישה עם קציני מילואים בכירים כי ישנה אפשרות שהמהלך המדיני יתבצע בכמה פעימות, בשל הקשיים בקואליציה. נתניהו בסיעת הליכוד: לא יודע בדיוק מה עמדת כחול לבן בנוגע לסיפוח

זמן צפייה: 01:25

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) בפגישה עם קבוצת קצינים בכירים במילואים כי ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מעוניין שמהלך סיפוח יתבצע בהסכמה פנימית בתוך ממשלת ישראל, ולכן עלול להיות מצב שבו מהלך הסיפוח "לא יקרה בפעימה אחת" אלא יבוצע בשלבים, כך לפי גורמים שהשתתפו בפגישה.

במהלך הפגישה עם ראשי תנועת "הביטחוניסטים", שתומכים במהלך הסיפוח, אמר נתניהו עוד כי הוא מעוניין לספח את כל 30 האחוזים משטחי הגדה שמוקצים לישראל כחלק מתוכנית טראמפ, כולל בקעת הירדן. עם זאת נתניהו הודה כי אין הסכמה על כך עם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. "נתניהו אמר כי השיח עכשיו הוא על כיצד מבצעים את המהלך והוא הדגיש כי זה תלוי במשא ומתן הפנימי שיתנהל בתוך הממשלה", אמר הגורם שהשתתף בפגישה.

ראש הממשלה אמר בישיבת סיעת הליכוד כי "לא אביא את תוכנית טראמפ לאישור הממשלה והכנסת. לא יודע מה בדיוק עמדת כחול לבן לגבי הסיפוח. לגבי בקעת הירדן והגושים הם אולי בעד, לגבי השאר לא קיבלתי תשובות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הליכוד מעכבת החוק הנורבגי; רה"מ וגנץ נפגשו: "לא היו הסכמות"

"מלחמה על הפרנסה שלנו": אלפים במחאת עולם התרבות בירושלים

דיווח: ישראל תכניס 50 מיליון דולר לעזה – הפרחת הבלונים תיפסק

בני גנץ, בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

מטעם ראש הממשלה נמסר בתום הפגישה כי נתניהו אמר: "עומדת לפנינו הזדמנות היסטורית ואנחנו עמלים עליה כרגע. אני מודה לכם על התמיכה הגדולה ואני שמח לשמוע שיש 1,000 קצינים ועוד אלפים שרוצים להצטרף, תבורכו".

האלוף במילואים יצחק (ג'רי) גרשון אמר לנתניהו כי "יש כאן שינוי פרדיגמטי מחויב המציאות. ההחלטה הזאת על מה יקרה בין הירדן לבין הים היא אחת ההחלטות החשובות, הדרמטיות ביותר, של התנועה הציונית בדור הנוכחי. איני רואה לצערי מנהיג אחר בתוכנו שמסוגל להוביל את המהלך הזה, אני רואה כאלה שמנסים להפריע למהלך הזה. אדוני ראש הממשלה אני מבקש אותך לעשות את זה לא בשבילך, בשבילנו, ובעיקר בשביל הדורות הבאים".

אתמול נפגשו נתניהו, גנץ ואשכנזי במשרד ראש הממשלה עם שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן, ודנו בתוכנית טראמפ ובסוגיית הסיפוח. פרידמן המשיך לנסות במהלך הפגישה להגיע למתווה פעולה מוסכם בין נתניהו לגנץ ואשכנזי בעניין.

גבי אשכנזי ודיוויד פרידמן
גבי אשכנזי ודיוויד פרידמן | צילום: פייסבוק, רויטרס

במהלך הישיבה נתניהו ויו"ר הכנסת יריב לוין הציגו את רעיונותיהם, וגנץ ואשכנזי הקשיבו והגיבו לדברים. בישיבה עלתה כל קשת האפשרויות לגבי סיפוח – עם הבקעה, בלי הבקעה, רק גושי ההתנחלויות ועוד. עם זאת, לא הוצגה תכנית סדורה ולא הוצגו מפות.

בשלב זה, הצדדים די רחוקים בעמדותיהם - זו גם אחת הסיבות שהשגריר פרידמן נדרש לתיווך חסר התקדים הזה. פקיד בכיר שעודכן בפרטי הפגישה ציין כי לא הושגה התקדמות משמעותית. בתוך כך, מחר ייערך המפגש החודשי של שר החוץ של האיחוד האירופי. אורח מעניין במפגש יהיה שר החוץ האמריקני פומפאו, שצפוי לשמוע התנגדות חריפה של מדינות אירופה לסיפוח.