"אין כלים אחרים": כך התנהל הדיון בממשלה על איכוני השב"כ

לצד העימות בין אבידר לבנט, היועמ"ש קרא לחברי הממשלה לחוקק חוק שיסמיך את השב"כ, ליברמן הסביר כי ההתמודדות עם הקורונה מחייבת שימוש בכלים "לא סימפטיים" וסער טען כי צריך לעשות שימוש בשב"כ במקרי קצה, אך לדבריו זה לא המקרה. הורוביץ בתדרוך: השימוש בשב"כ יהיה מצומצם מאוד

זמן צפייה: 04:25

דיון סוער התרחש היום (ראשון) בישיבת הממשלה סביב ההחלטה לשוב ולהוציא לפועל את איכוני השב"כ. אחרי הדיון אישרה הממשלה לבצע איכוני שב"כ רק אחר מקרים שקשורים לזן האפריקני החדש "אומיקרון". השרים אלי אבידר, אורנה ברביבאי, גדעון סער ויפעת שאשא-ביטון התנגדו. השרים קארין אלהרר ועיסאווי פריג' נמנעו. השרה תמר זנדברג בחרה שלא להצביע.

ראש הממשלה נפתלי בנט הסביר בדיון כי המטרה הייתה ונותרה לשמור על ישראל פתוחה והבהיר את חשיבות איכוני הטלפון. הוא ציין כי יקדמו חקיקה ראשית בכנסת שתאפשר להסמיך את השב"כ להשתמש בכלי הזה למשך שלושה חודשים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ציין גם כי זוהי הדרך הנכונה: "להפעיל שב"כ זה לא פשוט אבל אין לנו כלים טובים אחרים. למרבה הצער, החוק המקורי לא בתוקף והדרך הנכונה היא לחוקק חוק. ניתן עדיין להשתמש בתקנות לשעת חירום רק אם אין ברירה. היה חשוב לי שיהיה דיון על זה בממשלה, ולא במשאל טלפוני. הרעיון הוא שיהיה חוק שיסמיך את השב"כ ל-3 חודשים שזה זמן מינימלי".

גדעון סער
התנגד לאיכוני השב''כ. גדעון סער | צילום: רויטרס

שר האוצר אביגדור ליברמן הצטרף לדעה: "ההתמודדות עם הקורונה מחייבת שימוש בכלים לא סימפטיים ולא דמוקרטיים: סגר, בידוד, סגירת שדה תעופה. יש מדינות שהטילו סגר על כל מי שלא מחוסן. בארה"ב חייבו אנשים במערכת החינוך ובמגזר הציבורי להתחסן. כל הכלים של השב"כ בנוי לניתוח מצב ממוקד ולא לנתח תופעות המוניות. יש כמעט 3 מיליון שלא מוגנים. אני מאד לא שלם, אבל לא רואה אלטרנטיבה. נראה לי שזו האלטרנטיבה היותר טובה".

שר המשפטים גדעון סער היה אחד המתנגדים ופנה לבנט. "אני מכבד את הגישה שלך אבל אסביר למה לא אוכל להצביע בעד", אמר סער. "נכון שצריך להיות זהירים, אבל אמרו שעברו 6 שבועות. ב-24 בנובמבר זיהו את הזן הזה, ואז הלכו אחורה והוא הופיע 6 שבועות אחורה. בנוסף, סביר שהחיסון מונע תחלואה קשה. באיכוני שב"כ צריך לעשות שימוש במקרי קצה, ולא התרשמתי שזה המצב".

אלי אבידר
תקף את ראש השב''כ ואת שר הבריאות הורוביץ. אבידר | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בשלב הזה התפתח העימות בין בנט לשר אלי אבידר, שתקף את ראש השב"כ רונן בר וראש הממשלה גער באבידר ואמר לו שלא יכפיש את בר. אז עבר אבידר לתקוף את שר הבריאות הורוביץ, שתמך היום באיכוני השב"כ לאחר שבהיותו באופוזיציה התנגד לאיכוני השב"כ. השרה קארין אלהרר הציעה בדיון לסגור את נתב"ג לחלוטין ולאפשר רק ועדת חריגים למשך שבועיים. כאמור, לבסוף ההחלטה אושרה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ ערך הערב תדרוך והבהיר שוב כי "המצב בשליטה" לדבריו וכי "אין סיבה לחרדה". הוא שב והיש כי השימוש בכלים של השב"כ יהיה מצומצם מאוד. ההפעלה תהיה זמנית מאוד ומבוקרת, בניגוד למה שהיה בעבר. האיכון יופעל רק ביחס למספר אנשים בודדים שנמצאו מאומתים לווריאנט החדש".

שר הבריאות ניצן הורוביץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

על השינוי בגישתו אמר הורוביץ: "יש לי קושי גדול עם השימוש באיכונים, אני דוגל בהגנה על הפרטיות ומעדיף ששב"כ לא יעסוק בעניינים אזרחיים - אבל לנוכח המצב החדש והצורך המיידי לאתר את המאומתים ולפרק זמן מאוד קצר, החלטתי להיעתר לבקשת המומחים ולקבל את ההחלטה".