שנה לממשלת בנט-לפיד: ה"שינוי" שלא קרה

לא החלפתו של בנימין נתניהו היוותה השינוי בממשלה הנוכחית אלא כניסתה של מפלגה ערבית כמו רע"מ ומנהיג כמו מנסור עבאס. היה פוטנציאל למפנה היסטורי, אך בגלל פוליטיקאים רודפי תשומת לב – המהלך האמיץ עומד בפני כישלון והתפנית תידחה למועד לא ידוע

נפתלי בנט מנסור עבאס
המהלך עומד בפני כישלון. בנט ועבאס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כשהושבעה ממשלת בנט-לפיד וגם עוד קודם לכן, הכתירו אותה חבריה בתואר ממשלת השינוי. הם בעיקר כיוונו לכך ש-12 שנות כהונה רצופה של בנימין נתניהו יגיעו לסופן. שינוי פרסונלי של העומד בראש.

האמת שהשינוי הגדול באמת הוא העובדה שמפלגה ערבית הפכה שותפה מלאה בקואליציה. לא מאהבת שגונבים איתה הצבעות מסוימות במליאה ולא רק כזו שרק אמורה לתת רשת ביטחון מן האופוזיציה. חברה מלאה שראשה יושב דרך קבע בישיבות ראשי מפלגות הקואליציה.

השינוי קרה לאחר הבשלה שהחלה בתוך הציבור הערבי ובעיקר בשל מנהיגותו ואומץ ליבו של יושב ראש רע"מ מנסור עבאס. היהודים, ראשי המפלגות הציוניות, הבשילו לכדי שיתוף פעולה כזה מזמן. גם נתניהו היה שם היום אלמלא סמוטריץ' סיכל זאת.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2012212135' autoplay='0' credit='' desc='מנסור עבאס בכתבה של רביב דרוקר לפני חצי שנה' poster='' kid='1_pws3cloe' duration='']

משום השינוי הזה, לממשלה הזאת היה פוטנציאל לחולל מפנה היסטורי חיובי, מפץ אזרחי חברתי שישנה את מרקם היחסים והחיים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי בארץ. היה ניתן להחליש את המפריד שבעיסוק בסוגיה הפלסטינית ולתת בוסטר למגמת השילוב והשוויון האזרחי שמתקדמת לאט מדי.

מנסור עבאס היה הפרטנר האידאלי לכך, פוליטיקאי נבון, פופולרי ואמיץ דיו לפרוץ דרך שפוליטיקאים ערבים ממולחים לפניו חששו ללכת בה. הוא שם את הביצים שלו בסל של הממשלה הזאת והאמין שפיתוח הרווחה שיביא לחברה הערבית גם יתגמל אותו בבחירות הבאות.

לנו, לכולנו יהודים וערבים, זו הייתה יכולה להיות בשורה ענקית. כעבור שנה נראה שהמהלך האמיץ הזה עומד בפני כישלון. לא משום שהוא שגוי, האמת כנראה גם לא משום שהציבור הערבי לא עמד מאחוריו. רובו לפי סקר חדשות 13 שפורסם רק לפני חודשים ספורים תמך בניסיון הזה.

מאזן גנאים ניר אורבך כנסת הכנסת חוק יו''ש
אורבך אמר לגנאים: ''הניסוי נכשל'' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הכישלון המסתמן הזה קרה מסיבות פוליטיות קטנות ובשל פוליטיקאים קצרי ראייה. זה קרה בגלל ח"כים לחיצים רודפי תשומת לב החרדים לאינטרס אישי צר וקרוב שהשתחלו למרצ ולרע"מ עצמה, ובשל קמפיין אכזרי ואפקטיבי שנוהל מן האופוזיציה.

שותפות של מפלגה ערבית בקואליציה הייתה יכולה להיות השינוי הגדול האמיתי של ממשלת השינוי, לא העובדה שנתניהו הפך מראש ממשלה ליו"ר אופוזיציה. הדעת נותנת שדווקא אבו יאיר, לו היה מצליח להקים קואליציה עם רע"מ, עשוי היה להצליח היכן שבנט עומד להיכשל.

Whatsapp Image 2022 05 11 At 2
נתניהו היה עשוי להצליח עם רע''מ איפה שבנט נכשל | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נתניהו היה מצליח כי לא היה עומד מולו נתניהו שינהל קמפיין אגרסיבי בדבר מכירת המדינה לערבים ובעיקר כי לא היה מתבייש בשיתוף הפעולה הזה והיה משווק אותו ביד אומן כתפנית היסטורית כפי שהיא באמת הייתה אמורה להיות. תפנית היסטרית שנדחית למועד לא ידוע.