יו"ר הכנסת הודיע: השבעת ממשלת השינוי תתקיים ביום ראשון

ברקע הלחץ מצד הליכוד, לוין קבע שההצבעה על הממשלה בראשות בנט ולפיד תיערך ב-13 ביוני. אורבך הודיע שיצביע בעד הממשלה: "החלטתי לסיים את התיקו בפוליטיקה הישראלית". סמוטריץ': שקרן וחצוף

זמן צפייה: 17:09

יו"ר הכנסת יריב לוין, הודיע היום (שלישי) כי מועד השבעתה של ממשלת הרוטציה בראשות יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יהיה ביום ראשון הקרוב, 13 ביוני. במקביל, תיערך באותו היום הצבעה לבחירת יו"ר הכנסת ה-24.

על לוין הופעלו לחצים גדולים מצד סיעתו, הליכוד, במטרה לדחות כמה שניתן את מועד הכרזת הממשלה בכדי לנסות לגרום למי מהשותפים הקואליציוניים לשנות את דעתו, אך לפי שעה לא נראה כי משהו ימנע מהקואליציה החדשה לצאת לדרכה כבר בשבוע הבא. כזכור, לוין הודיע אתמול כי "עלה בידו של חבר הכנסת יאיר לפיד להקים ממשלה".

יו''ר הכנסת, יריב לוין
יו''ר הכנסת, יריב לוין | צילום: ערוץ הכנסת

במקביל, ח"כ ניר אורבך הודיע לבנט כי יתמוך בממשלה בהצבעה בכנסת, וכתב בהודעתו: "החלטתי לסיים את התיקו בפוליטיקה הישראלית. החלטתי להצביע בעד ממשלת האחדות". בתגובה,

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' השתלח באורבך וכתב ברשתות החברתיות כי "רציתי לכתוב שהוא אפס. אבל הוא שחצן חצוף, שקרן, ורודף כבוד ותפקידים שאם היה מקבל שיריון אצלינו היה בא מיד".

יו''ר ש''ס אריה דרעי בוועידה הלאומית של חדשות 13
יו''ר ש''ס אריה דרעי בוועידה הלאומית של חדשות 13

אמש, נחשפו בחדשות 13 טיוטות ההסכמים הקואליציוניים. מההסכמים עולה כי ישנן התייחסויות רחבות לנושאים מדיניים, לרבות הקפאת הבנייה מחוץ לגושים. בנוסף, לכל גוש בממשלה תהיה הזכות להטיל וטו. כך למשל, לפי ההסכם הקואליציוני בין המפלגות יש עתיד, העבודה ומרצ, "הצדדים מתחייבים לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם על מנת לקדם תחבורה ציבורית בשבת". אך אם יו"ר ימינה נפתלי בנט יתנגד לכך, הוא יוכל להטיל וטו על ההחלטה ולמנוע אותה.

זאת ועוד, בהסכם הקואליציוני בין המפלגות יש עתיד וימינה, ישנו סעיף לפיו כלל המפלגות יהיו מחויבות להסכם בין השתיים, ואילו יתר ההסכמים האחרים בין המפלגות מחייבים רק את החתומים עליהם. כלומר, יש עתיד מחויבת למרצ והעבודה, אך זה לא אומר כי שאר המפלגות מחויבות להן גם.

נוסף על כך, ההסכם בין לפיד ובנט כולל סעיף לפיו החוק הנורבגי יורחב בחבר כנסת אחד. בהתייחס להרכב הקבינט המדיני ביטחוני, ההסכם בין השניים קובע כי הוא יכלול 12 שרים, שישה מכל גוש. בעקבות כך, בנט מעריך כי יש לו רוב בקבינט, זאת מכיוון שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מחזיק בדעות ימניות בתחום המדיני והביטחוני.