פונדקאות גאה? לא בממשלה הזו

שופט העליון היוצא ג'ובראן קבע בפסק דינו האחרון כי הכרעה בנושא פונדקאות לזוגות גאים תידחה ב-6 חודשים לאור יוזמות חקיקה בנושא

אילוסטרציה (רויטרס)

פסיקתו האחרונה של השופט סלים ג'ובראן החזירה את הדיון על פונדקאות גאה לכנסת ולממשלה - ודחה את ההכרעה בחצי שנה. גורמים בממשלה אמרו לחדשות 2 כי הם מעריכים שהסיכוי שהכנסת תקדם חקיקה שתאפשר לזוגות גאים לקיים הליך פונדקאות בישראל הוא אפסי במצב הכוחות הנוכחי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הנושא נמצא תחת אחריותו של שר הבריאות הנוכחי הוא יעקב ליצמן (יהדות התורה): להערכת הגורמים, "אין שום סיכוי בעולם" שליצמן יקדם חקיקה שתיטיב עם הזוגות הגאים. השר לא נמצא בהידברות עם הארגונים הגאים ולא מתכוון להיות בהידברות איתם ולכן אין לחקיקה זו שום סיכוי.

שופטי בג"ץ שתמכו בדחיית ההחלטה נתלו בחקיקה אחרת של הממשלה, שתאפשר לנשים יחידניות שיש להן בעיות רפואיות להפוך לאמהות באמצעות פונדקאות - אך אין כוונה לכלול בכך זוגות גאים.

ליצמן. יבלום כל יוזמת חקיקה (פלאש 90, הדס פרוש)
ליצמן. יבלום כל יוזמת חקיקה (פלאש 90, הדס פרוש)

בקדנציה הקודמת קידמה שרת הבריאות דאז יעל גרמן (יש עתיד) חוק שיאפשר גם לזוגות חד מיניים להפוך להורים באמצעות פונדקאות, שאף עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת בתמיכתו של ראש הממשלה. בניסיון להביך את הממשלה לאור פסיקת בג"ץ, "יש עתיד" תעלה אותו כעת פעם נוספת להצבעה, מתוך ידיעה שהממשלה תפיל אותו: ראש הממשלה, שתמך בנושא בכנסת הקודמת, יתנגד כעת - כתוצאה ממערך הכוחות בממשלה.

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון סלים ג'ובראן הקריא היום את פסק דינו האחרון כשופט, ובחר בהחלטה בעתירה בנושא פונדקאות לזוגות חד-מיניים והורים יחידניים. ג'ובראן הודיע כי לאור הצעת החוק שהוגשה בכנסת בנושא, הוא ועמיתיו שופטי העליון החליטו לדחות את ההכרעה בנושא בשישה חודשים.

"קיימנו שני דיונים בעל פה, בעתירה הושלמו כל הטיעונים בכתב ומלאכת כתיבת פסק הדין הייתה בעיצומה ואף הייתה על סף הכרעה", הסביר ג'ובראן. "ואולם, משהתבשרנו כי ביום 17.7.2017 עברה בקריאה ראשונה בכנסת הצעת חוק לתיקון חוק הפונדקאות, הצעת חוק אשר נוגעת בין השאר להיקף הגישה להסדרי הפונדקאות בישראל, מצאנו כי טרם הגיעה העת להכריע הכרעה סופית בעתירה".

אילוסטרציה (רויטרס)
אילוסטרציה (רויטרס)

השופט הפורש הבהיר כי בעקבות תחילת הליך החקיקה בכנסת, הוחלט לדחות את ההחלטה בעתירה שהוגשה לפני שנתיים על ידי עמותת "אבות גאים" ומספר ארגונים נוספים, שדרשו לחייב את המדינה לאפשר גם לזוגות חד מיניים ולהורים יחידניים לעבור הליך פונדקאות. "לאור החשיבות הדמוקרטית בכיבוד מרחב הפעולה של המחוקק, יש לאפשר לכנסת למצות את הליך החקיקה", אמר.

[brightcove_iframe video_id='jubran_vtr2_n20170803_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='1929'']