נתניהו נועד עם נשיא סודאן באוגנדה - ודן עמו בנורמליזציה

ראש הממשלה נפגש עם עבד אל-פתאח אל-בורהאן בעיר קמפלה. לפי בכיר ישראלי, דובר על האפשרות שמטוסים ישראליים יוכלו לעבור במרחב האווירי של סודאן • רה"מ: מקווה שאוגנדה תיפתח שגרירות בי-ם

זמן צפייה: 01:16

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם נשיא סודאן, עבד אל-פתח אל-בורהאן, באנטבה שבאוגנדה. זאת, בהזמנת נשיא אוגנדה יוורו מוסווני, שלפני כן נפגש עם רה"מ, במהלכה אמר האחרון: "מקווה שאוגנדה תפתח שגרירות בירושלים בעתיד הקרוב".

במהלך המפגש בין נתניהו לנשיא סודאן, הוסכם על שיתוף פעולה בין המדינות שיוביל, לפי הודעת ראש הממשלה, לנורמליזציה ביחסים. "נתניהו מאמין שסודאן נעה בכיוון חדש וחיובי, ורה"מ הביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני", נכתב בהודעה מטעם לשכת נתניהו. כמו כן הוסיפו כי נשיא סודאן מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם.

על פי בכיר ישראלי, הפגישה בין נתניהו לאל-בורהאן נמשכה שעתיים. אחד הנושאים שדנו הוא האפשרות שמטוסים ישראליים יקבלו אישור מעבר במרחב האווירי של סודאן, כדי לקצר את הטיסות מישראל לאמריקה הלטינית. נושא נוסף שבו דנו שני המנהיגים הוא גירוש מבקשי המקלט הסודאנים מישראל. עוד הוסיף הבכיר כי אחת הבקשות של סודאן מישראל הייתה לפתוח עבורם את הדלתות בוושינגטון ולעודד את ארה"ב להסיר את סודאן מרשימת הטרור של הממשל האמריקני. נתניהו העלה את הנושא בפני שר החוץ האמריקני במהלך פגישתם בשבוע שעבר, ואתמול פומפאו התקשר למנהיג סודאן והזמין אותו לוושינגטון בשבוע הבא.

עוד בחדשות 13:

רה"מ המריא לביקור באוגנדה – ראש המוסד הצטרף אליו באופן חריג

נשיא סודאן: "סרבנו לבקשה לעבור מעל שטחנו בדרך לישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נחתו כעת באנטבה, אוגנדה, והתקבלו ע''י ראש ממשלת אוגנדה ורעייתו
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נחתו כעת באנטבה, אוגנדה, והתקבלו ע''י ראש ממשלת אוגנדה ורעייתו | צילום: חיים צח, לע''מ

ראש הממשלה נתניהו המריא הבוקר לאנטבה שבאוגנדה, שם נפגש עם נשיא המדינה מוסווני ובהמשך יפגש גם עם ראש הממשלה, רוהאקנה רוגונדה. ראש המוסד יוסי כהן הצטרף באופן חריג לטיסה.

לפני העלייה למטוס אמר נתניהו כי "ישראל חוזרת לאפריקה בגדול, אפריקה כבר חזרה לישראל. אלה קשרים שחשובים מאוד בתחום המדיני, הכלכלי והביטחוני. אני מקווה שבסוף היום יהיו לנו בשורות טובות מאוד למדינת ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נחתו כעת באנטבה, אוגנדה, והתקבלו ע''י ראש ממשלת אוגנדה ורעייתו
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נחתו כעת באנטבה, אוגנדה, והתקבלו ע''י ראש ממשלת אוגנדה ורעייתו | צילום: חיים צח, לע''מ

בשנה שעברה, ברקע ביקורו של נשיא צ'אד בישראל, אמר גורם ישראלי בכיר לחדשות 13 כי ישראל מקיימת מגעים לחימום היחסים עם כמה מדינות מוסלמיות נוספות באפריקה, ובהן סודאן.

כחודשיים לאחר מכן, התייחס נשיא סודאן לשעבר עומר אל-באשיר, ליחסים עם ישראל ואמר כי "גורמים שונים ייעצו לו לנרמל את היחסים עם ישראל" על מנת לשפר את המצב במדינתו. דבריו נאמרו עת הייתה המדינה שרויה במתיחות קשה, והפגנות המוניות להדיח את הנשיא מתפקידו לאחר כמעט 30 שנות שליטה. במשך חודשים התקיימו הפגנות רבות, רובן בבירה חארטום, ובכמה ערים נוספות. במהלך ההפגנות האלימות חסמו המפגינים צירים ראשיים ושרפו מבנים ממשלתיים.