מנהיג סודאן על המגעים עם ישראל: "כדי להסיר את המצור"

אל-בורהאן טען כי הפגישה שערך עם נתניהו נועדה לשמור על ביטחון מדינתו, וציין כי מדובר בצעד שיקל על שילוב סודאן בקהילה הבינ"ל. זאת, ברקע התדמית השלילית שדבקה בה בעקבות רצח העם בדארפור

זמן צפייה: 02:31

יו"ר המועצה הריבונית של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, התייחס היום (רביעי) לפגישה שערך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והדגיש כי היא נועדה לשמור על הביטחון הלאומי של מדינתו. לדבריו, העם הסודאני נאבק במצור קשה, ולכן "על סודאן לדפוק על כל הדלתות במטרה להסיר את המצור עליה". זאת, ברקע התדמית השלילית שממנה סובלת מדינתו בעקבות רצח העם בחבל דארפור, והסנקציות שהוטלו עליה בעבר בשל כך.

הנשיא מסר כי הפגישה עם נתניהו תקל על סודאן להשתלב בקהילה הבין-לאומית, וכי המדינה פועלת למען האינטרסים שלה. לדבריו, הוסכם עם נתניהו על מעבר טיסות בין-לאומיות מישראל בשטח האווירי של סודאן, ועל הסרת שמה של סודאן מרשימת הטרור בזמן הקרוב. הנשיא ציין כי ההבנות עם ישראל ייפסקו אם לא יניבו פרי.

עוד בחדשות 13:

מנהיג סודאן אישר: "נפגשתי עם נתניהו – למען האינטרסים שלנו"

דובר ממשל סודאן: לא היינו מודעים לפגישה בין השליט לנתניהו

נתניהו נועד עם נשיא סודאן באוגנדה – ודן עמו בנורמליזציה

נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אל-בורהאן הדגיש כי הפגישה נועדה לדון בעתיד היחסים עם ישראל, וכי היא לא פגעה בעקרונות של מדינתו כלפי הסוגיה הפלסטינית. לדבריו, הוא לא שוחח עם ראש הממשלה אודות תוכנית שלום האמריקנית או על הנושא הפלסטיני.

לדבריו, הפגישה נערכה ללא דרישות או תנאים, ובתיאום עם ארה"ב. עוד טען אל-בורהאן כי הודיע עליה לראש ממשלת סודאן יומיים לפני שנערכה.

נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אתמול אישר הנשיא כי נפגש עם ראש הממשלה נתניהו, והבהיר כי זה נעשה במסגרת אחריותו לשמור על ביטחונה הלאומי של סודאן והשגת האינטרסים הסודאנים.

עוד ציין אל-בורהאן כי פיתוח הקשרים בין ישראל וסודאן נעשה לפי החוקה והדגיש גם את עמדתה של מדינתו כלפי הסוגיה הפלסטינית, אשר מדברת על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית לפי החלטות הליגה הערבית.

הפגישה בין השניים הצליחה לעורר סערה במדינה האפריקנית, ויצרה שם לא מעט כותרות. "אנחנו, במדינות האסלאמיות, לא מכירים בישראל כמדינה", הסביר אחד מתושבי סודאן.

אתמול התכנסה הממשלה האזרחית בסודאן לדון בפגישה, לאחר שעל פי הדיווחים הם כלל לא עודכנו בפגישה יוצאת הדופן באוגנדה השכנה. בממשלה האזרחית דרשו הבהרות מהנשיא - בשם מי ומטעם מי הוא נפגש עם נתניהו, ומה הבטיח לו שישראל תקבל מסודאן.