גורם ביטחוני: הסכמים עם מדינות ערב יובילו לקניית נשק מארה"ב

גורם ביטחוני בכיר אמר כי מדינות שינרמלו יחסיהן עם ישראל יחתמו על עסקאות נשק עם ארה"ב, בשווי מיליארדי דולרים. זאת לאחר שגנץ חתם על הצהרה המבטיחה את היתרון הביטחוני של ישראל במזה"ת

זמן צפייה: 01:27

גורם ביטחוני בכיר אמר הערב (חמישי) כי הסכמי שלום נוספים של ישראל עם מדינות ערביות יובילו לעסקאות נשק שלהן עם ארצות הברית – מעבר לעסקת מטוסי האף-35 שיגיעו לאיחוד האמירויות. לדבריו בשלב זה לא ידוע אילו עסקאות נרקמות מאחורי הקלעים בהסכמה ישראלית שקטה, אך ניתן להעריך שמדובר ברכש במיליארדי דולרים של אמצעי לחימה מתקדמים, בעיקר עבור חילות אוויר.

"היתרון הישראלי במזרח התיכון יישמר מול הסכמים נוספים שבדרך", אמר. "אלו מדינות עם הרבה כסף ואינטרסים לשדרג את הצבאות שלהם. לארצות הברית יש אינטרס למכור את הנשק שלה ביחס למדינות אחרות שיכולות גם למכור נשק. גם לנו יש אינטרס שמכירות כאלו יהיו ע"י ארצות הברית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"לא מגיעים מוכנים לדיונים": המכתב על התנהלות קבינט הקורונה

נגיד בנק ישראל: לעשות מאמץ כדי לא להיכנס לשנת 2021 ללא תקציב

נקלע לדרך ללא מוצא, מסתובב – ומאיץ: תיעוד דריסת מתנדב המשטרה

אימון משותף של מטוסי F35
אימון משותף של מטוסי F35

הערב המריא שר הביטחון בני גנץ מביקור בזק בוושינגטון, במהלכו חתם על הסכם ארוך טווח עם הממשל להבטחת היתרון האיכותי של צה"ל במזרח התיכון, על רקע הסכמי השלום הנרקמים עם מדינות באזור. תג המחיר של הסכמים אלו יתגלגל גם לפתחו של צה"ל באמצעות הקדמת חלק מטייסות המסוקים ומטוסי הקרב החדשים וכן בהגעה מהירה יותר של חימושים אוויריים ארוכי טווח. ועדת השרים לענייני הצטיידות תתכנס לראשונה ביום ראשון.

עיקר ביקורו של גנץ נגע לרכש של טייסת קרב חדשה של מטוסי אף-35 וכן של מערך המסוקים שיחליפו את מסוקי היסעור הישנים. "ההסכם שנחתם היום בארה"ב הוא קריטי בעת הזו להבטחת היתרון האיכותי של ישראל במזה"ת, וגובש בו גם מה אנו מקבלים כעת, מה לא מקבלים ומה נקבל בהמשך", ציין הגורם הביטחוני הבכיר.

עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן
עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" מפי בכירים סודאנים כי ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, מוכן לקדם תהליך נורמליזציה של היחסים עם ישראל, לאחר שהפרלמנט במדינתו יאשר את המהלך. זאת, בעקבות לחץ מצד הממשלה בארצות הברית. המהלך לא יצא לפועל באופן מיידי, מפני שכאמור, הפרלמט צריך לאשר את המהלך, אך עדיין לא ברור מתי הוא יתכנס.

בעוד המנהיגים הצבאיים בסודאן בעם נירמול היחסים, קבוצות אזרחיות שמורכבות מתנועות שמאל ופוליטיקאים איסלאמים מתנגדות למהלך. יש לציין כי הנושא רגיש במדינה, שכן סודאן עוינת לישראל. יש הטוענים כי המהלך עלול לסכן את הממשלה הסודאני שמתבסס על שלטון צבאי ואזרחי משותף.מוקדם יותר הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להסכם שנחתם עם בחריין, ואמר כי "כנראה שבמזרח התיכון השמיים הם באמת לא הגבול. היום חתמנו הסכם היסטורי נוסף, הסכם תעופה עם בחריין כמו שעשינו עם האמירויות. אנשים וסחורות יטוסו הלוך וחזור. זה טוב לכלכלה, טוב למסחר, טוב לתעסוקה וטוב לתיירות. ועם זאת, אני יודע שקשה לעצמאים, קשה לעסקים. עשינו הרבה, אבל אני אעדכן על הצעדים הבאים שנעשה כדי לעזור לכם כל הזמן".