שר החוץ הסודאני מתנער מהודעת דוברו: "לא דנו בקשר עם ישראל"

עמר קמר א-דין הבהיר בהודעה רשמית כי מדינתו לא דנה בתהליכי נורמליזיציה עם ישראל וטען שלא הסמיך את דוברו למסור הצהרות בנושא. "נדהמנו מההצהרה – הדבר מצריך בירור"

זמן צפייה: 01:13

שר החוץ הסודאני, עמר קמר א-דין, הוציא הערב (שלישי) הודעה כי הוא מתכחש להודעת דוברו מוקדם יותר היום לפיה סודאן מעוניינת בהסכם שלום עם ישראל ואמר כי משרדו כלל לא דן בקשר עם ישראל.

שר החוץ הבהיר כי לא נתן לדוברו סמכות למסור הצהרות בנושא. "נדהמתי מהצהרותיו של דובר משרד החוץ בדבר קיום קשרים עם ישראל - דבר זה מצריך בירור", אמר קמר א-דין. ההודעה פורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית במדינה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח בסודאן: שר החוץ נגד הודעת דוברו – "לא דנו בקשר עם י-ם"

הארמון הנשיאותי והמסגד הענק: סיור בבירת איחוד האמירויות

רה"מ לכלי תקשורת באמירויות: "חושב שעוד מדינות יצטרפו להסכם"

עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן
עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, כאמור, דובר משרד החוץ של סודאן מסר לערוץ "סקיי ניוז" כי "אין סיבה להמשך העוינות בין סודאן לישראל", ולא הכחיש שמתקיימות שיחות בין השתיים. בנוסף, טען כי שתי המדינות יפיקו תועלת מהסכם שלום בינהן, והדגיש כי סודאן שואפת לערוך הסכם שלום עם ישראל, אשר ישרת את האינטרסים של סודאן ולא יוותר על עקרונותיה. עוד התייחס להסכם הנורמליזציה בין איחוד האמיריות לישראל וציין כי זה "צעד אמיץ ומראה את הדרך הנכונה לשאר מדינות ערב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על הדברים ואמר כי "ישראל, סודאן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות". דובר משרד החוץ הישראלי בירך גם הוא על ההודעה ואמר כי "מדינת ישראל רואה בחיוב כל צעד שיוביל הליך של נורמליזציה והסכמי שלום עם מדינות האזור".

גם שר החוץ גבי אשכנזי התייחס, וציין כי "הודעת משרד החוץ הסודאני מצביעה על השינוי המהותי המתחולל בימים אלו במזרח התיכון בכלל ובסודן בפרט, בדיוק 53 שנה אחרי ועידת ח'רטום שבה קראה סודאן להתנגד להכרה ולהסכם שלום עם מדינת ישראל. אני מברך על כל צעד שמקדם הליך של נורמליזציה, שלום, הסכמים והכרה בין מדינות".

"הפעילות הדיפלומטית הישראלית בהובלת משרד החוץ מייצרת הזדמנויות חשובות נוספות כמו הקשר בין ישראל וסודטן. נמשיך לדון בתקופה הקרובה על שיפור היחסים עד לכדי חתימת הסכם שלום המכבד את האינטרסים של שני הצדדים", כך לשון דבריו.

בד בבד, גורם מדיני אמר הערב לחדשות 13 כי הסכם עם סודאן יכול להביא לפתרון סוגיית מבקשי המקלט. כידוע, בישראל חיים 31 אלף מבקשי מקלט, מהם 6,200 יוצאי סודן. כעת נשאלת השאלה אם ניתן להחזיר אותם לארץ מוצאם.