גנץ הציע פשרה, כל צד הכריז ניצחון: אושר חוק מלגות ללוחמים

אחרי אינספור עימותים, הכנסת אישרה הלילה את חוק "ממדים ללימודים" עבור מימון מלגות ללוחמים משוחררים. שר הביטחון הציע לקבל את הסתייגות האופוזיציה להעלות את סכום המימון ל-75 אחוז והליכוד הסכים. רע"מ, סילמן וגם הח"כית החוזרת רינאוי-זועבי נעדרו מההצבעה. וכיצד חיבק הח"כ מיהדות התורה את גנץ? כל הפרטים

זמן צפייה: 03:33

הסאגה באה לסיומה: מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) סופית את חוק "ממדים ללימודים" המעניק מלגות ללוחמים משוחררים מצה"ל עבור לימודי השכלה גבוהה. 55 חברי כנסת הצביעו בעד מול שישה מתנגדים.

החוק עבר לבסוף לאחר שבאמצע הלילה עלה שר הביטחון בני גנץ לדוכן הנואמים וקרא להצביע בעד הסתייגות האופוזיציה להעלות את גובה המימון ל-75 אחוזים במקום 66 אחוזים כמו בהצעה המקורית.

בליכוד ראו כך את הדרך לרדת מהסולם והודיעו כי הם יתמכו בהצעה. "חיילי צה"ל אף פעם לא היו חלק מהמשחק הפוליטי, ואני חושב שכל אחד כאן צריך לעמוד ולהסתכל על עצמו ולשאול לאן הגענו? מבקש להציע לקבל את ההסתייגות שהוצעה גם על ידי האופוזיציה ולהעלות את גובה המלגה ל-75%", אמר גנץ כשהציג את הצעת הפשרה.

בני גנץ מליאת הכנסת
גנץ צופה מהצד במהלך הדיון הלילי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בהצבעה עצמה, אנשי הליכוד נעדרו לאחר שהרשימה המשותפת ביקשה להכריז על ההצבעה כהצבעת אי אמון בממשלה. בנוסף, חברי סיעת רע"מ נעדרו מההצבעה כמו גם יו"ר הקואליציה הפורשת עידית סילמן מימינה ואף הח"כית החוזרת לקואליציה לאחר פרישתה בת ה-3 ימים, ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ.

עוד לפני ההצבעה ולאחר הצעת הפשרה של גנץ, התנהל ויכוח סוער בסיעת הליכוד: "אנחנו צריכים להצביע נגד", אמר ח"כ יובל שטייניץ. עשו קמפיין על הראש שלנו, היו לנו 2 נימוקים, שאנחנו רוצים 100% ושאנחנו לא רשת הביטחון של הממשלה הזאת. אם ניתן יד לפשרה הקטנה הזאת זה תקדים מסוכן, אנחנו עושים קרקס מעצמנו אחרי כל מה שאמרנו בשבוע האחרון". בשלב הזה התפרץ נתניהו ודפק על השולחן: "אני מציע לכם לשלוט בלשונכם. באמת. הכל מוקלט כאן ומשודר".

Whatsapp Image 2022 05 11 At 2
הכריז על ניצחון. ראש האופוזיציה נתניהו | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כל צד מיהר להכריז על ניצחון. אחרי שהממשלה הזאת הוכיחה שהיא תלויה ברע"מ והמשותפת, רק אז הגיע בני גנץ, הודה בכישלון והסכים להסתייגות הליכוד להעלאת מלגות הליכוד", אמר נתניהו. "זאת ההוכחה שצדקנו מההתחלה שללוחמים שלנו מגיע יותר. צדקנו מההתחלה שהממשלה הזאת מסוכנת לישראל וצריך להחליף אותה באופן מיידי".

גנץ אמר: "באישור החוק הזה יש מנצחים ואף אחד מהם לא יושב כאן במליאת הכנסת. המנצחים היחידים נמצאים במארבים, בסיורים, במטוסים ובספינות. הם עושים בשביל אזרחי ישראל וביטחונם, ואני מברך על כך שמצאנו את הדרך לעשות עבורם את מה שמגיע להם".

ראש הממשלה נפתלי בנט: "עשינו את זה. חוק ממדים ללימודים עבר בקריאה שנייה ושלישית וייכנס לתוקף מיידי. 16,500 לוחמי צה"ל ייקבלו באופן מיידי מלגות".

בנט לפיד גנץ כנסת ממשלה
בנט, לפיד וגנץ במליאה הלילה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

והייתה גם תמיכה מפתיעה בגנץ. "לסיכומו של יום - שני מבוגרים אחראים (גנץ ונתניהו) שחתרו להסכמות, ושני טרמפיסטים (לפיד ובנט) שעמדו לידם במליאה וצעקו 'ניצחנו'", כך אמר ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה שהעניק תמיכה לגנץ.

חזרה לחוק עצמו. הקרן תממן 75% משכר הלימוד האוניברסיטאי השנתי במוסד להשכלה גבוהה ובמוסדות לאומנות, עבור עד 3 שנות לימוד או עד 4 שנים למקצועות מסוימים, לחייל זכאי שהתגייס אחרי התאריך 30.6.2013, ושהחל בלימודים בתוך שלוש השנים שלאחר תום השנה שבה השתחרר משירות סדיר או קבע או מילואים שנמשך יותר משנה.

הזכאות תינתן לחייל ששירת כלוחם במשך תקופה כאמור בחוק, לחייל שהוריו קיבלו תשלומי משפחה (תשמ"ש), שהיה חייל בודד, או שהוא בן האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית או הצ'רקסית ולחייל עולה חדש. בנוסף, ראש אכ"א יהיה מוסמך לקבוע כי חייל יהיה זכאי להטבה אף אם לא השלים את תקופת שירותו או שעבר לתפקיד עורפי, אם הדבר נגרם בשל פציעה.