סופית: הפריימריז בליכוד נדחו ל-10.8

לאחר קרב העתירות, הפריימריז לרשימת המפלגה בבחירות 2022 נדחו בשבוע. לאור העובדה שלא היו מתמודדים נוספים, נתניהו הוכרז רשמית כיו"ר המפלגה לקדנציה נוספת

Whatsapp Image 2022 05 11 At 2
בנימין נתניהו | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הפריימריז בליכוד יתקיימו ב-10.8, דחייה של שבוע לעומת התאריך המקורי. כך הוחלט היום (שלישי). בנוסף, בנימין נתניהו הוכרז כצפוי, כיו"ר המפלגה לקדנציה נוספת בשל העובדה שאיש לא העמיד את עצמו למועמדות נגדו.

מדליון הזהב עם דמותו של נתניהו
מדליון הזהב עם דמותו של נתניהו

ביום ראשון האחרון, בכנס שנערך בביתו של הרב גלויברמן קיבלו כל חברי הכנסת תליון שנקרא תליון הנאמנות, תליון מזהב עם דמותו של ראש המפלגה בנימין נתניהו. היידי מוזס, מועמדת בפריימריז בליכוד, ענדה לשר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ את התליון בזמן שכ"ץ שנראה חש לא בנוח מהמעמד. "אתמול בכנס בגבעת זאב ניסתה מישהי לענוד לצווארי שרשרת. אני לעולם לא עונד שרשראות, לכן כפי שרואים בסרטון - סילקתי אותה מיד בלי לדעת כלל מה זו השרשרת", אמר כ"ץ בתגובה.

נתניהו מצידו התנער מ"שרשרת הנאמנות", ואמר אתמול כי "לא צריך תליון והצהרת נאמנות - הנאמנות היחידה היא לדגל, לערכים ולעקרונות שלנו, שמירה על ארץ ישראל, ביטחון ישראל, המאבק באיראן, כלכלה חופשית, יוקר המחייה - ומעל הכל נאמנות לדגל שירד, ושנרים מחדש".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1807222033' autoplay='0' credit='' desc='קרבות הפריימריז בליכוד' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1657715943/uploads/2022/903169218.jpg' kid='1_o3umb0c7' duration='']

סוף השבוע האחרון היה לא שקט בליכוד סביב עתירה שהוגשה לבית הדין של המפלגה בדרישה שנציגי המחוזות ברשימה ייבחרו על ידי המתפקדים ולא רק על ידי חברי מרכז הליכוד. העתירה, שלבסוף התקבלה, נועדה לקחת את השליטה על בחירת חברי הכנסת לעתיד מאנשים כמו ישראל כ"ץ, חיים כץ ודוד ביטן, שלהם שליטה כמעט מוחלט במרכז הליכוד.

בליכוד סבורים שנתניהו תומך כי לא היה רוצה שיהיו ח"כים שנשלטים ע"י אותם בכירים בליכוד, וגם רוצה לנסות להרחיק מהרשימה דמויות כמו דודי לניאדו שכמה ח"כים בליכוד מריצים אותו על אף שהורשע בעבר בפריצה לבית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1707222039' autoplay='0' credit='' desc='ביטן על המועמדים בליכוד עם עבר פלילי: "כל אדם זכאי לדף חדש"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658081656/uploads/2022/903176216.jpg' kid='1_6952rqax' duration='']

ח"כ מהליכוד, דוד ביטן, התייחס בריאיון במהדורה המרכזית בחדשות 13 לתמיכתו בלניאדו ואמר: "כל אדם זכאי לדף חדש, והוא יכול להיות מועמד. לניאדו הוא מועמד מטעם אזור תל אביב, גדל בכפר שלם ומכיר את תל אביב כמו שצריך, והוא יכול לייצג אותה. לגבי העבר שלו, כל אדם זכאי לדף חדש, והוא עדיין לא נבחר, הוא רק הגיש מועמדות. אני לא רואה בעיה בתמיכה במועמד שהורשע בפריצה לבתים, מאחר ואני מכיר את התיק והדברים הם לא כפי שהם נראים. גם עבריין מורשע זכאי לדף חדש אחרי 13 שנים. הליכוד היא תנועה שמביאה מנדטים בגלל היכולות שלה ובגלל מה שהיא רוצה לייצר, ומה שהיא רוצה לעשות".

בנוגע למאבק בין דוד ביטן, חיים כץ, ישראל כץ מול נתניהו, אמר ביטן כי "זה לא נכון. אין מלחמת חורמה. יש מועמדים, אני לא מריץ אף מועמד, אבל כן אני יכול להגיד שאני תומך במועמד. אין עם זה שום בעיה, זה דבר מקובל, וגם נתניהו תומך בכל מיני מועמדים שרצים לרשימה. אני לא רואה בזה בעיה, אנחנו תנועה דמוקרטית. אין מלחמה ואין שום דבר".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1707222033' autoplay='0' credit='' desc='סקר חדשות 13' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1616493990/rqwatf_y8ap0k.jpg' kid='1_dq0eyhwm' duration='']

סקר חדשות 13 של פרופ' קמיל פוקס שהתפרסם בראשון חושף כי בתרחיש שבו ח"כ איתמר בן גביר עומוד בראשות הציונות הדתית, המפלגה מקבלת לא פחות מ-13 מנדטים ומתייצבת כמפלגה השלישית בגודלה, על חשבון הליכוד. בתוך כך, יתר המפלגות בתרחיש הזה מתחלקות כך שהליכוד יורד ל-32 מנדטים לעומת 36-35 בסקרים האחרונים. שאר מפלגות גוש נתניהו מתחלקות כך שש"ס מקבלת 8 מנדטים ויהדות התורה זוכה ב-7 מנדטים. סך הכול מגיש גוש נתניהו ל-60 מנדטים.

בסקר שאלנו גם את מידת ההתאמה לראשות הממשלה בין ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד. נתניהו ממשיך להוביל עם 45 אחוזי תמיכה מול 32 אחוזים התומכים בלפיד. 15 אחוזים השיבו שאף אחד מהם מתאים ו-7 אחוזים לא יודעים. ומה ההבדלים במידת ההתאמה בין נתניהו לגנץ? כאן הפערים גדולים יותר. 46 אחוזים תומכים בנתניהו מול 29 אחוזים בגנץ. 16 אחוזים השיבו שאף אחד מהם מתאים ו-8 אחוזים אינם יודעים.